Take and Eat. Creation and Disgust in mother! by Darren Aronofsky
DOI:
https://doi.org/10.54103/2039-9251/27920Parole chiave:
Apocalypse, Motherhood, Abjection, TheophagyAbstract
In 2017, at the end of the screening for the 74th Venice International Film Festival, the audience left the cinema reacting to mother! by Darren Aronofsky with whistles and ex- pressions of outrage. The film is embedded in the members of the audience through the choice of a semi-subjective protagonist, mother, closing them inside the house from which she herself is unable to leave. Her husband, a poet in creative crisis, regulates the narra- tive. The house, the world, the womb: a pure environment intimately related to the body of the mother and her maternal function, principle and nature of everything. This symbolic and sacred order will be progressively deconstructed by an escalation of impurities and invasion: the violence induced by the human beings themselves, will cause an ineffable fall into abjection made of disturbing esoteric calls, mixtures of flesh and matter. Ever greater degrees of abomination erupt in what we realize to be an allegory of the biblical creation in its primary concept of origin, genesis of life on Earth. Relying on the analysis that Julia Kristeva makes of the semiotics of biblical abomination, we can see in mother! a mixture of blood and promise of fecundation that Aronofsky uses to reveal the evil, the tendency to murder and the death drive of humanity. These are degenerative and devour- ing elements that will culminate in infanticidal theophagy, unleashing the phantasmatic force of the mother, abused and emptied, until the total decay of a vengeful destruction. Unlike an apocalyptic cinema that hopes for a new beginning after the end of things, we are witnessing monstrous resignation – mixed with attraction and repulsion – for a limit that, once crossed, can no longer be traced. Cinema acts by forcing us to look in a mirror, revealing the disgusting animality inherent in the human.
Downloads
Riferimenti bibliografici
Brown, J., Cannibalism in Literature and Film. Introduction, Palgrave Macmillan, New York 2013. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137292124
Curti, L., La voce dell’altra. Scritture ibride tra femminismo e postcoloniale, Meltemi, Milano 2018.
De Lauretis, T., Alice Doesn’t. Feminism, Semiotics, Cinema, Macmillan, London 1984. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-17495-9
Derrida, J., Dufourmantelle, A., Sull’ospitalità. Le riflessioni di uno dei massimi filosofi contemporanei sulle società multietniche (1997), trad. it. di I. Landolfi, Baldini&Castoldi, Milano 2000.
Frye, N., Il grande codice. Bibbia e letterautra (1981), trad. it. di G. Rizzoni, Vita e Pen-siero, Milano 2018.
Kristeva, J., Powers of Horror: an Essay on Abjection (1980), transl. by L. S. Roudiez, Columbia University Press, New York 1982.
Lane, A., mother! and Battle of the Sexes, in “The New Yorker”, September 15th, 2017.
Margarese, I., Adriana Cavarero: raccontare e pensare, in “Magma. Navigazione”, 3, 2022.
Muraro, L., L’ordine simbolico della madre, Editori Riuniti, Roma 2022.
Ragazzi, Maurizio, Darren Aronofsky’s mother!, Santelli, Cinisello Balsamo 2021.
Sanday, P. R., Divine Hunger: Cannibalism as a Cultural System, Cambridge University Press, Cambridge 1986. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511607790
Dowloads
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2025 Greta Francesconi

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Condividi allo stesso modo 4.0.
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
1. Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione - Condividi allo stesso modo 4.0 internazionale che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
2. Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
3. Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).