La sfida del male: donne naziste nella letteratura tedesca. Tre tesi su romanzo e violenza

Autori

  • Simonetta Sanna

DOI:

https://doi.org/10.13130/mde.v%25vi%25i.9571

Abstract

This study links one scandal with another: that of the Nazi genocide and the role of women as active collaborators. In the works of Stephan Hermlin, Hans Lebert, Bernhard Schlink, Lukas Hartmann and Helga Schneider these women are mentioned as witnesses in their own prosecution, for the sake of a present and a future capable of coming to terms with the violence. Not only do the authors highlight a pat hay of meaning in their actions, they also tend to apply leverage on our inevitably limited moral judgements by way of these “evil women”. The aim is not that of seeking forgiveness, but rather that of stimulating the elaboration of the “evil” that lies within every individual. The current author argues that the productivity of the aesthetic experience of the negative is, at least potentially, transformative. The widening of the conscience, in fact, boosts the possibility of discovering the processes that allow us to communicate with other human beings, in such a way that a person endowed with a capacity to make moral judgements is, by the same token, one that is harder to manipulate, as well as being more peaceful.

Riferimenti bibliografici

ADORNO, Theodor W., “Parabel ohne Schlüssel. Aufzeichnungen zu Kafka”, in Die Parabel. Parabel und Parabolik in der deutschen Dichtung des 20. Jahrhunderts, Suhrkamp, Frankfurt am Main 1986, pp. 207-210.

—, Minima moralia. Meditazioni della vita offesa, Einaudi, Torino 1994.

—, Teoria estetica, Einaudi, Torino 1975.

AITE, Paolo, “Ascolto e vitalità del negativo. Eros e i suoi cavalli: una prospettiva mitica su un primo incontro analitico”, in Rivista di psicologia analitica, 57, 1998, pp. 149-161.

ALT, Peter-André, Ästhetik des Bösen, Beck, München 2010.

ARENDT, Hannah, La vita della mente, Il Mulino, Bologna 2009.

BACHELARD, Gaston, La poetica delle rêverie, Dedalo, Bari 1993.

—, La poetica dello spazio, Dedalo, Bari 1975.

—, La Terra e le forze. Le immagini della volontà, red, Como 1989.

BARCK, Karlheinz. Poesie und Imagination, Metzler, Stuttgart 1993.

BATAILLE, George, La letteratura e il male, SE, Milano 1987.

BATESON, Gregory, Verso un’ecologia della mente, Adelphi, Milano 2000.

BENJAMIN, Walter, “Zur Erfahrung” (frammento 59), in Gesammelte Schriften, vol. VI., Suhrkamp, Frankfurt am Main 1989.

—, “Zur Kritik der Gewalt”, in Id., Gesammelte Schriften. Frankfurt am Main: Suhrkamp 1989, vol. II.1, pp. 179-203.

BERNHARD, Ernst, Mitobiografia, Adelphi, Milano 1969.

BIANCA, Mariano, La mente immaginale. Immaginazione, immagini mentali, pensiero e pragmatica visuali, Franco Angeli, Milano 1998.

BIASCI, Luca, “Mi assalì una gran pietà per mio padre”. Una re-visione della funzione paterna in Jung”, in La pietà filiale, a cura di Francesco Donfrancesco, Moretti & Vitali, Bergamo 2006, pp. 127-160.

BIDUSSA, David, Prefazione a Günther Anders, Dopo Holocaust, 1979, Boringhieri, Torino 2014.

BION, Wilfred Rupert, Apprendere dall’esperienza, Armando, Roma 1972.

BLUMENBERG, Hans, Paradigmi per una metaforologia, Il Mulino, Bologna 1969.

—, Uscite dalla caverna, duepunti, Palermo 2010.

BÖHM, Gotthard, “Meine patriotische Tat”, in G. Fuchs e G. A. Höfler (a cura di), Hans Lebert, Droschl, Graz Wien 1997, pp. 237-241.

BOHRER, Karl Heinz, “Das Böse – eine ästhetische Kategorie?”, in Merkur. Deutsche Zeitschrift für europäisches Denken, 6.39/1985, pp. 459-473.

—, Ästhetische Negativität, Hanser, München 2002.

—, Imaginationen des Bösen. Für eine ästhetische Kategorie, Hanser, München 2004.

