Luigi Dallapiccola's 'New Antiquity'. Analysis of the Tartiniana Seconda MR58a
PDF (Italiano)

Keywords

Luigi Dallapiccola
Giuseppe Tartini
Re-writings
Music Analysis
Neoclassicism

How to Cite

Tripodi, I. (2023). Luigi Dallapiccola’s ’New Antiquity’. Analysis of the Tartiniana Seconda MR58a. Ex Chordis, (1), 43–63. https://doi.org/10.54103/3034-8781/22483

Abstract

The aim of this paper is to analyse Tartiniana Seconda MR58a for violin and piano by Luigi Dallapiccola (1904-1975). The piece is on the topic of re-writing the instrumental Italian music, and it borrows its themes from the Sonata VII B.a1 by Giuseppe Tartini (1692-1770). Moreover, both Dallapiccola and Tartini were born in the same land. Dallapiccola uses counterpoint and serial techniques to re-write the tartinian themes, creating a violin line that shares many virtuosities with the original Sonata VII, and a piano line that is not a simple accompaniment, but linked to the first one. Our analysis is inspired by Sandro Perotti and his research tips about re-writings; moreover, the form, canons, harmonic syntax and motivic elements are alnalysed, with some diagrams to resume the mathematical constructions of Dallapiccola’s writing.

https://doi.org/10.54103/3034-8781/22483
PDF (Italiano)

References

Honoris causa: Dallapiccola e Bologna, Atti della Giornata di studi (Bologna, 04/11/2017), a cura di M. Ruffini, Polistampa, Firenze 2020.

Azzaroni L., Canone infinito, 2 ed., CLUEB, Bologna 2012.

Burkholder J. P., The Uses of Existing Music: Musical Borrowing as a Field, «Notes», 50, III, 1994, pp. 851-870, https://doi.org/10.2307/898531

Dallapiccola L., Parole e musica, a cura di F. Nicolodi, Il Saggiatore, Milano 1980.

Genette G., Palimpsestes: la littérature au second degré, Seuil, Paris 1981.

Giannetta D., La terza via: una sintassi armonica per la musica modale, «Quaderni del Conservatorio U. Giordano di Foggia», I, 2013, pp. 47-64.

Giannetta D., Le transizioni modali nella musica di Claude Debussy, «Rivista di Analisi e Teoria Musicale», XVIII, 1, LIM, 2012, pp. 31-49.

Laterza M., Gesualdo more or less. Sulla riscrittura nella musica contemporanea, LIM, Lucca 2017.

Lester J., Analytic Approaches to Twentieth-Century Music, Norton, New York 1989.

Mastropasqua M., Introduzione all’analisi della musica post-tonale, CLUEB, Bologna 1995.

Perotti S., Iri da Iri. Analisi della musica strumentale di Dallapiccola, A. Guerini e Associati, Milano 1988.

Petrobelli P., Dallapiccola e Busoni, in Dallapiccola, letture e prospettive, Atti del Convegno internazionale di studi (Empoli-Firenze, 16-19/02/1995), a cura di M. De Santis, Ricordi-LIM, Milano-Lucca 1997.

Petrobelli P., Gli studi e le ricerche su Giuseppe Tartini dal 1935 a oggi, in Giuseppe Tartini e il suo tempo, Atti del Convegno internazionale (Pirano, 5 aprile 1997), a cura di M. Kokole, ZRC SAZU, Ljubljana 1997.

Petrobelli P., L’opera di Luigi Dallapiccola. Catalogo Ragionato, Suvini Zerboni, Milano 2002.

Petrobelli P., Dallapiccola e le Arti figurative, Marsilio, Venezia 2016.

Ruffini M. (a cura di), Laura. La dodecafonia di Luigi Dallapiccola dietro le quinte, Firenze University Press, Firenze 2018.

Sablich S., Luigi Dallapiccola – Tartiniana seconda, divertimento per violino e orchestra, programma di sala del Concerto dell’Orchestra “A. Scarlatti” di Napoli, per RAI, Autunno Musicale a Napoli, 15/11/1985, https://www.sergiosablich.org/luigi-dallapiccola-tartiniana-seconda-divertimento-per-violino-e-orchestra/

Samson J., Music in Transition. A Study of Tonal Expansion and Atonality 1900-1920, Dent & Sons, London 1977.

Schönberg A., Manuale di armonia, ed. it. a cura di G. Manzoni, Il Saggiatore, Milano 1963.

Seta F. della, Luigi Dallapiccola, «Belfagor. Rassegna di varia umanità», 60, VI, 2005.

Vlad R., Dallapiccola, 1948-1955, «The Score and I.M.A. Magazine», XV, 1956, pp. 39-62.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Irene Tripodi