Introduzione: Dante e il fumetto
DOI:
https://doi.org/10.54103/2039-9251/19751Abstract
Divina Commedia represents Dante’s most famous work: even if many centuries have passed, it still represents universal knowledge. Today comics are still perceived as consumer literature, however over time there have been many comics works that have reinterpreted in various ways Commedia. Various reinterpretations have been conducted using interwined and different languages. Reinterpretations accompany Dante's world in today's world.
The issue entitled Dante and comics contains essays that investigate the links between Commedia and comics through two perspectives: philosophical, linguistic and literary. The authors develop a number of central subjects: comics as a transmedia medium based on drawn from reflections on aesthetics and the artistic improvisation practices; the role that comics can take as a medium to bring students closer to language and literature; the type of language found in the comics and an accurate analysis of the language itself; the results of classroom activities that start from texts taken from Commedia; an in-depth study about various visual Commedia translations that have followed one another over the centuries.
From the reflections it emerges versatility and liveliness offered by the transposition of Commedia into comics, allowing the texts to be examined on several levels of interpretation in which the possibilities arising from topics are recognized and broadened. Contributions have a philosophical, linguistic and literary impact.
Downloads
Dowloads
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
1. Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione - Condividi allo stesso modo 4.0 internazionale che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
2. Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
3. Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).