BOIA, Lucian, Entre l’Ange et la Bête. Le mythe de l’Homme différent de l’Antiquité à nos jours, Plon, Paris 1995.

—, Pour une historie de l’imaginaire, Les Belles Lettres, Paris 1998.

BORNSCHEUER, Lothar, Topik. Zur Struktur der gesellschaftlichen Einbildungskraft, Suhrkamp, Frankfurt am Main 1976.

BOURDIEU, Pierre, Méditations pascaliennes, Seuil, Paris 1997.

BRAITENTHALLER, Florian, “Küss mich, du Schwein!” Hans Leberts diskrete Beziehungen zur Moderne, Universitätsverlag, Wien 2003.

BRANDI, Cesare, Celso o della Poesia, Einaudi, Torino 1957.

BROWN, Wendy, Regulating Aversion. Tolerance in the Age of Identity and Empire, Princeton University Press, Princeton 2006.

BRUNER, Jerome, La fabbrica delle storie. Diritto, letteratura, vita, Laterza, Roma Bari 2002.

BÜCHNER, Georg, Sämtliche Werke, Briefe und Dokumente, voll. 1 e 2., Deutscher Klassiker Verlag, Frankfurt am Main 1999.

BÜHLER, Karl, Sprachtheorie, G. Fischer, Jena 1934.

BUTLER, Judith, Kritik der ethischen Gewalt, Suhrkamp, Frankfurt a. M. 2003.

CAHN, Raymond, “Du sujet”, Revue Française de Psychanalyse, 55,1991.

CAMPBELL, Josef, Percorsi di felicità. Mitologia e trasformazione personale, Cortina, Milano 2004.

CAROTENUTO, Aldo, “Distruzione, caos e il rischio creativo”, in Rivista di psicologia analitica 57/1998, pp. 111-134.

—, “Il fratello invisibile”, in Rivista di psicologia analitica 47, 1993, pp. 9-25.

—, “Jung e la letteratura”, in Rivista di psicologia analitica 30, 1984, pp. 12-24.

—, I sotterranei dell’anima. Tra i mostri della follia e gli dèi della creazione, Bompiani, Milano 2013.

COLLI, Giorgio, Dopo Nietzsche, Adelphi, Milano 1974.

COMETA, Michele. Perché le storie ci aiutano a vivere. La letteratura necessaria, Cortina, Milano 2017.

COMPAGNON, Antoine, Il demone della teoria, Einaudi, Torino 2000.

CROZZOLI, Livia, “A partire dal corpo”, in Rivista di psicologia analitica 57, 1998, pp. 35-54.

DAMASIO, Antonio R., Alla ricerca di Spinoza, Adelphi, Milano 2003.

—, L’errore di Cartesio. Emozione, ragione e cervello umano, Adelphi, Milano 1995.

—, Self comes to Mind. Constructing the Conscious Brain, Pantheon, New York 2010.

DE LUNA, Giovanni, Il corpo del nemico ucciso. Violenza e morte nella guerra contemporanea, Einaudi, Torino 2006.

DENIS, Anne, “Temporality and modes of language”, in International Journal of Psycho-Analysis 76, 1995, pp. 1109-1119.

DETIENNE, Marcel, Tracés de fondation, Peeters, Louvain-Paris 1990.

DEUTSCH, David, La trama della realtà, Einaudi, Torino 1997.

DEWEY, John, Art as Experience, The Berkeley Publishing Group, New York 2005.

DÖBLIN, Alfred, “Der Bau des epischen Werks”, in Schriften zu Ästhetik, Poetik und Literatur, Walter, Olten Freiburg i. Br. 1989, pp. 103-132.

—, Der unsterbliche Mensch. Ein Religionsgespräch. Der Kampf mit dem Engel. Religionsgespräch (Ein Gang durch die Bibel), Walter, Olten Freiburg i. Br. 1980

—, Reise in Polen, Walter, Olten Freiburg i. Br. 1968

—, Unser Dasein, Walter, Olten Freiburg i. Br. 1964.

DOBRICK, Barbara, “Bei dem zweiten habe ich nicht mehr gelacht…. Gespräch mit Hans Lebert”, in Fuchs/Höfler, Hans Lebert, cit., pp. 9-33.

DUFRENNE, Mikel, Il senso del poetico, Quattroventi, Urbino 1981.

—, L’occhio e l’orecchio, Il castoro, Milano 2004.

