Paesaggi sonori di campane: immagini e categorie in dialogo tra Feld, Schafer, Husserl e Hegel
DOI:
https://doi.org/10.13130/2465-0137/2356Abstract
Il saggio ricostruisce in modo accurato il concetto di risonanza e di paesaggio sonoro, mettendo in dialogo le varie interpretazioni del concetto di corpo sonoro, attraverso Feld, Schafer, Husserl e Hegel. L’uso della metafora della campana e di quella di sonorità irraggiante permette di portare alla luce una serie di complesse interpretazioni relative al rapporto suono evento espressione e di ricostruire la genesi filosofica del concetto stesso di paesaggio sonoro.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The author(s) grants De Musica the right to publish the work for the first time and the perpetual right to distribute it free of charge to the public through the Journal's Web site.
The author(s) retains the right to create derivative works and to reproduce, distribute, perform, or publicly display his or her work in lectures, conferences, or presentations, or other scholarly works and professional activities making explicit publication in De Musica.
The author(s) retain(s) the right to disseminate with open access, through their own website or through an institutional or disciplinary repository, the work from the time of its publication in De Musica.
The author(s) waive, in agreement with the Publisher, any form of remuneration, if any, granted by current national legislation to authors and publishers for nonprofit reprography and library lending rights.