Il blu egizio e il simbolo. Una nota

Autori

  • Manuele Bellini

DOI:

https://doi.org/10.54103/mde.i10.1-2.20617

Parole chiave:

Egyptian Blue, Neoplatonism, Aesthetic

Abstract

The so-called Egyptian Blue is a peculiar shade of synthetic blue and in ancient Egypt it is used above all in funerary texts that accompany the deads, protecting them simbolically in the difficult access to the afterlife. Its presence is also attested in Mediterranean area until late antiquity, then it disappears in the Middle Ages and it finally re-emerges in the Renaissance, mainly in Raphael’s Triumph of Galatea. Perhaps this “survival” is not accidental: the Neoplatonic climate of the time conceives hieroglyphics as visible symbols of invisible ideas.

Riferimenti bibliografici

“Stele di Irtysen”, in M.E. Chioffi, G. Rigamonti (a cura di), Antologia della letteratura egizia del Medio Regno, 3 voll., Ananke, Torino 2007, vol. I, pp. 335-355.

AA.VV., Il blu egizio dall’antichità al Rinascimento. In ricordo di Mario Torelli (25 febbraio 2021), Atti dei Convegni Lincei, Bardi Edizioni, Roma 2022.

ALBERGHINA, M.F., GERMINARIO, C., BARTOLOZZI, G., BRACCI, S., GRIFA, C., IZZO, F., et al., “The Tomb of the Diver and the frescoed tombs in Paestum (southern Italy): New insights from a comparative ar-chaeometric study”, PLoS ONE, 4, 2020, https://doi.org/10.1371/

journal.pone.0232375.

ANSELMI, C., AZZARELLI, M., VAGNINI, M., ALBERTI, R., FRIZZI, T., SECCARONI, C., SGAMELLOTTI, A., “Il blu egizio nel Trionfo di Gala-tea di Raffaello”, in AA.VV., Il blu egizio dall’antichità al Rinascimento. In ricordo di Mario Torelli (25 febbraio 2021), Atti dei Convegni Lincei, Bardi Edizioni, Roma 2022, pp. 53-61.

BAINES, J., “Color Terminology and Color Classification. Ancient Egyptian Color Terminology and Polichromy”, The American Anthropologist, 87, 1985, pp. 282-297.

BELLINI, M., L’enigma dei geroglifici e l’estetica. Da Orapollo a Bacone, da Vico a Hegel, Mimesis, Milano-Udine 2013.

BRANDI, C., “Perché la civiltà egiziana non divenne ecumenica”, in Segno e immagine, Aesthetica, Palermo 1996, pp. 33-47.

BRECOULAKI, H., KAVADIAS, G., VERRI, G., “Colour and Luxury. Three Classical Painted Marble Pyxides from the Collection of the National Ar-chaeological Museum, Athens”, in J.S. Østergaard, A.M. Nielsen (a cura di), Transformations: classical sculpture in colour, Ny Carlsberg Glyp-totek, Copenhagen 2014, pp. 152-165.

CAPUTO, P., CAVASSA, L., “La fabrication du bleu égyptien à Cumes”, in J.-P. Brun (a cura di), Artisanats antiques d’Italie et de Gaule: mélanges offerts à Maria Francesca Buonaiuto, Centre Jean Bérard, Napoli, 32, 2009, pp. 169-179.

CASTELLI, P., I geroglifici e il mito dell’Egitto nel Rinascimento, Edam, Firenze 1979.

CAVASSA, L., “La production du bleu égyptien durant l’époque hellénis-tique et l’Empire Romain (IIIe av. J.-C.-Ier s. apr. J.-C.)”, Bulletin de cor-respondance hellénique. Supplément, 56, 2018, pp. 13-34.

CAVASSA, L., DELAMARE, F., REPOUX, M., “La fabrication du bleu égyp-tien dans les Champs Phlégréens (Campanie, Italie) durant le ier siècle de notre ère”, in P. Chardron-Picault (a cura di), Aspects de l’artisanat en milieu urbain: Gaule et Occident romain. Actes du colloque international d’Autun, 20-22 sept. 2007, numero monografico della Revue Archéologique de l’Est. Supplément, 28, 2011, pp. 235-249.

CORCORAN, L.H., “The Color Blue as ‘Animator’ in Ancient Egyptian Art”, in R.B. Goldman (a cura di), Essays in Global Color History. Interpreting the Ancient Spectrum, Gorgias Press, Piscataway 2016, pp. 41-63.

DE VIVO, G.S., LOON, A. van, NOBLE, P., HIRAYAMA, A., ABE, Y., NAKAI, I., BULL, D., “An Unusual Pigment in 16th-century Ferrara: ‘Egyptian Blue’ in Garofalo’s Adoration of the Magi and Ortolano’s St. Margaret”, in A. Haack Christensen, A. Jager (a cura di), Trading paint-ings and painters’ materials 1550-1800, Archetype Publications, London 2019, pp. 136-148.

DELAMARE, F., MONGE, G., REPOUX, M., “À la recherche de différentes qualités marchandes dans les bleus égyptiens trouvés à Pompéi”, Rivista di Studi Pompeiani, 15, 2004, pp. 89-107.

ERMAN, A., H. GRAPOW, H., Wörterbuch der äegyptischen Sprache, 7 voll., Hinrichs’sche Buchhandlung, Leipzig 1929, vol. III.

GIEHLOW, K., Hieroglyphica. La conoscenza umanistica dei geroglifici nell’allegoria del Rinascimento. Una ipotesi (1915), tr. it. di M. Ghelardi e S. Müller, Aragno, Torino 2004.

