Il sublime, o dell'esponibile

Autori

  • Dario Cecchi Università degli Studi di Roma La Sapienza

Parole chiave:

Sublime; Avant-garde; Exposition; Lyotard.

Abstract

The paper reconsiders the possibility of understanding the art of avant-garde in the light of the sublime, as argued by Jean-François Lyotard in his famous critical essay on Barnett Newman’s artwork Vir Heroicus Sublimis. According to the paper, the scope of a ‘sublime art’ of the avant-garde is larger than the reference to a single artist or movement, and entails the possibility of comprehending the reflective stance of modernism as a critique, performed by art, of the conditions of possibility of exposition as a gesture that is relevant not only to the art world but to experience at large. The sublime art brings this critique to its extreme consequences as far as it explores the boundaries of exposition with regard to the world image supplied by the media system. This sublime directory of the avant-garde was inaugurated by Marcel Duchamp as he introduced the practice of the ready-media in the art system. However, it enjoyed a long-lasting success thereafter.

Riferimenti bibliografici

Benjamin, W., L’opera d’arte nell’epoca della sua riproducibilità tecnica (1935), a cura di F. Desideri e M. Montanelli, tr. it. di M. Baldi, M. Montanelli e M. Palma, Donzelli, Roma 2019.

Blumenberg, H., Paradigmi per una metaforologia (1960), tr. it. di M.V. Serra Hansberg, il Mulino, Bologna 1969.

Crowther, P., The Kantian Sublime, the Avant-Garde, and the Post-Modern. A Critique of Lyotard, in “New Formations”, I, 1989.

De Duve, T., Au nom de l’art. Pour une archéologie de la modernité, Minuit, Paris 1989.

De Duve, T., Aesthetics at Large. Vol. 1: Art, Ethics, Politics, The University of Chicago Press, Chicago 2019.

Garroni, E., Senso e paradosso. L’estetica, filosofia non speciale, Laterza, Roma-Bari 1986.

Garroni, E., Immagine Linguaggio Figura. Osservazioni e ipotesi, Laterza, Roma-Bari 2005.

Garroni, E., Estetica. Uno sguardo-attraverso, Castelvecchi, Roma 2020.

Kant, I., Critica della facoltà di giudizio (1790), tr. it. di E. Garroni e H. Hohenegger, Einaudi, Torino 1999.

Kojève, A., Kandinsky (2002), a cura di M. Filoni, tr. it. di M. Filoni e A. Gnoli, Quodlibet, Macerata 2005.

Lyotard, J.-F., Il sublime e l’avanguardia (1984), tr. it. di E. Grazioli in Università. Dicembre 1999, Bruno Mondadori, Milano 1999.

Lyotard, J.-F., Discorso, figura (1971), tr. it. di F. Mazzini, Mimesis, Milano 2008.

Lyotard, J.-F., I trasformatori Duchamp. Studi su Marcel Duchamp (1977), tr. it. di E. Grazioli, Hestia, Cernusco 1992.

Lyotard, J.-F., Rapsodia estetica. Scritti su arte, musica e media (1972-1993), tr. it. di D. Cecchi, Angelo Guerini, Milano 2015.

Lyotard, J.-F., Abbozzo di un’economica dell’iperrealismo, in J.-F., Lyotard, Rapsodia estetica. Scritti su arte, musica e media (1972-1993), tr. it. di D. Cecchi, Angelo Guerini, Milano 2015, pp. 63-70.

Lyotard, J.-F., Dispositivo tecnico globale dell’arte. Epoché della comunicazione, in J.-F., Lyotard, Rapsodia estetica. Scritti su arte, musica e media (1972-1993), tr. it. di D. Cecchi, Angelo Guerini, Milano 2015, pp. 103-112.

Lyotard, J.-F., Su due generi di astrazione, in J.-F., Lyotard, Rapsodia estetica. Scritti su arte, musica e media (1972-1993), tr. it. di D. Cecchi, Angelo Guerini, Milano 2015, pp. 113-116.

Lyotard, J.-F., Lezioni sull’Analitica del sublime (1991), tr. it. di A. Branca, Mimesis, Milano 2021.

Marin, L., Della rappresentazione (1994), tr. it. di L. Corrain, Mimesis, Milano 2014.

Rancière, J., Il disagio dell’estetica (2004), tr. it. di P. Godani, ETS, Pisa 2009.

Tomkins, C., Marcel Duchamp. The Afternoon Interviews, Badlands Unlimited, Brooklyn (NY) 2013.

Velotti, S., La filosofia e le arti, Laterza, Roma-Bari 2012.

##submission.downloads##

Pubblicato

2021-08-06

Fascicolo

Sezione

Sezione Monografica