Colorizzazione. Tanatoprassi e sopravvivenza delle immagini d’archivio

Autori

  • Roberto Pisapia Università di Salerno

DOI:

https://doi.org/10.54103/2039-9251/18552

Abstract

The anthropological desire to revitalize images runs throughout the history of cinema and is particularly linked to colour and colorization practices. But, as Barthes notes, any attempt to revitalize is nothing more than a cosmetic, the kind used to paint corpses. When we look at a colorized image, we cannot fail to see death beneath the opaque layer of colour. In this article, we highlight and analyse three colorization techniques corresponding to as many attempts to bring images to life (hand painted, rotoscope and AI automatic colour) before proposing colorization as a tactics for the archival image to satisfy algorithmic desire of «survivre».

Riferimenti bibliografici

Barnabei, M.I., Un’Emozione Puramente Visuale. Film scientifici tra sperimentazione e avanguardia, Lettera Ventidue Edizioni, Siracusa 2021.

Barthes, R., La camera chiara. Nota sulla fotografia, Einaudi, Torino 2003 (ed. or. 1980).

Bendazzi, G., Animazione. Una storia globale, UTET, Torino 2017 (ed. or. 2016).

Benjamin, W., L’opera d’arte nell’epoca della sua riproducibilità tecnica. Tre versioni (1936-39), Donzelli Editore, Roma, 2012 (ed. or. 1936-39).

Blumenthal, R., Film from the Frontlines: New Glimpses of a War, in “The New York Times”, 09/11/2009. URL: https://www.nytimes.com/2009/11/10/arts/television/10war.html

Blumlinger, C., La Vertigine Temporale dell’Archivio, in Somaini, A., Grignard, É., Rebecchi, M. (a cura di), Time Machine. Vedere e sperimentare il tempo, Skira, Milano 2020.

Bratt, B., Rotoscoping. Techniques and tools for the aspiring artist, Focal Press, Oxford 2011.

Charest-Papagano, N., Handbook of Desairology for Cosmetologists Servicing Funeral Homes, JJF Pub, Winnipeg 1996.

Cherchi Usai, P., The Death of Cinema. History, memory and the dark digital age, Bfi Publishing, Londra 2001.

Connors, S., Dream Machines, Open Humanities Press, Londra 2017.

Conte, P. (a cura di), Une absence présente: figures de l’image mémorielle, Mimésis, Parigi 2013.

Curran, B., Encyclopedia of the Undead. A field guide to the creatures that cannot rest in peace, Career Press, Franklin Lakes 2006.

Deleuze, G., L’immagine-tempo. Cinema 2, Einaudi, Torino 2017 (ed. or. 1985).

Derrida, J., Mal d’Archivio. Un’impressione freudiana, Filema, Napoli 1996 (ed. or. 1995).

Id., Sopra-vivere, in Derrida, J., Paraggi. Studi su Maurice Blanchot, Jaca Book, Milano 2000, pp. 175-272 (ed. or. 1986).

Didi-Huberman, G., La Pittura Incarnata. Saggio sull’immagine vivente, IlSaggiatore, Milano 2008 (ed. or. 1985).

Ebert, R., ‘Casablanca’ get colorized, but don’t play it again, Ted , in “Chicago Sun-Times”, 30/10/1988. URL: https://www.rogerebert.com/interviews/casablanca-gets-colorized-but-dont-play-it-again-ted

Eugeni, R., Capitale Algoritmico, Editrice Morcelliana, Brescia 2021.

Gaudreault, A., «À Montréal, des sujets hauts en couleur, dès 1897...», in “24 Images”, 78-79, 1995.

Genette, G., Figure. Retorica e strutturalismo, Einaudi, Torino 1969 (ed. or. 1966).

Id., Figure II. La parola letteraria, Einaudi, Torino 1972 (ed. or. 1969).

Id., Figure III. Discorso del Racconto, Einaudi, Torino 1976 (ed. or. 1972).

