Il grigio, la timidezza del bianco
DOI:
https://doi.org/10.54103/mde.i10.1-2.20672Parole chiave:
Walter Benjamin, Armida Gandini, Correggio, Primo Levi, Vincent van GoghAbstract
From the Latin celor, colour conceals. The one that conceals least is perhaps grey. Rather, grey lends itself to bringing out others, even the lightest, even white. Compared to the proud purity of white, grey seems to reduce itself to mere support and lend itself to making it stand out more. Some artists, however, from the Renaissance to contemporary times suggest to us that the shyness of grey is the only one capable of enhancing the underlying design of the painting and, therefore, its truth.
Riferimenti bibliografici
BARBUJANI, G., CHELI, P., Sono razzista ma sto cercando di smettere, Laterza, Bari, 2010. G. Barbujani, Gli africani siamo noi, Laterza, Bari, 2017. Luigi Luca Cavalli Sforza e Francesco Cavalli Sforza, Chi siamo, Codice Ed., Torino, 2013.
BARTHES, R., Frammenti di un discorso amoroso, Einaudi, Torino, 2014.
BENJAMIN, W., Charles Baudelaire. Un poeta lirico nell’età del capitalismo avanzato. Neri Pozza, Vicenza 2012.
LEVI, Primo, I sommersi e i salvati, Einaudi, Torino, 2003.
RILKE, R. M., I quaderni di Malte Laurids Brigge, Adelphi, Milano, 1992.
WITTGENSTEIN, L., Osservazione sui colori, Einaudi, Torino, 2000.
Dowloads
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Condividi allo stesso modo 4.0.