Il disgustoso spettacolo della sofferenza. Problemi e cortocircuiti dell’immagine estetizzata

Autori/Autrici

  • Dario Cotugno Università dell'Aquila

DOI:

https://doi.org/10.54103/2039-9251/27916

Parole chiave:

Documentary Photography, Aestheticization, Politics, Aesthetic

Abstract

At its core, documentary photography is characterized by its value as a document and a testimony that also carries expressive and aesthetic significance. Specifically, these as- pects are in concordance when depicting situations characterized by suffering and social distress (e.g. poverty). In these contexts, the choices made in regards to the positioning and distance of the observing gaze involve a mutual interplay between ethics and aesthet- ics. This article proposes a critical evaluation of the showcasing distress – which is also a focal point of a recent period of cinematographic critique in Europe –, and provides an outline for an “aesthetic of boundaries” through theoretical and field-based contributions.

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili.

Riferimenti bibliografici

Azoulay A., Civil Immagination. Ontologia politica della fotografia (2010), trad. it. di W. McManus, Postmedia, Milano 2019.

Benjamin, W., L’autore come produttore (1934), in id., Opere Complete, VI. Scritti 1934-1937, trad. it. di A. Marietti Solmi, Einaudi, Torino 2004.

Benjamin, W., L’opera d’arte nell’epoca della sua riproducibilità tecnica (1936), trad. it. di M. Baldi, Donzelli, Roma 2012.

Benjamin, W., Piccola storia della fotografia (1931), in id., Opere complete, IV. Scritti 1930-1931, trad. it. di E. Filippini, Einaudi, Torino 2002.

Boltanski, L., Lo spettacolo del dolore. Morale umanitaria, media e politica (1993), trad. it di B. Bianconi, Raffaello Cortina Editore, Milano 2000.

Carli, M., Testimonianze oculari. L’immagine fotografica e l’abolizione dell’istituzione manicomiale in Italia, in ead., V. Fiorino (a cura di), Spazi manicomiali del Novecento, Franco Angeli, Milano 2014.

D’Alessandro, L., Gli esclusi, Il Diaframma, Milano 1968.

Daney, S., Lo sguardo ostinato (1995), trad. it di S. Pareti, Il castoro, Milano 1998.

Didi-Huberman, H., L’immagine brucia (2006), in A. Pinotti, A. Somaini (a cura di), Le teorie dell’immagine. Il dibattito contemporaneo, Raffaello Cortina Editore, Milano 2009.

Evans, W., Agee, J., Sia lode ora a uomini di fama (1941), trad. it. di L. Fontana, il Saggiatore, Milano 1994.

Gurisatti, G., Scacco alla realtà, Quodlibet, Macerata 2016.

Intervista a Luciano D’Alessandro, in S. Piro, W. Di Munzio, Sopra la panca, Cinqueprint, Napoli 1987.

Lugon, O., Lo stile documentario in fotografia, trad. it. C. Grimaldi, Electa, Milano 2008.

Markogiannis, N., Aesthetics and ideology in Sebastiao Salgado, in “NYPD”, June 2015.

Mazzucchelli, F., Postcard from hell: i «paesaggi traumatizzati» della concerned photography, in “E|C”, 7-8, 2011, p. 159.

Quintavalle, C. A., Messa a fuoco, Feltrinelli, Milano 1983.

Rivette, J., Dell’abiezione, in “Cahiers du cinéma”, 120, 1961.

Sartre, J.-P., Introduzione, in H. Cartier-Bresson, Da una Cina all’altra, trad. it. R. Lotteri, Delpire, Paris 1954.

Settimelli, W., Storia avventurosa della fotografia, Effe, Roma 1969.

Sichy, I., Good Intentions, in “New Yorker”, September 1991.

Sontag, S., Davanti al dolore degli altri (2003), trad. it. di P. Dilonardo, Nottetempo, Milano 2021.

Sontag, S., Sulla fotografia (1976), trad. it. di E. Capriolo, Einaudi, Torino 2004.

Dowloads

Pubblicato

2024-12-31

Come citare

Cotugno, D. (2024). Il disgustoso spettacolo della sofferenza. Problemi e cortocircuiti dell’immagine estetizzata. Itinera, (28). https://doi.org/10.54103/2039-9251/27916