Il paesaggio dentro il museo

Autores/as

  • Maria Giuseppina Di Monte

DOI:

https://doi.org/10.13130/2240-9599/4198

Resumen

At the end of the nineteenth century the conception of the museum begins to change, and during the twentieth century it becomes a place not exclusively devoted to conservation. In the last few years, museums invested a lot in the atmospheric components. What is the visitor’s mood in the appreciation of the museum space? How can the aesthetics of atmospheres be an instrument for investigating the phenomenon? The paper analyzes the contribution of this approach to the museum space.

Citas

BÖHME, Gernot, Aisthetik. Vorlesungen über Ästhetik als allgemeine Wahrnehmungslehre, München, Fink, 2001; tr. it. di T. Griffero, Atmosfere, estasi, messe in scena. L’estetica come teoria generale della percezione, Milano, Marinotti, 2010.

BOURDIEU, Pierre, Intervista con Philippe Petit, «L’événement du Jeudi» (1992), pp. 114-116.

DI MONTE, Maria Giuseppina, Museo e interattività, in M.G. Di Monte - T. Calvano - P. Mangia (a cura di), Museo tra passato e presente, Roma, Meltemi, 2008, pp. 115-126.

DUNCAN, Carol, Il museo d’arte e i riti di cittadinanza, in C. Ribaldi (a cura di), Il nuovo museo, Milano, Il Saggiatore, 2005, pp. 156-171.

GRECO, Antonella, Gli architetti e un nuovo concetto di museo, in G. Di Giacomo - A. Valentini (a cura di), Il museo oggi, «Studi di estetica» 45 (2012), pp. 214-227.

KRAUSS, Rosalind, Sculpture in the expanded field, «October» 8 (1979), pp. 30-44.

PEZZINI, Isabella, I nuovi musei, Roma - Bari, Laterza, 2011, pp. 3-26.

VALÉRY, Paul, Il problema dei musei, in Id. Scritti sull’arte, Milano, Tea, 1996, pp. 110-112.

Publicado

2014-07-07

Número

Sección

Focus