DURAND, Gilbert, L’immaginazione simbolica, red, Como 1999.

—, Le strutture antropologiche dell’immaginario. Introduzione all’archetipologia generale, Dedalo, Bari 1996.

ECO, Umberto, “Il messaggio estetico”, in La struttura assente, Bompiani, Milano 1968, pp. 61-81.

—, Lector in fabula. La cooperazione interpretativa nei testi narrativi, Bompiani, Milano 1979.

—, I limiti dell’interpretazione, Bompiani, Milano 1990.

EGYPTIEN, Jürgen, “Vergeltung und Erlösung. Hans Leberts Feuerkreis als mytho-poetische Parabel”, postfazione a Der Feuerkreis, Europaverlag, Wien Zürich 1992.

ENZMANN, Birgit (a cura di), Handbuch Politische Gewalt. Formen – Ursachen – Legitimation – Begrenzung, Springer, Wiesbaden 2013.

FAUCONNIER, Gilles e Mark Turner, The Way We Think. Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities, Basic Book, New York 2002.

FERRARIS, Maurizio, L’immaginazione, Il Mulino, Bologna 1996.

FÓNAGY, Ivan, La ripetizione creativa. Ridondanze espressive nell’opera poetica, Dedalo, Bari 1982.

—, Le lettere vive. Scritti di semantica dei mutamenti linguistici, Dedalo, Bari 1993.

FONTANILLE, Jacques, Figure del corpo. Per una semiotica dell’impronta, Meltemi, Roma 2004.

FRANZINI, Elio, Fenomenologia dell’invisibile. Al di là dell’immagine, Cortina, Milano 2001.

FREUD, Sigmund Le origini della psicanalisi: lettere a Wilhelm Fliess 1887-1902, Boringhieri, Torino 1968.

—, “Il disagio della civiltà”, in Opere 1924-1929, vol. 10, Boringhieri, Torino 1978, pp. 555-630.

FRÖHLICH, Hans Jürgen, “Exzesse im Steirerland”, in Stuttgarter Zeitung, 6.5.1972.

GADAMER, Hans Georg. Verità e metodo I e II (Integrazioni), Bompiani, Milano 2001.

GALTUNG, Johann, Strukturelle Gewalt. Beiträge zur Friedens- und Konfliktforschung, Rowohlt, Reinbek 1975.

GAUSS, Karl Markus, “Der Österreich-Liebhaber”, in Die Zeit, 27.8.1993.

GINZBURG, Carlo, “Spie. Radici di un paradigma indiziario”, in Crisi della ragione, a cura di Aldo Gargani, Einaudi, Torino 1979, pp. 57-106.

—, Il filo e le tracce. Vero, falso, finto, Feltrinelli, Milano 2006.

GOETHE, Wolfgang, Faust. Traduzione di Barbara Allason, introduzione di Cesare Cases, Einaudi, Torino 1965.

GRASSI, Ernesto, Macht des Bildes. Ohnmacht der rationalen Sprache, DuMont, Köln 1979.

GRINBERG, Leon, “Osservazioni psicoanalitiche sulla creatività”, in Psicoanalisi. Aspetti teorici e clinici, Loescher, Torino 1983.

GROEBEN, Norbert, e Ursula CHRISTMANN, “Empirische Rezeptionspsychologie der Fiktionalität”, in Fiktionalität. Ein interdisziplinäres Handbuch, a cura di Tobias Klauk e Tilmann Köppe, de Gruyter, Berlin 2014, pp. 338-360.

—, Kreativität. Originalität diesseits des Genialen, Primus, Darmstadt 2013.

—, Literaturpsychologie. Literaturwissenschaft zwischen Hermeneutik und Empirie, Kohlhammer, Stuttgart 1972.

GRÜNY, Christian, Zerstörte Erfahrung, Königshausen & Neumann, Würzburg 2004.

GUGGENBÜHL-CRAIG, Adolf, Il bene del male, Moretti & Vitali, Bergamo 1998.

HARTMANN, Lukas, Die Frau im Pelz, Nagel & Kimche, Zürich 1999.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich, Estetica, Einaudi, Torino 1972.

HEIDEGGER, Martin, Lettera sull’umanesimo, Adelphi, Milano 1995.

HERMLIN, Stephan, Antwort an die Verfasserin der “Einwände”, in NDL 3, 1955.

