Sospeso tra due mondi: il velo di San Giusto tra Bisanzio e Trieste

Autori

DOI:

https://doi.org/10.54103/fenestella/16360

Parole chiave:

Byzantine Art, Trieste, St. Just, Painted clothes, Medieval Painting, Silk, Medieval Iconography

Abstract

This article aims to a preliminary reassessment of the silk veil preserved in the Treasury of Trieste cathedral. The cloth is unparalleled in Byzantine as well in western medieval art, in that it is painted with tempera on both sides. It depicts a youthful martyr in a court costume, and bears an inscription that identifies the saint as St. Just. Since its alleged recovery from a reliquary in the early nineteenth century, the cloth has been often addressed by the scholars, who ascribed it either to a Byzantine or to a local master and dated it between the eleventh and the fourteenth century.

Despite being referred to in several more general studies, it has been rarely considered individually. In this paper I address the many questions that the Trieste veil raises, including problems of chronology, provenance, function, and iconography. After careful observation and based on both primary sources and visual evidence, I argue that it was produced in Byzantium, possibly at an early date, to serve as a liturgical implement; later, it was brought to the West, where the saint was given a new identity and the cloth was reused as a banner after being painted on the reverse.

Riferimenti bibliografici

Mango C., The Art of the Byzantine Empire. 312-1453. Sources and Documents, Toronto – Buffalo – London 1986 (Englewood Cliffs 1972).

Sanctus Asterius Amasenus Episcopus, Homiliae, PG 40, col. 163-478.

Thomas J., Constantinides Hero A. (eds), Byzantine Monastic Foundation Documents. A Complete Translation of the Surviving Founders’ Typika and Testaments, Washington D.C. 2000.

Alto Bauer F., Eine Stadt und ihr Patron. Thessaloniki und der Heilige Demetrios, Regensburg 2013.

Arbel B. (ed.), Intercultural Contacts in the Medieval Mediterranean. Studies in Honour of David Jacoby, London – Portland 1996.

Bernardi G., I mosaici di S. Giusto a Trieste. Documenti per la storia dei restauri (1850-1950), «Atti e memorie della Società istriana di archeologia e storia patria» 96 (1996): 19-132.

Bettini S., La pittura bizantina, I, Firenze 1938.

Bianco Fiorin M., I martiri triestini nell’arte, in La tradizione martiriale tergestina, Trieste 1992: 249-291.

Carile M.C., La seta bizantina nel Mediterraneo (IV-XII secolo) e le sete di San Giuliano, in E. Fiori (ed.), Le stoffe di San Giuliano dal ritrovamento alla valorizzazione, Ravenna 2019: 45-65.

Charalambous-Mouriki D., St. Just, in M. Chatzidakis (ed.), Byzantine Art, a European Art, Exhibition catalogue (Athens 1964), Athens 1964: 277, n. 251.

Chatzidakis N., Hosios Loukas, Athens 1997.

Congdon E.A., Imperial commemoration and ritual in the typikon of the monastery of Christ Pantokrator, «Revue des études byzantines» 54 (1996): 161-199.

Cozzi E., La fortuna iconografica di San Giusto nella produzione artistica medievale, in G. Cuscito (ed.), San Giusto e la tradizione martiriale tergestina nel XVII centenario del martirio di San Giusto e per il Giubileo d’oro sacerdotale di mons. Eugenio Ravignani Vescovo di Trieste, Trieste 2005: 269-308.

Cuscito G. (a), Il Tesoro di San Giusto, «Atti dei Civici Musei di Storia ed Arte di Trieste» 6 (1969-1970): 177-196.

Cuscito G. (b), S. Giusto e le origini cristiane a Trieste, «L'Archeografo Triestino» ser. IV, 31-32 (1969-1970): 3-36.

Cuscito G., Alle origini dell’iconografia di San Giusto, «Atti e memorie della Società istriana di archeologia e storia patria» 114 (2014): 21-34.

de’ Maffei F., La seta a Bisanzio, in M.T. Lucidi (ed.), La seta e la sua via, catalogo della mostra (Roma, 23 gennaio-10 aprile 1994), Roma 1994: 89-98 [riedito in Eadem, Bisanzio e l’ideologia delle immagini, Napoli 2011: 349-371].

Demus O., Die Mosaiken von San Marco in Venedig. 1100-1300, Baden bei Wien 1935.

Diehl C., Ebersolt J., Tyler R. (eds), Exposition internationale d’art byzantin, catalogue de l’exposition (Paris, Musée des Arts Décoratifs, Bibliothèque nationale, 28 mai-9 juillet 1931), Paris 1931 : 180, n. 690, tav. XXI.

