Note per la storia dell’estetica musicale
Keywords:
Estetica musicale; Filosofia della musica; Storia dell’esteticaAbstract
L’articolo discute alcuni principali modi di concepire la storia dell’estetica
musicale. Il dibattito sulle nozioni di consonanza e dissonanza funge da esempio
per evidenziare la necessità di riferirsi a fonti, discipline e paradigmi teorici
diversi (dalla matematica alla fisica, dalla teoria musicale all'acustica,
dalla teoria della percezione alla storia delle idee). Si sottolinea l’opportunità
di fondare la retrospettiva storica, oltre che su solide conoscenze contestuali,
su una riflessione di orientamento filosofico, necessaria per affrontare i problemi
teorici individuati nelle fonti.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The author(s) grants De Musica the right to publish the work for the first time and the perpetual right to distribute it free of charge to the public through the Journal's Web site.
The author(s) retains the right to create derivative works and to reproduce, distribute, perform, or publicly display his or her work in lectures, conferences, or presentations, or other scholarly works and professional activities making explicit publication in De Musica.
The author(s) retain(s) the right to disseminate with open access, through their own website or through an institutional or disciplinary repository, the work from the time of its publication in De Musica.
The author(s) waive, in agreement with the Publisher, any form of remuneration, if any, granted by current national legislation to authors and publishers for nonprofit reprography and library lending rights.