Le sfumature dell’Assoluto

L’oro come espressione dell’Infinito dal Medioevo alla contemporaneità

Autori

DOI:

https://doi.org/10.54103/mde.i10.1-2.20615

Parole chiave:

Gold, Light, Colour, Absolute

Abstract

The research aims to investigate the existing relationship between the representation of the Absolute and the colouristic effects rendered by the use of gold in painting. The possibility to show the Absolute essence through figurative language, in its secular as well as in its religious meaning, has always been a privileged objective of artists. If contemporary aesthetics, characterised by radical processes of secularisation, addresses the theme through the analysis of specific chromatic tones, this study intends to emphasise the use of gold and how it modifies the perception of the colours juxtaposed with it, by giving unexpected luminist solutions. To this end, the research will focus on the context of medieval and early Renaissance painting. Subsequently, an attempt to reflect on the adoption of similar expedients in contemporary artistic expressions will be developed.

Riferimenti bibliografici

AGOSTI, Giovanni, Altri quaranta dipinti antichi della collezione Saibene, Valdonega, Verona 2008.

BIGI, Vincenzo Cherubini, “La dottrina della luce in S. Bonaventura”, in Divus Thomas, vol. 64, 1961, pp. 395-422.

BUZZATI, Dino, Cronache Terresti, Mondadori, Milano 1973.

S. BONAVENTURAE DE BAGNOREGIO, Libro II Sententiarum, in Opera Theologica selecta, II t., P. Leonardi, M. Bello (a cura di), ex typographia Collegii S. Bonaventurae, Quaracchi 1934.

CANNUYER, Christian, “L’illuminazione del defunto come ierofania della sua divinizzazione dell’antico Egitto”, in Simbolismo e esperienza della luce nelle grandi religioni, tr. it. di A. Palaramico Schuler, Jaca Book, Milano 1997, pp. 53-76.

CORÀ, Bruno, MOQUAY, Daniele (a cura di), Yves Klein, Silvana, Cinisello Balsamo 2009.

DELL’ASTA, Andrea, La luce, colore del desiderio. Percorsi tra arte e archi-tettura, cinema e teologia dall’Impressionismo a oggi, Ancora Editrice, Milano 2021.

FALCINELLI, Riccardo, Colorama. Come il colore ha cambiato il nostro sguardo, Einaudi, Torino 2017.

GAUCHET, Marcel, Il disincanto del mondo. Una storia politica della reli-gione, Einaudi, Torino 1992.

GRABAR, André, “Plotino e le origini dell’estetica medievale” (1945), in. Id., Le origini dell’estetica medievale, tr. it. di M. G. Balzarini, Jaca Book, Milano 2001, pp. 29-83.

GROSSATESTE, Robertus, Commentarius in Posteriorum Analyticorum li-bros, a cura di P. Rossi, “Corpus Philosophorum Medii Aevi”. Testi e Studi, II vol., Olschki, Firenze 1981.

NEWTON, Isaac, “A Letter of Mr. Isaac Newton…containing his New Theo-ry about Light and Colors”, in Philosophical Transactions of the Royal Society, No. 80 (19 Feb. 1671/2), pp. 3075-3087.

PANOFSKY, Erwin, “Surger abate di Sant-Denis” (1946), in Id., Il signifi-cato delle arti visive (1995), tr. it. di R. Federici, Einaudi, Torino 1962, pp. 109-45.

PLOTINO, Enneadi, a cura di G. Faggin, Bompiani, Torino 2000.

SOMVILLE, Pierre, “Luci di Bisanzio”, in J. Ries e C. M. Ternes a (cura di), Simbolismo e esperienza della luce nelle grandi religioni, tr. it. di A. Pa-laramico Schuler, Jaca Book, Milano 1997, pp. 117-123.

VOLPI, Franco, Il nichilismo, Laterza, Bari 1999.

Dowloads

Pubblicato

2023-06-30