Re-enactment e replica a teatro. Riflessioni sullo statuto filosofico della ri-presentazione

Autori

  • Daniela Sacco

DOI:

https://doi.org/10.13130/mde.v%25vi%25i.9569

Abstract

Theatre, because of its ability to represent through re-staging, would seem to be the quintessential platform for the re-enactment. The Orestea (una commedia organica?) by R. Castelluci and Socìetas Raffaello Sanzio, restaged at Paris Automne Festival in 2015, twenty years after its 1995 world premiere in Prato, is the starting point to reflect on the status of restaging in the theatre. This case study is the occasion to apply W. Benjamin’s philosophical concept of the Jetztzeit to a theatrical context, and to consider also the ‘citational’ value of theatrical re-enactment. These concepts are useful to study not only the re-enactment of the theatrical gest and acting (on which B. Brecht and also W. Benjamin are concerned), but also to consider the practice of re-staging related to the theatrical event conceived in its entirety.

Riferimenti bibliografici

AGNEW, Vanessa, "History's Affective Turn: Historical Reenactment and Its Work in the Present", Rethinking History, 11, 3, 2007, pp. 299-312.

ARTAUD, Antonin, Il teatro e il suo doppio (1938), tr. it. di G.R. Morteo e G. Neri, Prefazione di J. Derrida, Einaudi, Torino 1999.

BENJAMIN, Walter, "Il compito del traduttore" (1920), in Id., Angelus Novus. Saggi e frammenti, a cura di R. Solmi, Einaudi, Torino 2006.

-, "Che cos'è il teatro epico?" (1938-39), tr. it. in Id., L'opera d'arte nell'epoca della sua riproducibilità tecnica. Arte e società di massa, Einaudi, Torino 2003.

-, "Tesi di filosofia della storia" (1940), in Id., Angelus Novus. Saggi e frammenti, a cura di R. Solmi, Einaudi, Torino 2006.

BLACKSON, Robert, "Once More…With Feeling: Reenactment in Contemporary Art and Culture", Art Journal, 66, 1, 2007, pp. 28-40.

BRECHT, Bertolt, Scritti teatrali (1957), tr. it. di E. Castellani, Torino, Einaudi 2004.

CARLSON, Marvin, "Living History, Re-enactment", in Performance Studies: Key Words, Concepts and Theories, ed. by B. Reynolds, London-New York, 2014, pp. 84-90.

CASTELLUCCI, Romeo, Il silenzio dell'eroe, intervista di A. Bandettini, La Repubblica, 29 settembre 2016.

CUOMO, Vincenzo, Una cartografia della tecno-arte. Il campo del non simbolico, Cronopio, Napoli 2017.

DESIDERI, Fabrizio, "Ad vocem Jetztzeit", in Id. (a cura di), La porta della giustizia. Saggi su Walter Benjamin, Edizioni Pendragon, Bologna 1995, pp. 153-165.

FANTAPPIÈ, Irene, Karl Kraus e Shakespeare. Recitare, citare, tradurre, Quodlibet, Macerata 2012.

FREUD, Sigmund, Al di là del principio del piacere (1920), tr. it. di A.M. Marietti Solmi e R. Colorni, Bollati Boringhieri, Torino 1975.

GOMBRICH, Ernst, Aby Warburg. Una biografia intellettuale (1979), tr. it. di A. Dal Lago e P.A. Rovatti, Feltrinelli, Milano 2003.

JONES, Amelia, "The Artist is present: Artistic Re-enactments and the Impossibility of Presence", TDR: The Drama Review, 55, 1, 2011, pp. 16-45.

JONES Amelia, HEATHFIELD, Adrian, (eds), Perform, Repeat, Record: Live Art in History, Intellect, Bristol-Chicago, 2012.

JULLIEN, François, Accanto a lei. Presenza opaca, presenza intima (2016), tr. it. di M. Ghilardi, Mimesis, Milano-Udine 2017.

LEPKI, André, "Il corpo come archivio, volontà di ri-mettere-in-azione e vita postuma delle danze", tr. it. di A. Pontremoli, Mimesis Journal - Scritture della performance, 5, 1, 2016, pp. 30-52.

PASTORE, Enrico (a cura di), Intervista a Milo Rau, Passparnous Teatro [online] http://www.psychodreamtheater.org/rivista-passparnous-ndeg-22---teatro---intervista-a-milo-rau---a-cura-di-enrico-pastore.html consultato in data 24 novembre 2017

QUARANTA, Domenico, "RE:akt! Things that Happen Twice", in D. Quaranta, A. Caronia, J. Jansa, (eds), RE: Akt! Reconstruction, Re-enactment, Re-reporting, FPE Editions, Brescia 2009, pp. 43-52.

SACCO, Daniela, "La Jetztzeit del teatro. L'Orestea della Socìetas Raffaello Sanzio/Romeo Castellucci venti anni dopo", Biblioteca Teatrale, nn. 119-120, luglio-dicembre 2016/2017, in corso di pubblicazione.

WEBER, Samuel, Weber, Benjamin's - abilities, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, and London 2008.

WIND, Priscilla, "L'art du reenactment chez Milo Rau", Intermédialités, 28-29, 2016/2017, pp. 65-76.

Dowloads

Pubblicato

2017-11-01