Cubismo: l’arte del pensiero, l’esperienza del reale

Autori

  • Gemma Zaganelli

DOI:

https://doi.org/10.13130/2240-9599/12073

Abstract

In the cubist expression of the early twentieth century, thought begins to play a fundamental role in the creative process. The reason lies in the fact that it is a revolution of thought, even before an aesthetic revolution. It is the basic concept that changes, thanks to the reflection that, unknowingly or not, it takes its moves from the thought of men of the past, including Augustine, Plato, Aristotle, Descartes, but also Husserl, Hildebrand, Bergson. This is because every human expression is the result of concepts studied and observed, deepened and challenged. The sculpture was, however, part of the great revolution in art history just as much as painting, due to the work of some artists including Picasso, Boccioni, Brancusi, Archipenko, Gaudier-Brzeska, Lipchitz, Nadelman and Duchamp-Villon.

In the particular case of the cubist sculptors, the expressive solutions they adopt are consequent to a new way of implying the world and the intellectualistic phenomena that accompany its evolution.

 

Keywords: Cubism; Phenomenology of Cubism; Cubist painting; Cubist sculpture.

Riferimenti bibliografici

Alain Brustlein D., 1955: Egyptian art students drawing woman in hieroglyphic pose, «The New Yorker magazine», s.n.p.

http://www.condenaststore.com/-sp/Egyptian-art-students-drawing-woman-in-hieroglyphic-pose-New-Yorker-Cartoon-Prints_i8641429_.htm.

Albertazzi L., 1998: L’estetica dei particolari. Un caso di meccanica intuitiva, in R. Poli – G. Scaramuzza, a cura di, Estetica fenomenologica, Atti del Convegno (Reggio Emilia, 1997), Firenze, Alinea Editrice, 1998, pp. 299-338.

Alvard J., 1953: L’Espace cubiste, in Le cubisme, «Art d’aujourd’hui» 4, pp. 43-49.

Apollinaire G., 1912a: Méditations esthétiques. Les peintres cubistes, in Œuvres en prose complètes, Paris, Éditions Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade, vol. 2, 1989-1991, pp. 3-52.

Apollinaire G., 1912b: I pittori cubisti. Meditazioni estetiche, tr. it. di F. Minoia, Milano, Abscondita, 2003.

Apollinaire G., 1913: La peinture moderne, «Der Sturm», febbraio 1913.

Baldacci P., 2015: Archipenko tra Carrà e De Chirico, «Studi online. Archivio dell’arte metafisica» 4, pp. 1-19.

Bartorelli G., 2009: Fernand Léger cubista: 1909-1914, Padova, CLEUP, 2011.

Bell C., 1914: Art, London, Chatto & Windus, 1914.

Berenson B., 1942: I pittori italiani del Rinascimento, tr. it. di E. Cecchi Milano, Ulrico Hoepli Editore, 1942.

Bernal M., 2011: Arte nera. Le radici afroasiatiche della civiltà classica, tr. it. di L. Fontana, Milano, Il Saggiatore, 2011.

Bernet R. - Welton D. – Zavota G., 2005: Edmund Husserl: the web of meaning, language, noema, and subjectivity and intersubjectivity, Abingdon, Taylor & Francis, 2005.

Bucarelli P., 1973: Presentazione, in J. Lassaigne, a cura di, Il cubismo, catalogo della mostra (Roma, Galleria Nazionale d’Arte Moderna, 6 dicembre 1973 – 13 gennaio 1974), Roma, De Luca Editore, 1973, pp. 7-8.

Chevillot C., 2009: Vers la sculpture essentielle, in C. Chevillot, a cura di, Oublier Rodin? La sculpture à Paris, 1905-1914, catalogo della mostra (Parigi, Musée d’Orsay, 10 marzo – 31 maggio 2009), Paris, Editions Hazan, 2009, pp. 119-140.

Chiodo S., 2009: Rappresentazione eteronoma, in G. Tomasi, a cura di, La rappresentazione pittorica, Palermo, Aesthetica Preprint, Centro Internazionale Studi di Estetica, 2009, pp. 21-30.

Decaudin M., 1948: Guillaume Apollinaire devant l’art nègre, «Présence Africaine» 2, pp. 317-324.

Dubois A., 1973: Cubisme et cubismes, in Le cubisme, Atti del primo convegno di Storia dell’Arte Contemporanea (Saint-Etienne, Musée d’Art et d’Industrie, 19-21 novembre 1971), Centre Interdisciplinaire d’Etudes et de Recherche sur l’Expression Contemporaine, Université de Saint-Etienne, 1973, pp. 77-92.

