Strumenti musicali e fonti letterarie
DOI:
https://doi.org/10.6092/2037-4488/572Abstract
This paper presents a collection of literary sources concerning trumpets in the Greek and Latin perspective, with the aim to delimit the functions and the meanings of these instruments in the Etruscan World. The study of the ancient texts investigates many aspects related to this group of instruments, with the assumption that they are filtered by the Greek and Latin languages and perception. Some features, such as its multi-functional value, shape, technique, and sonorous quality have been related to some interesting and stimulating issues of ethnomusicological research. This approach did not have the purpose to discover connections and answers to the problems posed by the doubtful statements of literary sources, but to open the discussion also to the symbolical aspects of the instrument and from this to recover its profound human significance. The research is then focused on the functions of the trumpets attested in the Etruscan world, and on the lituus, which represents the most interesting instrument of music of these people. The analysis of literary sources allows the writer to suppose that the thyrrenikè salpinx does not automatically designate the lituus, and that therefore the latter must not necessarily be the war instrument the Etruscans are remembered to have used during battles. It can indeed have been used as insignia of religious and political power, as also its particular sonority suggests. This argument is consistent both with the interpretation given by M. Bonghi Jovino for the lituus of Tarquinia and with the literary suggestions of a ceremonial and sacred function of the ancient trumpets.Dowloads
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli Autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla Rivista il diritto di prima pubblicazione dell’opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione 4.0 Internazionale che permette ad altri di condividere l’opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa Rivista. Gli Autori concedono inoltre il diritto perpetuo di distribuirla gratuitamente al pubblico su qualsiasi supporto e in qualunque parte del mondo, ivi compresa la comunicazione al pubblico tramite il sito Web della Rivista.
Gli Autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa Rivista.
Gli Autori mantengono il diritto di diffondere ad accesso aperto, tramite il proprio sito web o tramite un archivio istituzionale o disciplinare, l’opera dal momento della sua pubblicazione.
Gli Autori mantengono il diritto di creare opere derivate e di riprodurre, distribuire, eseguire o mostrare pubblicamente la propria opera in occasione di docenze, conferenze o presentazioni, o altre opere di natura scientifica e attività professionali esplicitando la sede di pubblicazione.
Gli Autori rinunciano, d’accordo con l’Editore, a qualunque eventuale forma di remunerazione accordata dalla normativa nazionale vigente ad autori ed editori per i diritti di reprografia a scopo non di lucro e prestito bibliotecario.