GRECO, Ch., “Il colore delle cose”, in AA.VV., Il blu egizio dall’antichità al Rinascimento. In ricordo di Mario Torelli (25 febbraio 2021), Atti dei Convegni Lincei, Bardi Edizioni, Roma 2022, pp. 25-32.

HARRIS, J.P., Lexicographical Studies in Ancient Egyptian Minerals, Aka-demie Verlag, Berlin 1961.

HATTON, G.D., Shortland, A.J., Tite, M.S., “The Production Technology of Egyptian Blue and Green Frits from second Millennium BC. Egypt and Mesopotamia”, Journal of Archaelogical Science, 35, 2008, p. 1591-1604.

HORNUNG, E., Idea into Image. Essays on Ancient Egyptian Thought, tr. ing. di E. Bredeck, Timken Publishers, London 1992.

IVERSEN, E., The Myth of Egypt and its Hieroglyphs in European Tradi-tion (1961), Princeton University Press, Princeton 1993.

JAKSCH, H., SEIPEL, W., WEINER, K.L., EL GORESY, A., “Egyptian blue. Cuprorivaite a window to ancient Egyptian technology”, Naturwis-senschaften, v. 70, 1983, pp. 525-535.

KANDINSKY, W., Lo spirituale nell’arte (1912), a cura di E. Pontiggia, Bompiani, Milano 1993.

KLEIN, R., La forma e l’intelligibile. Scritti sul Rinascimento e l’arte mo-derna (1970), “Prefazione” di A. Chastel, tr. it. di R. Federici, Einaudi, Torino 1975.

LAURIE, A., MCLINTOCK, W., MILES, F., “Egyptian Blue”, Proceedings of the Royal Society of London, s. A, v. 89, n. 612, 1914, pp. 428-429.

LAVENEX VERGÈS, F., Bleus égyptiens. De la pâte auto-émaillée au pig-ment bleu synthétique, Éditions Peeters, Louvain-Paris 1992.

MORENZ, S., “Le rôle de la couleur dans l’ancienne Égypte”, Palette, 11, 1962, pp. 1-7.

OSANNA, M., RESCIGNO, C., “Il blu egizio in età classica: fonti e testimo-nianza”, in AA.VV., Il blu egizio dall’antichità al Rinascimento. In ricor-do di Mario Torelli (25 febbraio 2021), Atti dei Convegni Lincei, Bardi Edizioni, Roma 2022, pp. 33-51.

PANAGIOTAKI, M., TITE, M., MANIATIS, Y., “Egyptian Blue in Egypt and Beyond: the Aegean and the Near East”, in P. Kousoulis, N. Laz-aridis (a cura di), Proceedings of the Tenth international Congress of Egyptologists, University of the Aegean, Rhodes, 22-29 May 2008 (Orien-talia Lovaniensia Analecta 241), Éditions Peeters, Leuven-Paris-Bristol 2015, pp. 1769-1789.

RUSSO, L. (a cura di), Vedere l’invisibile. Nicea e lo statuto dell’immagine, Aesthetica, Palermo 1997.

SCHENKEL, W., “Color Terms in Ancient Egyptian and Coptic”, in R.E. MacLaury, G.V. Paramei, D. Dedrick (a cura di), Anthropology of Color. Interdisciplinary multilevel modeling, John Benjamins Company, Am-sterdam und Philadelphia 2007, pp. 211-228.

SETTIS, S., “Galatea dagli occhi blu egizio”, in AA.VV., Il blu egizio dall’antichità al Rinascimento. In ricordo di Mario Torelli (25 febbraio 2021), Atti dei Convegni Lincei, Bardi Edizioni, Roma 2022, pp. 63-66.

SKOVMØLLER, A., BRØNS, C., SARGENT, M.L., “Egyptian blue: Modern myths, Ancient realities”, Journal of Roman Archaeology, 29, 2016, pp. 371-387.

SPRING, M., BILLINGE, R., VERRI, G., “A Note on an Occurrence of Egyptian Blue in Garofalo’s The Holy Family with Saints Elizabeth, Zacharias, John the Baptist (and Francis?)”, National Gallery Technical Bulletin, 40, 2019, pp. 74-85.

TEFNIN, R., “Comment lire la peinture des tombes thébaines de la XVIII dynastie?”, AA.VV., L’arte nel Vicino Oriente antico. Bellezza, rappresen-tazione, espressione, Atti del Convegno internazionale (Milano, 12 marzo 2005), Edizioni Ares, Milano 2006, pp. 47-77.

The Ancient Egyptian Pyramid Texts, tr. ing. di R.O. Faulkner, Aris & Phil-lips, Warminster 1969.

ULLRICH, D., “Egyptian Blue and Green Frit: Characterization, history and occurence, synthesis”. Pact: Journal of European Study Group on Physical, Chemical, Biological and Mathematical Techniques Applied to Archaeology, 17, II.3.1, 1987, pp. 323-332.

VERNUS, P., “Jeux d’écriture dans la civilitation pharaonique”, Littoral, 2, 1981, pp. 21-32.

VITRUVIUS, De architectura – De architectura, tr. it. di L. Migotto, ESI, Pordenone 1990.

WARBURTON, D.A., “Ancient Color Categories”, Encyclopedia of Color Sci-ence and Technology, January 2014, pp. 1-9.

ZUCCARI, A., “Raffaello, l’antico e la policromia”, in AA.VV., Il blu egizio dall’antichità al Rinascimento. In ricordo di Mario Torelli (25 febbraio 2021), Atti dei Convegni Lincei, Bardi Edizioni, Roma 2022, pp. 13-24.

Dowloads

Pubblicato

2023-06-30