Dal miraculum al milagro: «La abadessa preñada» di Gonzalo de Berceo
Main Article Content
Abstract
The essay analyzes comparatively the milagro XXI of the collection of Gonzalo de Berceo, De cómmo un abadessa fue preñada, and its source, the miraculum De abbatissa quam beata Maria ad infamia partus et pondere liberavit. The milagro that sees the pregnant superior as human protagonist is a valid test bench to highlight the reworking processes put in place by the Riojano poet: from the rewriting of the prologue and the epilogue of the story to the “dramatization” of its salient scenes, from the accentuation of the typological filigree underlying the narration to the highlighting of the miraculous intervention of Mary and of the exemplary nature of its beneficiary.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Carte Romanze si serve di una licenza Creative Commons. Attraverso la licenza CC-BY-NC-ND gli autori conservano tutti i diritti economici e concedono alla rivista il diritto non esclusivo di pubblicazione, permettendo a chiunque di scaricare il contributo, di leggerlo e stamparlo. Ogni riuso deve prevedere la citazione virgolettata (o comunque riconoscibile), garantendo all’autore la proprietà intellettuale di quanto citato, e segnalando sempre e comunque la rivista come fonte (con l’indicazione dell’annata, del volume e delle pagine). Non è invece concessa a nessuno la modifica del contributo né il riuso per creare opere secondarie.
Quando siano rispettate le indicazioni di cui sopra, non è necessario richiedere ulteriori permessi di utilizzazione del materiale né all’autore né al comitato scientifico.