Føllesdal D., 1954: Phenomenology, in The Handbook of Perception, vol. 1, New York, Edward C. Carterette and Morton P. Friedman, Academic Press, 1974.

Fry E., 1966: Le cubisme, Bruxelles, La connaissance, 1966.

Gleizes A. – Metzinger J. 1912: Du «Cubisme», a cura di C. Briend, Paris, Hermann éditeurs, 2012.

Gombrich E.H., 1967: Freud’s Aesthetics, tr. it. di F. Moronti, C. Roatta e A. Bovero, Freud e la psicologia dell’arte. Stile, forma e struttura alla luce della psicanalisi, Collana Nuovo Politecnico n. 14, Torino, Einaudi, 1967.

Habasque G., 1959: L’armory Show, exposition d’art contemporain à New York, «L’Œil» 50, 1959, pp. 10-17.

Habasque G., 1949: Cubismo e fenomenologia, in A. Pinotti, a cura di, Pittura e idea. Ricerche fenomenologiche sul cubismo, Firenze, Alinea editrice, 1998, pp. 49-58.

Herbart J.F., 1813: Lehrbuch zur Einleitung in die Philosophie, Konigsberg, A. W. Unzer, 1813.

Hildebrand A., 1893: Il problema della forma nell’arte figurativa, tr. it. di A. Pinotti – F. Scrivano, Palermo, Aesthetica Edizioni, 2001.

Hintikka K.J.J., 1975: Concetto come visione. Sul problema della rappresentazione nell’arte e nella filosofia moderne, in A. Pinotti, a cura di, Pittura e idea. Ricerche fenomenologiche sul cubismo, Firenze, Alinea editrice, 1998, pp. 111-134.

Hintikka K.J.J., 1998: Questions de logique et de phénoménologie, Paris, Vrin, 1998.

Husserl E. 1901: Ricerche logiche, tr. it. di G. Piana, Milano, Mondadori, 1968.

Husserl E., 1931: Meditazioni cartesiane, tr. it. di E. Natalini, Roma, Armando editore, 1999.

Husserl E., 1913, Idee per una fenomenologia pura e per una filosofia fenomenologica, a cura di V. Costa, Milano, Einaudi, 2002.

Janneau G., 1929: L’art cubiste, théories et réalisations: étude critique, Paris, C. Moreau, 1929.

Kant I., 1781: Critica della Ragion pura, Bari, Laterza, 1981.

Mathey F., 1967: Léger e altre personalità cubiste, «L’Arte Moderna» 33, pp. 201-240.

Metzinger J., 1947: 1912-1946, in A. Gleizes - J. Metzinger, Du Cubisme, Paris, Compagnie française des arts graphiques, 1947.

Milhau D., 1973: Sur la sculpture cubiste, in Le cubisme, Atti del primo convegno di Storia dell’Arte Contemporanea (Saint-Etienne, Musée d’Art et d’Industrie, 19-21 novembre 1971), Centre Interdisciplinaire d’Etudes et de Recherche sur l’Expression Contemporaine, Université de Saint-Etienne, 1973, pp. 103-130.

Ortega y Gasset J., 1924: Sobre el punto de vista en las artes, «Revista de Occidente», pp. 129-160.

Pegoraro S., 2004: La sfida cubista tra Platone e Einstein, «Il Messaggero», 31 dicembre 2004, s.n.p.

Picasso P., 1956: in J. Flanner, «The New Yorker», p. 78.

Picasso P., 1998: Scritti, a cura di M. De Micheli, Milano, SE, 1998.

Platone: La Repubblica, a cura di F. Sartori, Bari, Editori Laterza, 2009.

Popovitch O., 1976: Raymond Duchamp-Villon 1876-1918, catalogo della mostra (Rouen, Musée des beaux-arts, 1976), Rouen, Musée des beaux-arts, 1976.

Reed C., 2013: Qualche parola sul cubismo in Gran Bretagna. Cubismo: singolare o plurale? in C. Eyerman, a cura di, Cubisti Cubismo, catalogo della mostra (Roma, Complesso Monumentale del Vittoriano, 8 marzo – 23 giugno 2013), Milano, Skira editore, 2013, pp. 51-61.

Salvini R., 1949: La critica d’arte moderna. La pura visibilità, Firenze, L’Arco, 1949.

Schopenhauer A., 1818: Il mondo come volontà e rappresentazione, Bari, Laterza, 1981.

Zadkine O., 1968: Le Maillet et le ciseau. Souvenirs de ma vie, Paris, Editions Albin Michel, 1968.

Zervos C., 1955: Constantin Brancusi: sculptures, peintures, fresques, dessins, «Cahiers d’Art» 30, pp. 153-243.

Dowloads

Pubblicato

2019-08-12

Fascicolo

Sezione

Varia