Dresken-Weiland J., Visual Art and Iconography, in A. Dupont, S. Boodts, G. Partoens, J. Leemans (eds), Preaching in the Patristic Era. Sermons, Preachers, and Audiences in the Latin West, Leiden – Boston 2018 (New History of the Sermon 6): 59-85.

Fauro G., Le vesti nel «De cerimoniis aulae byzantinae» di Costantino VII Porfirogenito, in A. Iacobini, E. Zanini (eds), Arte profana e arte sacra a Bisanzio, Roma 1995: 485-523.

Gabbrielli A., Un’opera bizantina nella chiesa di San Giusto a Trieste, «La critica d’arte» 1 (1935-1936): 136-138, tav. 94-95.

Gioseffi D., I mosaici parietali di S. Giusto a Trieste, in Mosaici in Aquileia e nell’alto Adriatico, Udine 1975 (Antichità Altoadriatiche 8): 287-300.

Hilsdale C.J., Byzantine Art and Diplomacy in an Age of Decline, Cambridge 2014.

Incontrera O., Guida storico-artistica della Basilica di S. Giusto in Trieste, Trieste 1928.

Kazhdan A., Ševčenko N.P. (a), Demetrios of Thessalonike, in The Oxford Dictionary of Byzantium, I, New York – Oxford 1991: 605-606.

Kazhdan A., Ševčenko N.P. (b), Martyr, in The Oxford Dictionary of Byzantium, I, New York – Oxford 1991: 1308.

Klykanova O., Tomb Cover of Saint Cyril of Belozersk, in H.C. Evans (ed.), Byzantium: Faith and Power (1261-1557), Exhibition catalogue (New York, 23 March-4 July 2004), New York 2004: 332-333, n. 200.

Kötzsche L. Der bemalte Behang in der Abegg-Stiftung in Riggisberg. Eine alttestamentliche Bildfolge des 4. Jahrhunderts, Riggisberg 2004 (Riggisberger Berichte 11).

Krekic A., Velum di San Giusto, in P. Cammarosano, M. Messina (eds), Medioevo a Trieste. Istituzioni, arte, società nel Trecento, catalogo della mostra (Trieste 2008-2009), Cinisello Balsamo 2008: 162-163, n. 21.1.

Lafontaine-Dosogne J., Saint Just, in Eadem (ed.), Splendeur de Byzance, catalogue de l’exposition (Bruxelles 1982), Gent 1982 : 219, n. Tx. 15.

Lafontaine-Dosogne J., Acheropita, in EAM, I, Roma 1991, online, consultato il 10 settembre 2021, URL: https://www.treccani.it/enciclopedia/acheropita_%28Enciclopedia-dell%27-Arte-Medievale%29/

Lazarev V.N., Storia della pittura bizantina, Torino 1967.

Luca G., Aspetti storico-artistici di S. Maria Assunta a Muggia Vecchia, Trieste 2003.

Luca G., Le aule di San Giusto a Trieste dall’Alto Medioevo al Romanico, Trieste 2005.

Lymberopoulou A. (ed.), Cross-Cutural Interaction between Byzantium and the West, 1204-1669. Whose Mediterranean Is It Anyway?, Papers from the Forty-Eighth Spring Symposium of Byzantine Studies (Milton Keynes, 28-30 March 2015), London – New York 2018.

Macrides R., The New Constantine and the New Constantinople – 1261?, «Byzantine and Modern Greek Studies» 6 (1980): 13-41.

Mainati G., Dialoghi piacevoli in dialetto vernacolo triestino colla versione italiana, Trieste 1828.

Manea C.A., Stendardo di battaglia con Cristo in maestà, in G.A. Popescu (ed.), Cristiani d’Oriente. Spiritualità, arte e potere nell’Europa post bizantina, catalogo della mostra (Trieste, 27 luglio 1999-9 gennaio 2000), Milano 1999: 337, n. 47.

Mason M., Le maestranze bizantine dei mosaici absidali di San Giusto a Trieste: materiali e contesti, in C. Angelelli, C. Salvetti (eds), Atti del XV Colloquio dell’Associazione Italiana per lo Studio e la Conservazione del Mosaico, Tivoli 2010: 269-278.

(Il) Menologio di Basilio II: Cod. Vaticano Greco 1613, II, Torino 1907 (Codices e Vaticanis selecti 8.2).

Mirabella Roberti M., San Giusto, Trieste 1970.

Muthesius A., Studies in Silk in Byzantium, London 2004.

Muthesius A., Studies in Byzantine, Islamic and Near Eastern Silk Weaving, London 2008.