Gombrich, E.H., Ombre. La rappresentazione dell’ombra portata nell’arte occidentale, Einaudi, Torino 1996 (ed. or. 1995).

Greene, R., Mohammad, K.S. (a cura di), Zombies, Vampires, and Philosophy. New life for the undead, Open Court, Chicago-La Salle 2010.

Gunning, T., Colorful Metaphors: the Attraction of Color in Early Silent Cinema, in “Fotogenia 1” 1995. URL : https://archivi.dar.unibo.it/files/muspe/wwcat/period/fotogen/num01/numero1d.html

Larribe, P., La tanatoprassi. Manuale descrittivo della pratica di tanatoprassi secondo la tradizione francese, Centro Studi Oltre, Torino 2004.

Lasagni, M.C., Nanook Cammina Ancora. Il cinema documentario, storia e teoria, Pearson Italia, Milano-Torino 2014.

Leyda, J., Kino: A History of the Russian and Soviet Film, Princeton University Press, Princeton 1960.

Malavasi, L., Il Linguaggio del Cinema, Pearson Italia, Milano-Torino 2019.

Misek, R., Chromatic Cinema, Wiley-Blackwell, Chichester 2010.

Mulvey, L., Death 24x a second. Stillness and moving images, Reaktion Books, Londra 2006.

Pinotti, A., Somaini, A., Cultura Visuale. Immagini sguardi media dispositivi, Einaudi, Torino 2016.

Rossin, F., Cinema e Storia. Immagine d’archivio e uso politico nel cinema documentario, Fondazione Giangiacomo Feltrinelli, Milano 2016.

Solomon, M., Magic, Spiritualism, and Cinema, circa 1895, in “Cinema & Cie”, 3

, pp. 39-45.

Sozzi, M., Reinventare la Morte. Introduzione alla tanatologia, Laterza, Roma-Bari 2009.

Stoichita, V.I., Breve Storia dell’Ombra, IlSaggiatore, Milano 2000 (ed. or. 1997).

Violi, A., Il Teatro dei Nervi. Fantasmi del moderno da Mesmer a Charcot, Bruno Mondadori, Milano 2004.

Voland, J., Turner defends move to colorize films, in “Los Angeles Times”, 23/10/1986. URL: https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1986-10-23-ca-6941-story.html

Filmografia

Apocalypse (serie antologica), Isabelle Clarke e Daniel Coselle, Francia, 2009-2021.

Casablanca, Michael Curtiz, Stati Uniti, 1942.

Departures, Yōjirō Takita, Giappone, 2008.

I Campi di Concentramento Nazisti, George Stevens, Stati Uniti, 1945.

Il Calderone Infernale, Georges Méliès, Francia, 1903.

La vita è meravigliosa, Frack Capra, Stati Uniti, 1946.

They Shall not Grow Old – Per sempre giovani, Peter Jackson, 2018.

Waking Life, Richard Linklater, Stati Uniti, 2001.

Videografia

Nazi Concentration Camps (1945) - Colored by neural network, my-stuff, 2019

https://www.youtube.com/watch?v=lInow8_Unlw

fps] Laborers in Victorian England, 1901, Denis Shiryaev, 2020

https://www.youtube.com/watch?v=5HbElEqm1TQ

old films from 1895 to 1902 colorized and upscaled in 60 fps, with sound, Denis Shiryaev, 2021

https://www.youtube.com/watch?v=YZuP41ALx_Q

Sitografia

DeOldify,

https://github.com/jantic/DeOldify#about-deoldify

The Next Rembrandt,

https://www.nextrembrandt.com/

##submission.downloads##

Pubblicato

2022-08-08 — Aggiornato il 2022-08-30

Versioni

Fascicolo

Sezione

Color. Photography, Image, Reality (ed. by L. Bertelli, G. Gambaro, A. Mecacci, M. Sessa)