Su personaggio, pensiero e storia nel romanzo-monologo. Con esempi tratti da Peter Weiss e Wolfgang Hildesheimer

Authors

  • Serena Grazzini Università di Pisa

DOI:

https://doi.org/10.13130/2037-2426/13833

Keywords:

Monologue; Literary character; Peter Weiss; Wolfgang Hildesheimer; Modernism; Postmodernism; Der Schatten des Körpers des Kutschers; Tynset

Abstract

After the skepticism that has long surrounded the notion of literary character, the so-called return to story-telling that has taken place in recent fiction has caused sharp criticism against modernist and postmodernist texts in which the human being is apparently reduced to an isolated fictional mind or is the produce of disconnected perceptions. Novels focusing on “the character who thinks” have thus incurred severe ethical or even moral criticism in that they represent humans as isolated subjects who are denied full development in the social context. This paper offers a different view by focusing on the monologizing character, who is emblematic of the fictional tradition under attack. After a theoretical reflection on particularities of this character, the paper dwells on two novels written in German: Peter Weiss’ Der Schatten des Körpers des Kutschers (1960) and Wolfgang Hildesheimer’s Tynset (1965). Specific attention is paid to the relationship that monologizing characters and monologue novels entertain with history.

References

Bachtin, Michail. Dostoevskij. Poetica e stilistica. Einaudi, 2002.
Benn, Gottfried. “Replica a Alexander Lernet-Holenia.” Id./Lernet-Holenia, Alexander. Arte monologica?, a cura di Amelia Valtolina. Tr. it. di Amelia Valtolina e Luciano Zagari. Adelphi, 2018, pp. 19-29.
Bigler, Regula. Surreale Begegnungen von Bild und Text. Lektüren im intermedialen Dialog. Fink, 2014.
Bommert, Christian. Peter Weiss und der Surrealismus. Westdeutscher Verlag, 1991.
Braese, Stephan. Die andere Erinnerung. Jüdische Autoren in der westdeutschen Nachkriegsliteratur. text + kritik, 2010.
Bürger, Christa. Theorie der Subjektivität. Suhrkamp, 1980.
Carletti, Lorenzo. “«Ich bin der Anschauung nach ein Surrealist und alles, was ich schreibe, ist surrealistisch».” Le incursioni di Wolfgang Hildesheimer nella critica d’arte. Wolfgang Hildesheimer, a cura di Serena Grazzini. Cultura Tedesca, n. 54, 2018, pp. 125-140.
Cosgrove, Mary. Born under Auschwitz. Melancholy Traditions in Postwar German Literature. Camden House, 2014.
De Angelis, Enrico. Peter Weiss. Autobiografia di un intellettuale. De Donato, 1971.
Debenedetti, Giacomo. “Commemorazione provvisoria del personaggio-uomo.” Il personaggio uomo. Prefazione di Raffaele Manica. Il Saggiatore, 2016, pp. 35-78.
Freund, Winfried. “’Neue Objektivität’. Die Rückkehr zum Erzählen in den neunziger Jahren.” Der deutsche Roman der Gegenwart, hrsg. v. Wieland Freund, Winfried Freund. Fink, 2001, pp. 77-99.
Grazzini, Serena (a cura di). Wolfgang Hildesheimer. Cultura tedesca, n. 54, 2018.
Grilli, Alessandro. “Personaggio e persona nel monologo teatrale antico.” L’arte del monologo e l’azione sospesa, a cura di Claudio Vincentini. Pacini, 2017, pp. 25-54.
Hildesheimer, Wolfgang. Tynset. Rizzoli, 1968.
——. Das Ende der Fiktionen. Suhrkamp, 1984.
Kruse, B. Arnold. “Il linguaggio monologico ne ‘I quaderni di Malte Laurids Brigge’ di Rilke.” La parola dell’io. Forme e funzioni del monologo, a cura di Carlo di Giovine. Dipartimento di Studi Letterari e Filologici – Università degli Studi della Basilicata, 2006, pp. 99-127.
Medda, Enrico. La forma monologica. Ricerca su Omero e Sofocle. Scuola Normale Superiore di Pisa, 1983.
Medda, Enrico. “L’eroe alla porta. Osservazioni su una tipologia del monologo tragico”. La parola dell’io. Forme e funzioni del monologo. Potenza, 11 maggio 2005, a cura di C. Di Giovine. Dipartimento di Studi Letterari e Filologici. Università della Calabria, 2006, pp. 9-35.
Müller, Wolfgang G. “Das Ich im Dialog mit sich selbst: Bemerkungen zur Struktur des dramatischen Monologs von Shakespeare bei zu Samuel Beckett.” Deutsche Vierteljahrsschrift, n. 2, 56, 1982, pp. 314-333.
Musil, Robert. L’uomo senza qualità, ed. it. a cura di A. Frisé, introd. di B. Cetti Marinoni, trad. it. di Anita Rho, Gabriella Benedetti e Laura Castoldi, 2 voll. Einaudi, 2014.
Pedrini, Patrizia. L’autoinganno. Cos’è e come funziona. Laterza, 2013.
Sanna, Antonietta. La parola solitaria. Il monologo nel teatro francese del Seicento. Quodlibet 2008.
Schwab, Gabriele. “«Where I am there is no one but me who am not» – Die Nicht-Ich Fiktion eines Icherzählers in Samuel Becketts The Unnamable.” Individualität, a cura di Manfred Frank e Anselm Haverkamp. Fink, 1988, pp. 509-541.
Söllner, Alfons. Peter Weiss und die Deutschen. Die Entstehung einer politischen Ästhetik wider die Verdrängung. Westdeutscher Verlag, 1988.
Stara, Arrigo. L’avventura del personaggio. Le Monnier, 2004.
——.“«Poche righe di vita». Sulla vocazione al minore del personaggio contemporaneo.” I personaggi minori. Funzioni e metamorfosi di una tipologia del romanzo moderno, a cura di Stefania Sbarra, Pacini, 2017.
Steiner, George. a. La poesia del pensiero. Dall’ellenismo a Paul Celan. Garzanti, 2012.
Testa, Enrico. Eroi e figuranti. Il personaggio nel romanzo. Einaudi, 2009.
Vicentini, Claudio (a cura di). L’arte del monologo e l’azione sospesa. Pacini, 2017.
Vietta, Silvio. Die literarische Moderne. Eine problemgeschichtliche Darstellung der deutschsprachigen Literatur von Hölderlin bis Thomas Bernhard. Metzler, 1992.
Wagner, Isabel. Textklänge und Bildspuren. Musikliterarische Selbstreflexivität in Wolfgang Hildesheimers monologischer Prosa. Rombach, 2014.
Weiss, Peter. L’ombra del corpo del cocchiere. Feltrinelli, 1968.

Published

2020-07-02

How to Cite

Grazzini, S. (2020). Su personaggio, pensiero e storia nel romanzo-monologo. Con esempi tratti da Peter Weiss e Wolfgang Hildesheimer . ENTHYMEMA, (25), 160–176. https://doi.org/10.13130/2037-2426/13833

Issue

Section

Per una nuova antropologia del personaggio
Received 2020-07-02
Accepted 2020-07-02
Published 2020-07-02