Un elegante senso di disgusto. Mappatura visuale del mannequin nella fotografia di moda
DOI:
https://doi.org/10.54103/2039-9251/27926Parole chiave:
Surrealism, Uncanny, Mannequin, Fashion Photography, Consumerism CritiqueAbstract
The mannequin is a paradoxical figure, simultaneously captivating and disturbing. Within this ambiguity, the Surrealists explored the boundary between the animate and the inani- mate in search of that uncanniness that aligns with Freud’s concept of the Das Unheimli- che. This study investigates the peculiar sensation of disgust and repulsion provoked by this human simulacrum in surrealist fashion photography. The analysis is structured as a visual mapping of the mannequin, examining photographs published in Vogue between 1925 and 1945.
The investigation reflects on the concept of disgust, here framed within Freud’s notion of the uncanny and interwoven with the Surrealist concept of convulsive beauty, tracing back to the Surrealists’ critique of capitalism, of which the mannequin becomes a vehicle. A comparison with Hans Bellmer’s explicitly disturbing Poupée highlights the polished perfection of the mannequins staged in fashion editorials by photographers such as Man Ray, Horst, Hoyningen-Huene, and Blumenfeld. Drawing upon theories of psychoanaly- sis, aesthetics, and art history, the study examines the factors that render these images disturbing: their artificiality, lifelessness, and resemblance to the human form. However, the Surrealist operation has a subversive edge: discomfort serves to reveal the circular relationship between art and consumerism.
The visual trope of the mannequin, with its intrinsic duality of elegance and the abject, serves as a lens through which to examine this subtle undercurrent of unconscious disgust that permeates surrealist fashion photography, pushing the boundaries of artistic expres- sion and critique of modern society.
Downloads
Riferimenti bibliografici
Baudrillard, J., Simulacra and Simulation, The University of Michigan Press, Ann Arbor 2010.
Blake, V., Modern Decorative Art, in “Architectural Review”, 58, July-December 1925.
Bosanquet, B., Three Lectures on Aesthetic, Bobbs-Merrill, Indianapolis 1963.
Breton, A., Manifesto del Surrealismo, in id., Manifesti del Surrealismo, Abscondita, Milano 2020.
Breton, A., Pourquoi je prends la direction de la révolution surréaliste, in “La Révolution Surréaliste”, 4, 15 Julliet 1925.
Crevel, R., La grande Mannequin cherche et trouve sa peau, in “Minotaure”, 5, 1934.
Freud, S., Il perturbante, in id., Saggi sull’arte, la letteratura e il linguaggio, Bollati Boringhieri, Torino 1991.
Gronberg, T., Beware Beautiful Women: The 1920s Shopwindow Mannequin and a Physiognomy of Effacement, in “At History”, 20/3, September 1997. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8365.00068
Korsmeyer, C., Savoring Disgust: The Foul and the Fair in Aesthetics, Oxford University Press, New York 2011. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199756940.001.0001
Lehmann, U., Stripping Her Bare: the Mannequin in Surrealism, in P. Wollen (ed. by), Addressing the Century. 100 Years of Art & Fashion, Hayward Gallery, London 1998.
M.me Martinez, Enquet sur la beauté, in “Vogue Paris”, Julliet 1932.
Mahon, A., Displaying the Body. Surrealism’s Geography of Pleasure, in G. Wood (ed. by), Surreal Things. Surrealism and Design, V&A Museum Publications, London 2007.
Muzzarelli F., L’immagine del desiderio. Fotografia di moda tra arte e comunicazione, Mondadori, Milano 2009.
Petersen, F. B., Fashion Bodies Swinging Between the Animate and the Inanimate, in G. Borggreen et alii (a cura di), Dead or Alive! Tracing the Animation of Matter in Art and Visual Culture, Aarhus University Press, Aarhus 2020. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv34wmw5r.14
“Vogue”, 1 Novembre 1945.
Wood, G., Surreal Things: «Making the Fantastic Real», in ead. (ed. by), Surreal Things. Surrealism and Design, V&A Museum Publications, London 2007.
Dowloads
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2025 Doriana Bruccoleri

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Condividi allo stesso modo 4.0.
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
1. Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione - Condividi allo stesso modo 4.0 internazionale che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
2. Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
3. Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).