—, Gespräch mit Ulla Hahn, in Äußerungen 1944-1982. Berlin Weimar 1983.

—, Die Kommandeuse, in Arkadien. Gesammelte Erzählungen, Reclam, Leipzig 1983.

HILLEBRANDT, Claudia, Das emotionale Wirkungspotenzial von Erzähltexten. Mit Fallstudien zu Kafka, Perutz und Werfel. Deutsche Literatur, vol. 6., Akademie Verlag, Berlin 2011.

HILLMAN, James, Anima, Adelphi, Milano 1989.

—, L’anima del mondo e il pensiero del cuore, Adelphi, Milano 1993.

HJELMSLEV, Louis, Il linguaggio, Einaudi, Torino 1982.

HOFFMANN, Werner, “Die Emanzipation der Dissonanzen”, in Verabschiedung der (Post)Moderne?, a cura di Jacques Le Rider e Gérard Raulet, Gunter Narr, Tübingen 1987, pp. 117-131.

HOLLAND, Norman, La dinamica della risposta letteraria, Il Mulino, Bologna 1986.

HONNETH, Axel, Das Ich im Wir. Studien zur Anerkennungstheorie, Suhrkamp, Berlin 2010.

HONNETH, Axel, Lotte per il Riconoscimento. Proposte per un’etica del conflitto, Il Saggiatore, Milano 2002.

HORKHEIMER, Max e Theodor W. ADORNO, Dialettica dell’illuminismo, Einaudi, Torino 1966.

HUSSERL, Edmund, Logica formale e trascendentale, Laterza, Bari 1966.

—, Analysen zur passiven Synthesis, in Gesammelte Werke, vol. XI., Martinus Nijhoff, Den Haag 1966.

—, La crisi delle scienze europee e la fenomenologia trascendentale, Il Saggiatore, Milano 1961.

—, Wahrnehmung und Aufmerksamkeit, Springer, Dordrecht 2004.

—, Zur Phänomenologie des inneren Zeitbewusstseins, in Gesammelte Werke, vol. X.

HUXLEY, Aldous, L’arte del vedere, Adelphi, Milano 1989.

INGARDEN, Roman, Das literarische Kunstwerk, Niemeyer, Tübingen 1968.

ISER, Wolfgang, Der Akt des Lesens, Fink, München 1976.

JASPERS, Karl, Chiffren der Transzendenz, Piper, München 1972.

JAUSS, Robert, Ästhetische Erfahrung und literarische Hermeneutik, Suhrkamp, Frankfurt am Main 1982.

JIRGL, Reinhard, Genealogie des Tötens. Trilogie, Hanser, München Wien 2002.

JOSEPH, Sandler, La ricerca in psicoanalisi, Boringhieri, Torino 1980.

JUNG, Carl Gustav, Opere, Boringhieri, Torino 1965-2007.

JÜNGER, Ernst, Typus, Name, Gestalt, Klett, Stuttgart 1963.

KAFKA, Franz, Confessioni e Diari, Mondadori, Milano 1972.

—, Il Processo, in Romanzi, Mondadori, Milano 1971.

KANT, Immanuel, Critica della facoltà di giudizio, Einaudi, Torino 1999.

KAUFMANN, James C., Creativity 101, Springer, New York 2009.

KITTLER, Friedrich A., Aufschreibesysteme 1800/-1900, Fink, München 1985.

KRISTEVA, Julia, La révolution du langage poétique, Seuil, Paris 1974.

LACAN, Jacques, Écrits, Seuil, Paris 1966.

LAGNER, Ralph (a cura di), Psychologie der Literatur: Theorien, Methoden, Ergebnisse, Psychologie-Verlags-Union, Weinheim und München 1986.

LAING, Ronald D., La politica dell’esperienza, Feltrinelli, Milano 1977.

LAKOFF, George e Mark Johnson, Metafora e vita quotidiana, Bompiani, Milano 2004.

LANGER, Susanne K., Sentimento e forma, Feltrinelli, Milano 1965.

LAUSBERG, Heinrich, Elementi di retorica, Il Mulino, Bologna 1969.

LAVAGETTO, Mario, Freud, la letteratura e altro, Einaudi, Torino 1985.

LAZAR, Auguste, “Zur Diskussion über Die Kommandeuse”, in Neuer Weg 13, 1955.

