Il tango come esperienza artistica transculturale.
DOI:
https://doi.org/10.13130/2465-0137/7992Abstract
All’interno della cornice teorica tracciata dall’estetica fenomenologica e dai recenti orientamenti delle scienze etno-antropologiche che hanno messo in evidenza il processo di transnazionalizzazione delle culture e ad aver dato vita ai concetti di transculturalismo e transculturalità, la “scena del Tango” si presenta come prodotto di una transcultura. Pertanto la transculturalità come luogo di confine entro il quale la pedagogia deve attingere il suo statuto oggi. Questa, in breve, la linea direttrice del ragionamento che proporrò. Il tango, pertanto, diventa il testo-pretesto per mettere in luce come l’esperienza formativa di ogni soggetto sia l’esito di un mètissage, cioè di un’ibridazione e di un mescolamento di culture, di esperienze e di valori, cioè transcultura.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The author(s) grants De Musica the right to publish the work for the first time and the perpetual right to distribute it free of charge to the public through the Journal's Web site.
The author(s) retains the right to create derivative works and to reproduce, distribute, perform, or publicly display his or her work in lectures, conferences, or presentations, or other scholarly works and professional activities making explicit publication in De Musica.
The author(s) retain(s) the right to disseminate with open access, through their own website or through an institutional or disciplinary repository, the work from the time of its publication in De Musica.
The author(s) waive, in agreement with the Publisher, any form of remuneration, if any, granted by current national legislation to authors and publishers for nonprofit reprography and library lending rights.