«Esistere così come dipingere». Deleuze con Burri

Autori

DOI:

https://doi.org/10.54103/2039-9251/19761

Parole chiave:

Alberto Burri, Poor Art, Philosophy of image, Informal Art., Alberto Burri, Poor Art, Philosophy of image, Informal Art.

Abstract

The article aims to establish a theoretical dialogue between the work of Alberto Burri, one of the most influential Italian artists of the 20th century, and the late aesthetics of Gilles Deleuze. By drawing on the concept of image outlined by Deleuze in The Exhausted (1992), Burri’s art is conceptualized as the unfolding of a dimension of pure sense that singularizes forms rather than identifying bodies and signs. This ontological “purity” comes from a deep engagement with matter, considered as a plurality of material potencies. In conclusion, the article proposes an original understanding of image as a pre-symbolic zone of ontological collapse. 

Riferimenti bibliografici

Agamben, G., Il linguaggio e la morte. Un seminario sul luogo della negatività (1982), Einaudi, Torino 2008.

Argan, G.C., Salvezza e caduta nell’arte moderna (1961), in M. Passaro (a cura di), L’informale, Mimesis, Milano-Udine 2010, pp. 15-45.

Argan, G.C., L’arte moderna. 1770-1970 (1970), Sansoni, Firenze, 1989.

Barilli, R., Considerazioni sull’informale (1961), in Id., Informale oggetto comportamento. Volume primo. La ricerca artistica negli anni ’50 e ’60, Feltrinelli, Milano 2006, pp. 38-54.

Berardi, Franco, The Uprising. On Poetry and Finance, Semiotext(e), Los Angeles 2012.

Brandi, C., Segno e immagine (1960), Aesthetica Preprint, Palermo 2009.

Brandi, C., Burri, Editalia, Roma 1963.

Burroughs, W., Nova Express (1964), Adelphi, Milano 2008.

Carmagnola, F., Al di là dell’immagine, dopo Brandi, in L. Russo, Attraverso l’immagine. In ricordo di Cesare Brandi, Aesthetica Preprint, Palermo 2006, pp. 181-190.

Caroli, F., Burri. La forma e l’informe, Mazzotta, Milano 1979.

Crispolti, E., Un saggio e tre note, Vanni Scheiwiller, Milano 1961.

Crispolti, E., Breve antologia di poetica (1961), in M. Passaro (a cura di), L’informale, Mimesis, Milano-Udine 2010, pp. 117-127.

Colebrook, C., Derrida, Deleuze and Haptic Aesthetics, “Derrida Today”, n. 2/1 (2009), pp. 22-43.

Corà, B. (a cura di), Rivisitazione. Burri incontra Piero della Francesca, Fondazione Palazzo Albizzini Collezione Burri, Città di Castello 2014.

Corà, B. (a cura di), Burri. La pittura, irriducibile presenza, Forma, Firenze 2019.

De Landa, M., Mille anni di storia nonlineare (1997), Instar, Torino 2003.

Deleuze, G., Differenza e ripetizione (1968), Raffaello Cortina, Milano 1997.

Deleuze, G., Logica del senso (1969), Feltrinelli, Milano 2011.

Deleuze, G., Francis Bacon. Logica della sensazione (1981), Quodlibet, Macerata 2004.

Deleuze, G., La piega. Leibniz e il Barocco (1988), Einaudi, Torino 2004.

Deleuze, G., L’esausto (1992), Cronopio, Napoli 2010.

Deleuze, G., Guattari, F., Millepiani. Capitalismo e schizofrenia II (1980), Castelvecchi, Roma 2014.

Deleuze, G., Guattari, Che cos’è la filosofia? (1991), Einaudi, Torino 2002.

Didi-Huberman, G., La Ressemblance informe, ou le gai savoir selon Georges Bataille, Macula, Paris 1995.

Didi-Huberman, G., Beato Angelico. Figure del dissimile (1990), Abscondita, Milano 2009.

Gendel, M., Burri Makes a Picture, “ART News”, n. 8 (1954), pp. 26-30, pp. 67-69.

Geuna, E., Afro, Burri, Fontana, Haunch of Venison, New York 2012.

Godani, P., L’informale. Arte e politica, ETS, Pisa 2005.

Grant, I.H., The Chemical Paradigm: Interview with Iain Hamilton Grant, “Collapse”, n. VII (2012), pp. 39-82.

Hetrick, J., The Ethico-Aesthetics of Figure, in R. Braidotti, R. Dolphijn (a cura di), This Deleuzian Century. Art, Activism, Life, Brill, Leiden/Boston 2015, pp. 207-237.

Lacan, J., Lo stadio dello specchio come formatore della funzione dell’io, in Id., Scritti, vol. I (1966), Einaudi, Torino 1974, pp. 87-94.

Michalet, J., Deleuze, penseur de l’image, Presses Universitaires de Vincennes, Paris 2020.

Pettman, D., After the Orgy. Towards a Politics of Exhaustion, SUNY, New York 2002.

Prampolini, E., Arte polimaterica (verso un’arte collettiva?), Edizioni del Secolo, Roma 1944.

Quintavalle, A.C., Fuoco nero. Materia e struttura attorno e dopo Burri, Skira, Milano 2014.

Rubiu, V., Brandi e Burri, in Calvesi, M., Sarteanesi, C. (a cura di), Alberto Burri, Skira, Milano 2008, pp. 45-49.

Serafini, G., Burri. Il cellotex ha un cuore antico, Petruzzi, Città di Castello 2005.

Serafini, G., Burri. Viaggio al termine della materia, Motta, Milano 2005.

Serafini, G., Burri: materia la prima, Giunti, Firenze-Milano 2015.

Sweeney, J.J., Burri, L’Obelisco, Roma 1955.

Tapié, M., Un Art autre, Gabriel-Giraud et Fils, Paris 1952.

Tolomeo, M.G., L’arte in mutamento: da Burri all’Arte Povera, in M. Calvesi, I., Tomassoni, (a cura di), Burri, gli artisti e la materia (1945-2004), Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo 2005, pp. 49-55.

Villa, E., Burri, “Arti visive”, I, n. 4-5 (1953).

Wilson, S., Bergson Before Deleuze: How to Read Informel Painting, in J. Mullarkey, C. de Mille (a cura di), Bergson and the Art of Immanence, Edinburgh University Press, Edinburgh 2013, pp. 80-93.

Zorzi, S., Parola di Burri, Allemandi, Torino 1995.

Ringrazio la Biblioteca della Fondazione Palazzo Albizzini Collezione Burri di Città di Castello per l’accoglienza e la cordiale disponibilità, fondamentale ai fini della stesura di questo lavoro.

Dowloads

Pubblicato

2023-01-26

Fascicolo

Sezione

Varia