Una nota sulla pragmatica musicale
DOI:
https://doi.org/10.13130/2465-0137/14688Keywords:
pragmatica musicale; semantica musicale; Super Linguistics; contraddizioneAbstract
In questa nota si fornisce un esempio preliminare di analisi pragmatica delle
strutture musicali. Nell’analisi, la stipulazione di una pragmatica musicale
segue strettamente recenti proposte presentate in ambito semantico, in cui si
illustrano le potenziali virtù rappresentazionali delle strutture musicali. In
particolare, in questa nota si suggerisce la presenza di strategie di
ricostruzione dei significati musicali le quali intervengono a prevenire la
realizzazione di contenuti semantici contraddittori. L’evidenza utilizzata è
ricavata da alcune misure del madrigale primo del II libro dei madrigali di
Monteverdi (1590), e dal testo (di T. Tasso) che le accompagna; sviluppi
dell’analisi qui proposta dovranno fondarsi su evidenze indipendenti e
auspicabilmente naturali.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The author(s) grants De Musica the right to publish the work for the first time and the perpetual right to distribute it free of charge to the public through the Journal's Web site.
The author(s) retains the right to create derivative works and to reproduce, distribute, perform, or publicly display his or her work in lectures, conferences, or presentations, or other scholarly works and professional activities making explicit publication in De Musica.
The author(s) retain(s) the right to disseminate with open access, through their own website or through an institutional or disciplinary repository, the work from the time of its publication in De Musica.
The author(s) waive, in agreement with the Publisher, any form of remuneration, if any, granted by current national legislation to authors and publishers for nonprofit reprography and library lending rights.