Nel grembo del linguaggio: per un’estetica del gesto supplementare

Autor/innen

  • Stefano Oliva

DOI:

https://doi.org/10.13130/2240-9599/11120

Abstract

The term ‘gesture’ is often used for an action capable of conveying a meaning and, in this sense,  it is related to the question of the origin of language. In this paper I rather focus on a concept of ‘gesture’ intended as the «supplement of an act» (Barthes), produced by an historical and cultural process (Berio) and representative of a «pure mediality» (Agamben). Such a different notion of gesture should not to be confused with a form of expression considered as an end in itself. In this perspective, I will try to think the artistic gesture not as bearer of meaning but as what is ‘beared’, i.e., as the non-communicative rest of previous acts of communication.

Literaturhinweise

Agamben G., 1996: Note sul gesto, in Id., Mezzi senza fine. Note sulla politica, Torino, Bollati Boringhieri.

Agamben G., 2005: La potenza del pensiero. Saggi e conferenze, Vicenza, Neri Pozza.

Agamben G., 2017: Karman. Breve trattato sull’azione, la colpa e il gesto, Torino, Bollati Boringhieri.

Agamben G., 2018: Per un’ontologia e una politica del gesto, in Gesto, https://www.quodlibet.it/libro/1000000000000 (ultima consultazione: 26/10/2018).

Angelino L., 2015: Préface, in Ead. (éd.), Quand le geste fait sens, Milano-Paris, Éditions Mimésis.

Arbib M., 2012: How the brain gotlanguage: The mirror neuron hypothesis, Oxford University Press, Oxford, UK.

Barthes R., 1982: L’ovvio e l’ottuso. Saggi critici III, Torino, Einaudi, 2001.

Benjamin W., 1921: Per la critica della violenza, in Id., Angelus Novus, Torino, Einaudi, 1962.

Berio L., 1963: Del gesto musicale e di piazza Carità, in Id., Scritti, Torino, Einaudi, 2013, pp. 30-36.

Berio L., 2000: Del gesto musicale e di piazza Carità (vers. 2000), in Id., Scritti, Torino, Einaudi, 2013, pp. 472-474.

Carboni M., 2017: Il genio è senza opera. Filosofie antiche e arti contemporanee, Milano, Jaca book.

Corballis M.C., 2002: From hand to mouth: The origins of language, Princeton (NJ), Princeton University Press.

De Jorio A., 1832: La mimica degli antichi investigata nel gestire napoletano del canonico Andrea De Jorio, Napoli.

Kendon A., 2004: Gesture: Visible action as utterance, Cambridge (UK), Cambridge University Press.

Kendon A., 2017: Reflections on the “gesture-first” hypothesis of language origins, «Psychonomic Bullettin & Review», 24/1, pp. 163–170.

Maddalena G., 2015: The Philosophy of Gesture. Completing Pragmatists’ Incomplete Revolution, Montreal & Kingston, London, Chicago, McGill’s-Queen’s University Press.

McNeill D., 1992: Hand and mind, Chicago, Chicago University Press.

Merleau-Ponty M., 1945: Fenomenologia della percezione, Milano, Il Saggiatore, 1972.

Munari B., 1963: Supplemento al dizionario italiano, Mantova, Corraini, 201412.

Oliva S., 2017: Quale paradigma per il ‘linguaggio della musica’? Verso una filosofia del gesto musicale, «Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio», 11, 2, pp. 215-216.

Tomasello M., 2008: The origins of human communication, Cambridge (MA), MIT Press,

Wittgenstein L., 1953: Ricerche filosofiche, Torino, Einaudi, 1995.

Veröffentlicht

2019-01-08

Ausgabe

Rubrik

Focus - Assessing Well-Being: Aesthetic and Political Atmospheres