Peirce H., Tyler R., A Marble Emperor-Roundel of the XIIth Century, «Dumbarton Oaks Papers» 2 (1941): 1-9.

Piatnitsky Y., Baddeley O., Brunner E., Mundell Mango M. (eds), Sinai Byzantium Russia. Orthodox Art from the Sixth to the Twentieth Century, Exhibition Catalogue (St. Petersburg – London, June 2000-February 2001), St. Petersburg – London 2000.

Piltz E., Middle Byzantine Court Costume, in H. Maguire (ed.), Byzantine Court Culture from 829 to 1204, Washington D.C. 1997: 39-51.

Ruaro Loseri L., Stendardo, meglio noto come «Fasciale» o «Velo» di San Giusto, in Eadem (ed.), Tesori delle comunità religiose di Trieste, catalogo della mostra (Trieste, luglio-settembre 1978), Udine 1978: 103, n. 91.

Ruaro Loseri L., Il Gabinetto di restauro dei civici musei di storia ed arte di Trieste, Trieste 1983: 75-76.

Salvarani R., La pittura su tessuto nelle fonti scritte anteriori al XIII secolo, «Arte Lombarda» 153 (2008): 5-14.

Scanga G., Serra L., L’antico tessuto d’arte italiana nella Mostra del Tessile Nazionale, Roma 1937.

Sticotti P., Trieste alla mostra bizantina di Parigi, «Rivista mensile della città di Trieste» 9 (maggio 1931): 9-11.

Talbot A.-M., The Restoration of Constantinople under Michael VIII, «Dumbarton Oaks Papers» 47 (1993): 243-261.

Talbot Rice D. (ed.), Masterpieces of Byzantine Art, Exhibition catalogue (Edinburgh, 23 August-13 September 1958 – London, 1 October-9 November 1958), London 1958.

Talbot Rice D., The Art of Byzantium, London 1959.

Tamaro A., Storia di Trieste, I, Roma 1924.

Tavano S. (a), Trieste, in EAM, IX, Roma 2000, online, consultato il 10 settembre 2021, URL: https://www.treccani.it/enciclopedia/trieste_%28Enciclopedia-dell%27-Arte-Medievale%29/

Tavano S. (b), Velo di san Giusto, in S. Tavano, G. Bergamini (eds), Patriarchi. Quindici secoli di civiltà fra l’Adriatico e l’Europa Centrale, catalogo della mostra (Aquileia, 3 luglio-10 dicembre 2000), Milano 2000: 63, n. IV.21.

Theocharis M.S., Ἡ βυζαντινὴ εἰκὼν τοῦ ἐν Τεργέστῃ καθεδρικοῦ ναοῦ, «Πρακτικὰ τῆς ᾽Ακαδημίας ᾽Αθηνῶν» 37 (1962): 254-260.

Tomasin P., Biografia del sacerdote triestino don Giuseppe Mainati plagiario delle opere di fra Ireneo della Croce, «L’Archeografo Triestino» ser. II, 16 (1890): 224-230.

Volbach W.F., Peinture sur soie. St. Just, in W.F. Volbach, G. Duthuit, G. Salles (eds), Art byzantin. Cent planches reproduisant un grand nombre de pièces choisies parmi les plus représentatives des diverses tendances, Paris 1933 : 79, tav. 100.

Volbach W.F., La bandiera di San Giorgio, «Archivio della Regia deputazione romana di storia patria» 58 (1935): 153-170.

Vryzidis N. (ed.), The Hidden Life of Textiles in the Medieval and Early Modern Mediterranean, Tournhout 2020.

Weitzmann K., Die Ikonen Konstantinopels, in Idem et alii (eds), Die Ikonen, Freiburg – Basel – Wien 1982: 11-24.

Wolf G., Dufour Bozzo C., Calderoni Masetti A.R. (eds), Mandylion. Intorno al Sacro Volto, da Bisanzio a Genova, catalogo della mostra (Genova, 18 aprile-18 luglio 2004), Milano 2004.

Zorzi N., Berger A., Lazzarini L. (eds), I tondi di Venezia e Dumbarton Oaks. Arte e ideologia imperiale tra Bisanzio e Venezia, Roma 2019 (Venetiana 21).

Zuliani F., Il Romanico, in G. Fiaccadori (ed.), Arte in Friuli-Venezia Giulia, Udine 1999: 104-129.

Velo di San Giusto a Trieste, recto, dettaglio del volto

Dowloads

Pubblicato

2021-12-28

Fascicolo

Sezione

Articoli
Ricevuto 2021-09-12
Accettato 2021-11-23
Pubblicato 2021-12-28