Acrimante is not Don Giovanni. Remarks on L'empio punito by Alessandro Melani

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54103/2465-0137/19828

Keywords:

Don Giovanni, Opera, Alessandro Melani

Abstract

The first opera in the history of music based on the Don Giovanni’s subject, L’empio punito of Alessandro Melani was staged on February 17, 1669, in the Teatro Colonna in Rome. The setting is in an imaginary Greece and the characters have names that evoke the Italian literary tradition. The main character - Acrimante - departs very far from the analogous ones of the texts based on the same subject. L’empio punito also lacks many dramaturgical topoi of Don Giovanni’s tradition:  family ties, honor, request for repentance. The libretto contains some topoi very common in the European theatrical tradition but missing in the previous texts on this subject: the dream, the sleeping, the false poison, the pact with the Devil. The dramaturgical core of the story (the disrespect to the dead in the form of a dinner invitation) represented the starting point, a reservoir from which to draw.  The result is that libertinism, contempt for death, and the rules of honor are dried up, as it were, to give more space to spectacular ostentation, the power of figurative impact, and the charm of music.

References

ADEMOLLO, A. (1969), I teatri di Roma nel secolo decimosettimo, Forni, Bologna.

AMBROSIO, L. (2017), Drammi, commedie, favole musicali all’ombra del Colosseo. Modi, forme e contesti dell’opera a Roma tra il 1668 e il 1689. Università degli Studi di Pavia, Tesi di dottorato di ricesca in Scienze del Testo letterario e Musicale, XXIX ciclo.

ANTONUCCI, F. (2012), Nuovi dati e nuove ipotesi sulla presenza del teatro aureo spagnolo in alcune opere di Giacinto Andrea Cicognini. Il caso di Adamira. Il prisma di Proteo. Riscritture, ricodificazioni, traduzioni fra Italia e Spagna (sec. XVI-XVIII), a cura di Valentina Nider, Trento, Università degli Studi-Dipartimento di Studi Letterari, Linguistici e Filologici.

BALMAS, E. (1986), Il mito di Don Giovanni nel Seicento francese, Bulzoni, Roma.

CARANDINI, S - MARITI, L. (2003). Luciano Mariti, Don Giovanni o l'estrema avventura del teatro. Studi e edizione critica de "Il nuovo risarcito convitato di pietra" di Giovan Battista Andreini, Bulzoni, Roma.

DE RINALDIS, A. (1939), Lettere inedite di Salvator Rosa a G. B. Ricciardi, trascritte ed annotate da Aldo de Rinaldis, Fratelli Palombi, Roma.

FANTAPPIÈ, F. (2009), “Angela senese” alias Angela Signorini Nelli. Vita artistica di un’attrice nel Seicento italiano: dal Don Giovanni ai libertini, «Bullettino senese di storia patria», 106, pp. 212-267.

FERRONE, S. (2014), La Commedia dell'Arte. Attrici e attori italiani in Europa (XVI-XVIII) secolo, Einaudi, Torino.

FREITAS, R. (2009), Portrait of a Castrato: Politics, Patronage and Music in the Life of Atto Melani, Cambridge University Press, Cambridge.

GARAVAGLIA, A (2018), Funzioni espressive dell’aria a metà Seicento secondo il Giasone di Cicognini e Cavalli, «Il Saggiatore musicale», 25, 2018/1, pp. 5-31.

GOZZANO, N (2010), Salvator Rosa, i Colonna e la commedia dell’arte, in Salvator Rosa e il suo tempo, a cura di Sybille Ebert-Schiffer, Helen Langdon, Caterina Volpi, Bulzoni, Roma, pp. 103-124.

LAMAR WEAVER, R (1977), Materiali per le biografie dei fratelli Melani, «Rivista Italiana di Musicologia», 12, 1977, pp. 252-95.

LINDGREN, L., Filippo Acciaiuoli, in New Grove on line.

MACCHIA, G. (1991). Vita e avventure di Don Giovanni, Adelphi, Milano.

MEGALE, T. (2020), L’ombra di Don Juan Tenorio sulla scena barocca partenopea: indizi d’archivio e canoni drammaturgici, in Ricerche sul teatro classico spagnolo in Italia e oltralpe (secoli XVI-XVIII), a cura di Fausta Antonucci e Salomé Vuelta García, Firenze University Press, Firenze, pp. 205-218.

