Alla ricerca delle drammaturghe perdute

  • Daniela Cavallaro

Abstract

Most of the academic articles that look at the development of 20th century Italian women’s theatre begin with a discussion of the dramatic works of narrators such as Natalia Ginzburg and Dacia Maraini, or performers such as Franca Valeri and Franca Rame. In this article, I claim that an alternative path for the discovery of Italian women playwrights can be found by visiting libraries and archives and looking for women dramatists as authors of theatrical genres often considered minor: radio dramas and the educational plays. After an analysis of the two genres, I look at the careers of three women playwrights that started as writers for radio or educational plays and went on to have successful careers in TV adaptations (Anna Luisa Meneghini), children’s theatre (Gici Ganzini Granata) and the major theatre (Clotilde Masci).

Riferimenti bibliografici

A. P., “Introduzione”, in A.L. Meneghini, Formiche, Ridotto, 36, 1953, p. 19.

BELLANA, Claudia, D’ANGELI, Concetta, “La “mancanza” delle drammaturghe italiane”, Atti&Sipari 3, 2008, pp. 8-13.

BIOTTO, Benito, “Un auteur de comédies pour enfants”, Théâtre, enfance et jeunesse, 1971, pp. 5-14.

BLASI, Vito, “Non passeranno”, Selezione italiana 1.1, 1953, pp. 47-51.

BRANDT, George, “Radio drama”, in C. Chambers (a cura di), The Continuuum Companion to Twentieth Century Theatre, Continuum, Londra 2002, pp. 630-632.

CAVALLARO, Daniela, “Drammaturghe italiane degli anni ’50”, Italian Culture, 17.1, 1999, pp. 141-152.

—, “Scene femminili: Educational Theater for Women”, in P. Morris (a cura di), Women in Italy, 1945–1960: An Interdisciplinary Study, Palgrave Macmillan, New York 2006, pp. 93–107.

—. Italian Women’s Theatre, 1930-1960: an Anthology of Plays, Intellect, Bristol 2011.
—, “Salesian Theatre for Young Women in post-World War II Italy”, Ecumenica, 4, 2011, pp. 25–50.

—, “Wellington 2013 – Of marriages and happy endings: A reading of Clotilde Masci’s Vigilia nuziale”, altrelettere, 2016, pp. 1-21.

CONTROCORRENTE, “Presentazione”, Ribalte femminili, 1, 1946, p. 1.

DE FILIPPO, Titina. Il teatro, Bellini, Napoli c1993.

ERBANI, Francesco, “Gli scrittori riscoprono l’arte del radiodramma”, La Repubblica, 25 ottobre 2010 [on-line]. Consultato in data 4 marzo 2019. https://ricerca.repubblica.it/repubblica/archivio/repubblica/2010/10/25/gli-scrittori-riscoprono-arte-del-radiodramma.html,

GANZINI GRANATA, Gici, “Peo e Pao pagliacci da circo”, testo inedito s. d.

GRIFI, Mariagiovanna, Chiamatemi Paola Riccora. Come una signora dell’alta borghesia napoletana diventò commediografa di successo, Ilmondodisuk, Napoli 2016.

JOHNSEN, Lucille Helen, “The Plays of Gici Ganzini Granata at the Children’s Theatre of the Angelicum”, Ph.D. thesis, University of Minnesota 1974.

MACCHI, Mariagiovanna, “Invito al teatro”, Ribalte femminili, 1, 1946, pp. 2–3.

MARAINI, Dacia, “Una lunga storia di esclusioni”, in M. Moretti, E. Costantini (a cura di), La scena delle donne, Editori & Associati, Roma s. d., pp. 3-6.

MASCI, Clotilde, Vigilia nuziale, La commedia, 20, 1952, pp. 3–57.

—, Tramonto all’alba, Teatro-scenario, 19, 1955, pp. 45–66.

—, Un bambino dice “grazie”, Palcoscenico, 11, 1957, pp. 10–39.

—, Le escluse, Ridotto, 2, 1959, pp. 19–46.

—, Ritratto di donna, Ridotto, 7–8, 1960, pp. 19–29.

—, I sogni non ci appartengono, Ridotto, 7–8, 1963, pp. 59–66.

—, Scegliamo la libertà, Federazione Oratori Milanesi, Milano 1973.

MENEGHINI, Anna Luisa, Andrea, Repertorio 10, 1949, pp. 119-144.

—, Incontro di sera, Repertorio 10, 1949, pp. 7-21.

—, Formiche, Ridotto 36, 1953, pp. 19-26.

MENEGHINI, Anna Luisa, BLASI, Vito, “Displaced Persons”, testo inedito s.d.

OSSANI, Anna Teresa, L’avventura del desiderio. Il teatro di Anna Bonacci, Metauro, Pesaro 2009.

OSSANI, Anna Teresa, MATTIOLI, Tiziana, Anna Bonacci. Biografia per immagini, Raffaelli, Rimini 2014.

—, (a cura di), Anna Bonacci e la drammaturgia sommersa degli anni ’30–’50, Metauro, Pesaro 2003.

PELAJA, Margherita, “Il cambiamento dei comportamenti sessuali”, in Anna Bravo et al. (a cura di), Storia sociale delle donne nell’Italia contemporanea, Laterza, Roma-Bari 2001, pp. 179-204.

PUGNETTI, Gino, “Anna Luisa Meneghini”, Repertorio 1.11, 1949, pp. 55-58.

SACCHETTINI, Rodolfo, La radiofonica arte invisibile. Il radiodramma italiano prima della televisione, Titivillus, Corazzano (Pisa) 2011.

STEFANELLI, Stefania, “L’italiano del radiodramma”, in Accademia della Crusca (a cura di), Gli italiani trasmessi: la radio, Accademia della Crusca, Firenze 1997, pp. 473-501.

TAFFON, Giorgio, Maestri drammaturghi nel teatro italiano del ‘900. Tecniche, forme, invenzioni, Laterza, Roma-Bari 2005.

WEAVER, Elissa B., Convent Theatre in Early Modern Italy: Spiritual Fun and Learning for Women, Cambridge University Press, Cambridge 2002.

WOOD, Sharon, “Contemporary Women’s Theatre”, in J. Farrell, P. Puppa (a cura di), A History of Italian Theatre, Cambridge University Press, Cambridge 2006, pp. 368–78.
Pubblicato
2019-12-30
Sezione
Sezione Monografica