LEBERT, Hans, Der Feuerkreis, Fischer, Frankfurt am Main 1992 (1971).

LEMKE, Thomas, “Dispositive der Unsicherheit im Neoliberalismus”, in Widerspruch 46, 2004, pp. 89-98.

LIOTTA, Elena, “Creare e curare”, in Rivista di psicologia analitica 57, 1998, pp. 135-147.

LUBBOCK, Percy, The craft of fiction, Jonathan Cape, London 1921.

LYOTARD, Jean-François, Discorso e figura, Mimesis, Milano 2008.

MAFFEI, Giuseppe, “Sulla distruttività come conseguenza di un’aggressività non trasformata”, in Rivista di psicologia analitica 57, 1998, pp. 13-23.

MARGALIT, Avishai La società decente, Guerini e Associati, Milano 1998.

MASINI, Ferruccio, Lo sguardo della Medusa, Cappelli, Bologna 1977.

MATTE BLANCO, Ignacio, L’inconscio come insiemi infiniti. Saggio sulla bi-logica, Einaudi, Torino 1981.

MATURANA, Humberto e Francisco J. VARELA, Autopoiesi e cognizione: la realizzazione del vivente, Marsilio, Venezia 1985.

MAURON, Charles, Introduction à la psychanalyse de Mallarmé, La Baconnière, Neuchâtel 1950.

MCGINN, Colin, Mindsight: Image, Dream, Meaning, Harvard University Press, Cambridge 2004.

MENNINGHAUS, Winfried, Kunst als “Beförderung des Lebens”. Perspektiven transzendentaler und evolutionärer Ästhetik, Carl Friedrich von Siemens Stiftung, München 2008.

MERLEAU-PONTY, Maurice, Fenomenologia delle percezioni, Bompiani, Milano 2003.

MESCHONNIC, Henri, Critique du rythme. Anthropologie historique du langage, Verdier, Lagrasse 1982.

MINKOWSKI, Eugène, Vers une cosmologie, Auber-Montaigne, Paris 1967.

MITHEN, Steven, “The Evolution of Imagination: An Archaeological Perspective”, in SubStance 30, 2001, pp. 28-54.

MORRIS, David B., Geschichte des Schmerzes, Insel, Frankfurt am Main Leipzig 1994.

ORLANDO, Francesco, Per una teoria freudiana della letteratura, Einaudi, Torino 1973.

PANEPUCCI, Anna “Opinioni. Note su psiche e società”, in Rivista di psicologia analitica 57, 1998, pp. 177-185.

PAREYSON, Luigi, Estetica, Edizioni di Filosofia, Torino 1954.

PIANA, Giovanni, Elementi di una dottrina dell’esperienza, Il Saggiatore, Milano 1979.

POULET, Georges, La pensée indéterminée, Puf, Paris 1985.

REICHENBACH, Hans, “Erfahrung und Prognose”, in Gesammelte Werke, Vieweg, Braunschweig 1983.

RICOEUR, Paul, Della interpretazione, II Melangolo, Genova 1991.

—, La metafora viva. Dalla retorica alla poetica per un linguaggio di rivelazione, Jaca Book, Milano 1981.

—, Tempo e racconto. 3 vol., Jaca Book, Milano 1986-1989.

RIFFATERRE, Michel, Semiotica della poesia, Il Mulino, Bologna 1983.

SANNA, Simonetta, L’altra rivoluzione. “La morte di Danton” di Georg Büchner, Carocci, Roma 2010.

—, “Bernhard Schlink, Der Vorleser e il tema della colpa”, in Studi germanici 6, 2014, pp. 17-79.

—, “Die romantisch-satirische Komödie Leonce und Lena und die Übung des Möglichkeitssinns”, in Gernot Wimmer (a cura di), Georg Büchner und die Aufklärung, Böhlau, Wien Köln Weimar 2015, pp. 77-115.

—, “Die Kommandeuse (1954) von Stephan Hermlin: an den ursächlichsten Quellen von Gewalt“, in Einschnitte. Signaturen der Gewalt in textorientierten Medien, a cura di D. von Hoff, B. E. Jirku, S. Sanna e A. Sousa Ribeiro, Koenigshausen & Neumann, Würzburg 2016, pp. 57-75.