DELLA LIBERA, L. (2018), Alessandro Melani, Music for the Pauline Chapel of Santa Maria Maggiore, edited by Luca Della Libera, Collegium Musicum: Yale University, Second Series, vol. 22, Middleton, Wis., A-R Editions.

DELLA LIBERA, L. (2022), Alessandro Melani, L’empio punito, edited by Luca Della Libera, Recent Researches in the Music of the Baroque Era, 228, Middleton, Wis., A-R Editions.

FREITAS, R. (2006), Atto Melani, Complete Cantatas, edited by Roger Freitas, Collegium Musicum: Yale University, Second Series, vol. 15, Middleton, Wis., A-R Editions.

LEAVE, J. (2006), Jacopo Melani, Il potestà di Colognole, edited by James Leave, Collegium Musicum: Yale University, Second Series, vol. 14, Middleton, Wis., A-R Editions.

MICHELASSI, N – VUELTA GARCIA, S. (2013), Il teatro spagnolo a Firenze nel Seicento, Alinea, Firenze.

MINATO, N. (2019), I drammi eroici veneziani. Scipione Affricano. Muzio Scevola, Pompeo Magno, a cura di Sara Elisa Stangalino, Garnier, Paris.

MORELLI, A (2009), ‘voce’ Alessandro Melani, Dizionario Biografico degli Italiani.

MURATA, M. (1977), Il carnevale a Roma sotto Clemente IX Rospigliosi, «Rivista Italiana di Musicologia», 12, 1977.

NESTOLA, B (2009), ‘voce’ Atto Melani, Dizionario Biografico degli Italiani.

PIRROTTA, N. (1991), Don Giovanni in musica. Dall’Empio punito a Mozart, Marsilio, Venezia.

REARDON, C. (2016), A sociable moment. Opera and Festive Culture in Baroque Siena, Oxford University Press, Oxford.

RODRÍGUEZ LÓPEZ-VÁSQUEZ, A. (2011), Tirso de Molina y El Burlador de Sevilla: la hipótesis tradicionalista y el estado de la cuestión, «Castilla. Estudios de literatura», n. 2, pp. 151-165.

ROMAGNOLI, A (1995), Fra catene, fra stili e fra veleni…Ossia della scena di prigione nell'opera italiana (1690 – 1724), Lucca, Libreria Musicale Italiana, 1995.

RUSSELL, C. C. (1993), The Don Juan Legend Before Mozart. With a Collection of Eighteenth-Century Opera Librettos, University of Michigan Press, Ann Arbor.

SCHINDLER, O. G. (2006), Der erste Don Giovanni in Wien – 127 Jahre vor Mozart. Das Gastspiel der Truppe des Herzog vob Parma mit Domenico Burnacinis Theater am Rosstummelplatz (1660), in Mozart Experiment Aufklärung in Wien del ausgehenden 18. Jahrhunderts. Essayband zur Mozart-Austellung; Vienna, 17 marzo – 20 settembre 2006, Ostfindern, Hatje Cants, pp. 657-700.

SHADWELL, T. (1676), The Libertine, Printed by T. N. for Henry Herringman, London.

SPRINGER-DISSMAN, K. (2019), Gluck the wanderer. Travel of a European Composer (1734-1779), 61-84, in Gluck and the Turkish Subject in Ballet and Dance, Ottoman Empire and European Theatre, V, Hrsg. Michael Hütter und Hans Ernst Weidinger, Hollitzer, Wien.

TAMBURINI, E. (1997) Due teatri per il principe: studi sulla committenza teatrale di Lorenzo Onofrio Colonna (1659-1689) con un’ipotesi di ricostruzione del teatro «piccolo» elaborata in collaborazione con Sergio Rotondi, Bulzoni, Roma.

USULA, N. (2017), Il carceriere di sé medesimo di Lodovico Adimari e Alessandro Melani. Dalla «commedia» di Pedro Calderón de la Barca al «dramma per musica» italiano di finse Seicento. Tesi di Dottorato, Università di Bologna.

USULA, N. (2019), «Cavato dal spagnuolo e dal franzese»: fonti e drammaturgia del 'Carceriere di sé medesimo' di Lodovico Adimari e Alessandro Melani, (Firenze 1681), Pacini, Pisa.

Published

2023-06-23

Issue

Section

Saggi