Prospettive sul melodramma: La gazza ladra e Il Trovatore

Autori

  • Gabriele Scaramuzza

DOI:

https://doi.org/10.13130/mde.v0i3.2.8043

Abstract

The themes of the essay are two opposite cases, both belonging to the vast and contradictory field of melodrama. The first one – La gazza ladra – is a compendium of first manner melodrama: a typical drame à sauvetage, with the final intervention of a deus ex machina that solves every situation and produces a happy ending. The other one – Il Trovatore – is typical of the second manner melodramas: a bleak drama, dominated by excess, and with tragic ending. There are forms and types of melodrama that undoubtedly turn on kitsch; but both dramas taken into account are not reducible to kitsch.

Riferimenti bibliografici

A! A! A!, Trattato del melodramma, “Introduzione” di P. Brooks, tr. it. di P. Bocconi, Pratiche, Parma 1985.

BROOKS, Peter, L’immaginazione melodrammatica, tr. it. di D. Fink, Pratiche, Parma 1985.

BUDDEN, Julian “Il trovatore: un’opera diversa dalle altre”, in F. Degrada (a cura di), Trovatore, programma di sala, Edizioni del Teatro alla Scala, Milano 2000, pp. 53-69.

DEGRADA, Francesco (a cura di), Trovatore, programma di sala, Edizioni del Teatro alla Scala, Milano 2000.

DELLA SETA, Fabrizio,“Ma infine nella vita tutto è morte!” Cosa ci racconta Il Trovatore?, dattiloscritto dell’intervento all’Istituto Lombardo Accademia di Scienze e Lettere – Università di Pavia.

–, “…non senza pazzia”. Prospettive sul teatro musicale, Carocci, Roma 2008.

MAZZOCUT-MIS, Maddalena, Il gonzo sublime. Dal patetico al kitsch, Mimesis, Milano 2005.

Guido PADUANO, “Leonora e Azucena: i due universi affettivi”, in F. Degrada (a cura di), Trovatore, programma di sala, Edizioni del Teatro alla Scala, Milano 2000, pp. 79-101.

RATTALINO, Piero, Il linguaggio della musica, Garzanti, Milano 1997.

SCARAMUZZA, Gabriele, Estetica come filosofia della musica nella scuola di Milano, Cuem, Milano 2009.

VAN, Gilles de, Verdi. Un teatro in musica, tr. it. di R. De Letteriis, La Nuova Italia, Firenze 1994.

–, L’opera italiana. La produzione, l’estetica, i capolavori, tr. it. di G.C. Brioschi, Carocci, Roma 2002.

ZOPPELLI, Luca, “Dramaturgie structurale? Nouvelles observations sur le rapport entre La vera storia et Il trovatore”, D.M.C.E., Le théâtre musical de Luciano Berio, 8 giugno 2012.

Dowloads

Pubblicato

2017-02-04