—, Die Herausforderung des Bösen: Nazi-Täterinnen in der deutschen Literatur, Lang, Frankfurt am Main e.a. 2017.

SCARRY, Elaine, La sofferenza del corpo. La distruzione e la costruzione del mondo, Il Mulino, Bologna 1990.

SCHEFFER, Bernd, Interpretation und Lebensroman. Zu einer konstruktivistischen Literaturtheorie, Suhrkamp, Frankfurt am Main 1992.

SCHLEGEL, Alexander et. al., “Network Structure and Dynamics of the Mental Workspace”, in Proceedings of the National Academy of Sciences 110, 40, 2013, pp. 16277-82.

SCHLINK, Bernhard, Der Vorleser, Diogenes, Zürich 1995 (A voce alta. The Reader, Garzanti, Milano 2013).

—, Vergangenheitsschuld, Beiträge zu einem deutschen Thema, Diogenes, Zürich 2007.

—, Vergewisserungen, Über Politik, Recht, Schreiben und Glauben, Diogenes, Zürich 2005.

SCHNEIDER, Helga, Lass mich gehen, Piper, München Zürich 2003, trad. it. Lasciami andare, madre, Adelphi, Milano 2001.

SCHÖNAU, Walter, Einführung in die psychoanalytische Literaturwissenschaft, Metzler, Stuttgart 1991.

SEPP, Hans Rainer, “Domestizierte Gewalt. Gedanken zu einer oikologischen Phänomenologie der Unverhältnismäßigkeit”, in, Gesichter der Gewalt. Beiträge aus phänomenologischer Sicht, a cura di Michael Staudigl, Fink, Paderborn 20014, pp. 114-134.

SERRES, Michael, Les cinq sens. Philosophie des corps mêlés, Grasset, Paris 1985.

SIMMEL, Georg “Das Abenteuer”, in Philosophische Kultur, Kröner, Leipzig 1919, pp. 7-24.

—, “Soziologie der Sinne”, in Die Neue Rundschau 18.9/September 1907, pp. 1025-1036.

SIMON, Ralf, “Ikononarratologie. Bildtheoretische Grundlegung der Narratologie in der Szenographie der Gastlichkeit”, in Alexander Honold e Ralf Simon (a cura di), Das erzählende und das erzählte Bild, Fink, München 2010, pp. 301-327.

SMITTEN, Jeffrey R. e Ann Daghistani (a cura di), Spatial Form in Narrative, Cornell UT, Ithaca (N.Y.) 1981.

SONTAG, Susan, Kunst und Antikunst. 24 literarische Analysen, Carl Hanser, München Wien 1980.

—, Nello stesso tempo, Mondadori, Milano 2008.

STARR, Gabrielle G., “Multi-sensory Imagery”, in Lisa Zunshine (a cura di), Introduction Cognitive Cultural Studies, John Hopkins University Press, Baltimore 2010, pp. 275-291.

TREVI, Mario e Augusto ROMANO, Studi sull’Ombra, Marsilio, Venezia 1990.

TURNER, Mark, L’imagination et le cerveau 2000 (http://markturner.org/cdf/cdf1.html).

TUSTIN, Frances, Autismo e psicosi infantile, Armando, Roma 1975.

VARELA, Francisco J., Evan THOMPSON e Eleanor ROSCH, The Embodied Mind. Cognitive Science and Human Experience, MIT Press, Cambridge 1991.

VATTIMO, Gianni, Introduzione a Heidegger, Laterza, Bari 1991.

WAHL, Klaus e Melanie Rhea WAHL, “Biotische, psychische und soziale Bedingungen für Aggression und Gewalt”, in Handbuch Politische Gewalt. Formen – Ursachen – Legitimation – Begrenzung, a cura di B. Enzmann, Springer, Wiesbaden 2013, pp. 15-42.

WEINRICH, Harald, “Semantik der kühnen Metapher”, in DVjs 37.3, 1963, pp. 325-344.

WILSON, Edward O., Consilience. The Unity of Knowledge, Vintage, New York 1999.

WINNICOTT, Donald, Gioco e realtà, Armando, Roma 1999.

WOLF, Christa, Trame d’infanzia, e/o, Roma 1992.

ZUNSHINE, Lisa, Why We Read Fiction. Theory of Mind and the Novel, Ohio State University Press, Columbus 2006.

##submission.downloads##

Pubblicato

2017-11-01