Digital Nihilism and Digital Humanism. An Aesthetic Genealogy
DOI:
https://doi.org/10.54103/2039-9251/27831Parole chiave:
digital aesthetics, technology, aestheticization, image representationAbstract
The aim of this paper is to describe in an introductory way the debate that was generated when digital culture emerged in the 1990s with the advent of the Web. It is possible to trace a genaology of values and aesthetic implications that produced at least two major factions: the nihilists and the humanists. Digital culture, yet another frontier of technological progress, was thus interpreted both as a critical erosion of content and as a possibility of collective development for humanity. The paper traces some famous positions (e.g. Bolter, Lévy, De Kerckhove, Flusser, Baudrillard) with the only purpose of mapping this debate that in fact leads back once again to the great Western theme of representation, mimesis.
Downloads
Riferimenti bibliografici
Baudelaire, C., Salon 1859, in Id., The Mirror of Art, eng. transl. by J. Mayne, Doubleday Anchor Books, New York 1956, pp. 220-305.
Baudrillard, J., The Transparency of Evil, Verso, London-New York 1993.
Baudrillard, J., The Perfect Crime, Verso, London-New York 1996.
Bolter, J.D., Grusin, R., Remediation. Understanding New Media, MIT Press, Cambridge 2000.
Bolter, J. D., Writing Space. Computers, Hypertext, and the Remediation of Print, Routledge, New York 2001.
Bolter, J.D., Digital Plenitude. The Decline of Elite Culture and the Rise of New Media, MIT Press, Cambridge 2019.
Bolter, J. D., Gromala, D., Windows and Mirrors. Interaction Design, Digital Art and the Myth of Transparency, MIT Press, Cambridge 2003.
De Kerckhove, D., Brainframes: Technology, Mind and Business, Bosch & Keuning, Baar-Utrecht 1991.
De Kerckhove, D., Connected Intelligence. The Arrival of the Web Society, Somerville House, Toronto 1997.
Eco, U., Apocalypse postponed, R. Lumley (ed. by), Indiana Univerisity Press, Bloomington-Indianapolis 2000.
Fidler, R., Mediamorphosis. Understanding New Media, Pine Forge Press, Thousand Oaks 1997.
Flusser, V., The Shape of Things. A Philosophy of Design, Reaktion Books, London 1999.
Flusser, V., Towards a Philosophy of Photography, Reaktion Books, London 2000.
Flusser, V., In the Universe of Technical Images, University of Minnesota Press, Minneapolis 2011.
Goldsmith. K., (ed. by), I’ll Be Your Mirror. The Selected Andy Warhol Interviews, Carroll & Graf, New York 2004.
Lévy, P., Collective Intelligence, Perseus, Cambridge Mass. 1997.
Lévy, P., Becoming Virtual. Reality in the Digital Age, Plenum Trad, New York-London 1998.
Lévy, P., Cyberculture, University of Minnesota Press, Minneapolis 2001.
Lux, J.A., Ingenieur-Ästhetik, Lammers, München 1910.
Lux, J.A., Estetica dell’ingegneria, in T. Maldonado (a cura di) Tecnica e cultura, Feltrinelli, Milano 1979.
McLuhan, M., Understanding Media. The Extensions of Man, MIT Press, Cambridge 1999.
Mecacci, A., Estética difusa o de la globalización de lo estético, in “Boletín de Estética”, 66 (2024), pp.7-23.
Welsch, W., Undoing Aesthetics, Sage, London 1997.
Dowloads
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2025 Andrea Mecacci

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Condividi allo stesso modo 4.0.
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
1. Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione - Condividi allo stesso modo 4.0 internazionale che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
2. Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
3. Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).