Exploring the Intersection of Art, Human Creativity, and AI
DOI:
https://doi.org/10.54103/2039-9251/27841Parole chiave:
AI, human creativity, musical composition, conscious mindAbstract
Since the early 2000s, computational informatics has increasingly entered the artistic sphere, traditionally a human monopoly. Generative artificial intelligences follow creative processes that are seemingly similar to human ones: they learn from existing works, grasp stylistic canons, and ultimately generate a new artifact that is aesthetically pleasing. Some of them have passed the Turing test, which may lead to the claim that we have reached a point where machines are capable of thinking, feeling, and knowing, thus undermining human beings from their domain in art and all creative fields. However, this perspective of exalting computational creativity has several critical points that can be refuted through contributions from fields such as philosophy and neuroscience. Art and culture have a symbolic value that cannot be generated by computational processes: they help define the Umwelt through which humans experience the world; they reflect the worldview of an era and a society; they attribute meanings to existence and reality. Therefore, it is challenging to summarize a work of art through computational models, as it contains a dimension of meaning that goes beyond form and cannot be exhausted through the logic of language, words, or computer signs. Finally, creativity is a much more complex process than simple learning and reshuffling of data: it is an ontological characteristic of human beings and is the result of millennia of evolutionary processes, which have led humans to develop conscious minds that - through a complex relationship between sensory perception, neural networks, and emotions - enable reasoning and creative thinking. The case of musical composition illustrates the gap between human creativity and artificial creativity: computational algorithms are to be seen as new mediums that open up new expressive possibilities for artists, but they cannot completely replace the human element in the creative process.
Downloads
Riferimenti bibliografici
Chatterjee, A. (2022), Art in an age of artificial intelligence. Front. Psychol. 13:1024449. doi: 10.3389/fpsyg.2022.1024449
Cassirer, E., Saggio sull’uomo. Introduzione a una filosofia della cultura (1944), tr. it. di C. D’Altavilla, Armando Editore, Roma 1968.
Colton, S., Wiggins, G.A. (2012). Computational Creativity: The Final Frontier? European Conference on Artificial Intelligence.
Damasio, A, Sentire e conoscere: storia delle menti coscienti, tr. it. di I. C. Blum, Adelphi, Milano 2022.
Di Giandomenico, M. E., L'esperienza artistica di Tiziano Calcari: creatività e lutto nell'arte sostenibile, Silvana editoriale, Milano 2023.
Panofsky, E. Architettura gotica e filosofia scolastica (1950), ed. it. a cura di F. Starace, Abscondita, Milano 2014.
Piana, G., Filosofia della musica, Guerini, Milano 1991.
Pinotti. A., Simulacri, in Pinotti. A., Il primo libro di teoria dell’immagine, Einaudi, Torino 2024.
Rubino, F. G. (2024). Composizione artificiale e creatività computazionale: lo stato dell’arte. Oi Dialogoi, 1, 17-31. https://doi.org/10.1473/oidi0002.
Schiavio, A., & Benedek, M. (2020). Dimensions of Musical Creativity. Frontiers in neuroscience, 14, 578932. https://doi.org/10.3389/fnins.2020.578932.
Uricchio, W. (2011). The algorithmic turn: photosynth, augmented reality and the changing implications of the image. Visual Studies, 26 (1), 25–35. https://doi.org/10.1080/1472586X.2011.548486.
Verbeek, P.P. (2008). Cyborg intentionality: Rethinking the phenomenology of human–technology relations. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 7, 387-395.
Zulić, H. (2019). How AI can Change/Improve/Influence Music Composition, Performance and Education: Three Case Studies. INSAM Journal of Contemporary Music, Art and Technology, No. 2, Vol. I, July 2019, 100–114.
Dowloads
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2025 Ilaria Giorgetti

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Condividi allo stesso modo 4.0.
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
1. Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione - Condividi allo stesso modo 4.0 internazionale che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
2. Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
3. Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).