Wittgenstein between musical formalism and antiformalism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54103/2465-0137/22563

Abstract

In analyzing Wittgenstein’s music aesthetics, various authors have pointed out the resemblance between Wittgenstein’s view and Hanslick’s writings on musical formalism. The similarities between the two can be found especially in two areas: in the role attributed to the structural characteristics of the musical work, used to highlight interesting facts for the listener, and in the strong refusal of a reductionist interpretation of music, according to which the essence of music consists in generating specifics emotions in the audience. However, there are also some remarking differences between the two authors, especially in the second phase of Wittgenstein’s philosophical work, which is centered on emotional and non-grammatical aspects of human forms of communication. In this paper, the critical views of Béla Szabados and Anne Appelqvist are compared, to show how difficult it can be to fit what Wittgenstein wrote about music in one simple box. A difficulty that was also pointed out by other authors, such as Roger Scruton and Alessandro Bertinetto, who both abandon the classical dichotomy between musical formalism and anti-formalism, to better focus on the peculiarities of Wittgenstein’s work.

References

APPELQVIST A.: “Wittgenstein and Musical Formalism: A Case Revisited” in Ápeiron. Estudios de filosofía, monográfico «Wittgenstein. Música y arquitectura», n.º 10, 2019, pp. 9–27, Madrid-España, http://www.apeironestudiosdefilosofia.com/

ARBO A. “Wittgenstein e la grammatica del discorso musicale”, Rivista Italiana di Musicologia, 2002, Vol. 37, No. 2 (2002), pp. 321-369.

ARBO A.: “Giochi linguistici e comprensione musicale”, in Punti e contrappunti. Voci dell’estetica musicale di oggi, pp. 48-61, da ilcorrieremusicale.it.

ARBO A.: “I giochi linguistici e la comprensione musicale” in Aisthesis; Pratiche, Linguaggi e Saperi dell’Estetico, 2013, 1, 6.

ARBO A.: “Musica, pensiero, linguaggio, incursione nel mondo di Wittgenstein”. Tratto da una conferenza dal titolo Musica e Mitteleuropa, tenutasi a Gorizia il 01/06/2007, nell’ambito delle Wandruszka Lectures.

ARBO A.: “Typology and Functions of “Hearing-as”, in Wittgenstein and Aesthetics: Perspectives and Debates, eds. Alessandro ARBO, Michel LE DU, Sabine PLAUD, Ontos Verlag, Frankfurt a. M., 2012, pp. 117-128.

BERTINETTO A.: Il pensiero dei suoni. Temi di filosofia della musica, Bruno Mondadori, Milano, 2012.

BRUSADIN A. Wittgenstein, Hanslik e il formalismo musicale, pp 181-199. In Caldarola E., Quattrocchi D. e Tomasi G. (a cura di), Wittgenstein, l’estetica e le arti, Carocci, Roma, 2013.

BRUSADIN A.: “Wittgenstein e Hanslick. Per una valutazione del formalismo musicale”, tesi di dottorato in filosofia all’università di Padova Reserch Padua Archive, unipd.it https://hdl.handle.net/11577/3423134

DAMONTE M.: “Filosofia del linguaggio e musica in Wittgenstein: storia di un intreccio”, RIFL (2020) 14, 1, 84-96. DOI: 10.4396/202015.

NIRO P.: Ludwig Wittgenstein e la musica. Osservazioni filosofiche e riflessioni estetiche sul linguaggio musicale negli scritti di Ludwig Wittgenstein. Edizioni Scientifiche Italiane, Napoli, 2008

OLIVA S.: Tautologia, gesto, atmosfera. Il rapporto tra musica e linguaggio nella riflessione di Ludwig Wittgenstein, Tesi di dottorato in filosofia per l’Università degli studi di Roma Tre, pubblicata il 07/07/2015. http://hdl.handle.net/2307/5020 .

QUATTROCCHI D.: Scetticismo ed espressione nella filosofia dell’arte, tesi di dottorato in filosofia all’università di Padova, Reserch Padua Archive, unipd.it https://hdl.handle.net/11577/3425812

SCRUTON R.: The Aesthetics of Music, Oxford University Press, Great Clarendon Street, Oxford, 1997.

SZABADOS B.: “Wittgenstein and Musical Formalism” The Royal Institute of Philosophy, n. 81, 2006, Published online by Cambridge University Press, pp. 649-658, https://doi.org/10.1017/S0031819106318062

SZABADOS B.: Wittgenstein as a Philosophical Tone-Poet. Philosophy and Music in dialogue, Editions Rodopi B.V., Amsterdam-New York, 2014.

VALAGUSSA F.: “Wittgenstein, il gioco sul confine del linguaggio”, in Aesthesis; Pratiche, Linguaggi e Saperi dell’Estetico, 2013, vol. 1, 6.

WITTGENSTEIN L. Tractatus Logico-philosophicus trad. it. a cura di A. G. Conte, Ludwig Wittgenstein Tractatus Logico-philosophicus e Quaderni 1914-1916, Einaudi.

WITTGENSTEIN L.: A cura di Amedeo G. Conte, Libro blu e Libro marrone, Einaudi, Torino 1983.

WITTGENSTEIN L.: A cura di M. Ranchetti, Lezioni e conversazioni sull’etica, l’estetica, la psicologia e la credenza religiosa, Adelphi, Milano 1967.

WITTGENSTEIN L.: A cura di Roberta de Monicelli, Osservazioni sulla filosofia della psicologia, Adelphi, Milano 1990.

WITTGENSTEIN L.: Edizione italiana a cura di M. Ranchetti, Pensieri Diversi, Adelphi, Milano, 2022.

WITTGENSTEIN L.: Osservazioni sopra i fondamenti della matematica, trad. Mario Trinchero, Einaudi, Torino 1971.

WITTGENSTEIN L.: Ricerche Filosofiche, Einaudi, Torino, 1967.

Published

2024-06-26

Issue

Section

Saggi