Persecuzione e diaspora dei musicisti ebrei durante le leggi antisemite
DOI:
https://doi.org/10.54103/2465-0137/18721Keywords:
Storia; Regime Fascista; Castelnuovo-Tedesco; Massarani; Toscanini.Abstract
In this essay, I illustrate how the fascist regime was related with the Jews, especially the Jewish musicians (e.g., Mario Castelnuovo-Tedesco), and how the Jewish musicians dealt with the fascist dictatorship in the early years until the advent of anti-Semitic laws, as they upset the world of music and musicians, with a reference to the actions of Arturo Toscanini.
References
BALDOCCI U., BUCCIARELLI S., CIUFFARELLI Z. e SODI S., (2010) Dentro la Storia, Eventi e testimonianze, uominie interpretazioni, Dalla Belle èpoque alla Seconda Guerra Mondiale Vol 3A, casa editrice G. Anna Messina-Firenze, Firenze
DE FELICE R. (1961 e 1972)Storia degli ebrei italiani sotto il fascismo, prefazione di Delio Cantimori, Terza edizioni riveduta e ampliata, Giulio Einaudi editore s. p. a., Torino.
CASTELNUOVO-TEDESCO M. Una vita di musica, inedito, vol. I
PASSARO M. (2018) Artisti in fuga da Hitler: 'esilio americano delle avanguardie europee, Mulino, Bologna.
POESIO C. (2018), Tutto è ritmo, tutto è swing. Il jazz, il Fascismo e la società italiana, Mondadori Education S.p. A., Milano.
VACCARONE A., SITA' M.C. e VITALE C. (2014), Storia della music, Poetiche e culture dall’Ottocento ai giorni nostri, Zanichelli, Bologna.
SACHS H. (1995), Musica e Regine. Compositori, cantanti, direttori d’orchestra e la politica culturale fascista, il Saggiatore, Milano.
AVAGLIANO M. Ebrei e fascismo, storia della persecuzione, http://www.storiaxxisecolo.it/fascismo/fascismo18.htm https://anpi.it/media/uploads/patria/2002/6/27-29%20.%20Avagliano.pdf
BESCIANO F., 25 aprile, dallo schiaffo di Toscanini alla fuga di Stravinsky e Weill: la musica perseguitata dal fascismo, https://www.ilfattoquotidiano.it/2016/04/23/25-aprile-dallo-schiaffo-di-toscanini-alla-fuga-di-stravinsky-e-weill-la-musica-perseguitata-dal-fascismo/2659060/
CARAPELLA E. Musicisti ebrei nell’Italia delle persecuzioni: il caso di Aldo Fizi, https://documen.site/download/musicisti-ebrei-nellitalia-delle-persecuzioni-il-caso-aldo-finzi_pdf
CAPRISTO A., L’emigrazione intellettuale ebraica dall’Italia fascista dopo il 1938, in La Rassegna Mensile di Israel Vol. 76, No. 3 (SETTEMBRE-DICEMBRE 2010), pp. 177-200 (24 pages) Published By: Unione delle Comunitá Ebraiche Italiane
https://www.jstor.org/stable/pdf/41619046.pdf?refreqid=excelsior%3A710b4b61ccc6a6f16f836e13119e4c4a
LESNEVSKAYA A. Essere musicisti ebrei nel mondo occidentale: un viaggio nella Storia, https://www.mosaico-cem.it/vita-ebraica/ebraismo/essere-musicisti-ebrei-nel-mondo-occidentale-un-viaggio-nella-storia/
SACHS H., La musica dell’Olocausto: Los Judios y la Musica en la Italia Fascista, https://holocaustmusic.ort.org/it/politics-and-propaganda/gli-ebrei-e-la-musica-nellitalia-fascista/
POESIO C., Alfredo Casella, l'avanguardia musicale, il jazz e una campagna antisemita degli anni Trenta, in Contemporanea, Vol. 18, No. 2 (aprile-giugno 2015), pp. 267-285 (19 pages) Published By: Società editrice Il Mulino S.p.A. https://www.jstor.org/stable/24654055?read-now=1&refreqid=excelsior%3A4d37ad95c555da53cbfda17fe93a609b&seq=1#page_scan_tab_contents
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 De Musica
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author(s) grants De Musica the right to publish the work for the first time and the perpetual right to distribute it free of charge to the public through the Journal's Web site.
The author(s) retains the right to create derivative works and to reproduce, distribute, perform, or publicly display his or her work in lectures, conferences, or presentations, or other scholarly works and professional activities making explicit publication in De Musica.
The author(s) retain(s) the right to disseminate with open access, through their own website or through an institutional or disciplinary repository, the work from the time of its publication in De Musica.
The author(s) waive, in agreement with the Publisher, any form of remuneration, if any, granted by current national legislation to authors and publishers for nonprofit reprography and library lending rights.