Analogia e omologia nell’analisi interartistica: accostamenti ricettivi e processi creativi
DOI:
https://doi.org/10.13130/2465-0137/12083Abstract
Questo testo propone di utilizzare le due nozioni di analogia e omologia come chiave per la comprensione di alcune dimensioni della ricezione delle opere d’arte. Viene qui studiato, in particolare, il fenomeno degli accostamenti interartistici non giustificati dalla conoscenza del contesto storico-culturale di produzione. Si riconoscono qui i vari tipi di omologie possibili fra opere di ambiti artistici diversi e le varie fasi della morfogenesi espressiva che le ha originate, per poi presentare un modello omologico dell’immaginario interartistico che tenga conto tanto degli archetipi quanto dei processi di costituzione del senso.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The author(s) grants De Musica the right to publish the work for the first time and the perpetual right to distribute it free of charge to the public through the Journal's Web site.
The author(s) retains the right to create derivative works and to reproduce, distribute, perform, or publicly display his or her work in lectures, conferences, or presentations, or other scholarly works and professional activities making explicit publication in De Musica.
The author(s) retain(s) the right to disseminate with open access, through their own website or through an institutional or disciplinary repository, the work from the time of its publication in De Musica.
The author(s) waive, in agreement with the Publisher, any form of remuneration, if any, granted by current national legislation to authors and publishers for nonprofit reprography and library lending rights.