Decostruire le identità nei sogni. L’orrore onirico nel Decameron di Boccaccio

Autori/Autrici

DOI:

https://doi.org/10.54103/2039-9251/27928

Parole chiave:

Decameron, Dreams, Horror, Body Studies, Performativity

Abstract

The literary criticism has long been concerned with highlighting the importance of dreams in medieval literature, particularly in Boccaccio’s Decameron. However, the degree of horror that characterizes these dreams remains a relatively unexplored topic, often touched upon but rarely central in the contributions that have offered excellent interpre- tations of the dream narratives in Boccaccio’s text. Dissecting bodies, dividing and nar- rating them through disgusting and horrifying descriptions or circumstances is often a way to communicate the instability of the subject, to multiply it, and to render its identity mutable and changeable. Thus, this paper aims to investigate the ways in which horror in Boccaccio’s Decameron contributes to reforming subjectivities and (de)constructing the status of the characters. Attention will be paid to the stories where the narration of dis- turbing bodies intersects with the themes of dreams and visions. This perspective, which is always visual and situated in an otherworldly dimension, allows the characters to take on appearances far removed from an ideal image of an intact and healthy body. In fact, the bodies appear crucial in their destroyed carnality in a world – the dream world – that paradoxically is not populated by flesh. However, they serve as witnesses or warnings, bearers of truth, the more their appearance and flesh have been marred by torment. This paper intends to reflect on these topics.

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili.

Riferimenti bibliografici

Aristotele, L’anima e il corpo. Parva Naturalia, a cura di A. L. Carbone, Bompiani, Milano 2002.

Artico, T., Per una grammatica del sogno nel «Decameron». Forme e strutture delle novelle a tema onirico, in “Italianistica Debreceniensis”, XXIV, 2018, pp. 96-109. DOI: https://doi.org/10.34102/italdeb/2018/4664

Baffetti, G., Foresta, in G. M. Anselmi, G. Ruozzi (a cura di), Luoghi della Letteratura Italiana, Mondadori, Milano 2003, pp. 201-212.

Baldi, V., L’immaginario onirico nella cultura medioevale e nel «Decameron», in “Studi sul Boccaccio”, XXXVIII, 2010, pp. 29-56.

Balestrero, M., L’immaginario del sogno nel Decameron, Aracne, Roma 2009.

Baskins, C. E., Gender Trouble in Italian Renaissance Art History: Two Case Studies, in “Studies in Iconography”, XVI, 1994, pp. 1-36.

Bausi, F., Leggere il Decameron, il Mulino, Bologna 2017.

Boccaccio, G., Corbaccio, a cura di G. Padoan, in id., Tutte le opere di Giovanni Boccaccio, a cura di V. Branca, vol. V.II, Mondadori, Milano 1994.

Boccaccio, G., Decameron, a cura di A. Quondam, M. Fiorilla, G. Alfano, BUR-Rizzoli, Milano 2013.

Boccaccio, G., Genealogie deorum gentilium, a cura di V. Zaccaria, in id., Tutte le opere di Giovanni Boccaccio, a cura di V. Branca, voll. VII-VIII, Mondadori, Milano 1998, pp. 163-171.

Borsellino, N., «Decameron» come teatro, in id., Rozzi e Intronati. Esperienze e forme di teatro dal «Decameron» al «Candelaio», Bulzoni, Roma 1964, pp. 12-50.

Botti, F. P., A proposito del sogno di Talano («Decameron», IX 7), in “Intersezioni”, XXXII/2, 2012, pp. 173-187.

Branca, V., Resnik, S., Ossola, C., I linguaggi del sogno, Sansoni, Firenze 1984.

Cappozzo, V., Delle verità dimostrate da’ sogni: Boccaccio e l’oniromanzia medievale, in F. Ciabattoni, E. Filosa, K. Olson (a cura di), Boccaccio 1313-2013, Longo, Ravenna 2015, pp. 203-211.

Cappozzo, V., Il Decameron e il Libro dei sogni di Daniele nel Cod. Vaticano Rossiano 947, in “Studi sul Boccaccio”, XLII, 2014, pp. 163-178.

Carrai, S., Il sogno di Gabriotto (Decameron IV, 6), in AA.VV., Studi di lingua e letteratura italiana in onore di Giuseppe Velli, Cisalpino, Milano 2000, pp. 179-185.

Cingolani, G., «Una cosa oscura e terribile»: Boccaccio, Decameron, IV, 6, in id., M. Riccini (a cura di), Sogno e racconto: archetipi e funzioni. Atti del convegno di Macerata (7-9 maggio 2002), Le Monnier, Firenze 2003, pp. 70-83.

Di Franco, M., Sensi «criptati» di una novella esemplare (Decameron IV, 5), in “Revista De La Sociedad Española De Italianistas”, XVI, 2023, 21-38. DOI: https://doi.org/10.14201/rsei.31305

Feloj, S., Estetica del disgusto. Mendelssohn, Kant e i limiti della rappresentazione, Carocci, Roma 2017.

Fleming, R., Happy Endings? Resisting Women and the Economy of Love in Day Five of Boccaccio’s Decameron, in “Italica”, LXX/1, 1993, pp. 30-45. DOI: https://doi.org/10.2307/479987

Gigliucci, R., Lo spettacolo della morte. Estetica e ideologia del macabro nella letteratura medievale, De Rubeis, Roma 1994.

Gregory, T. (a cura di), I sogni nel Medioevo. Seminario Internazionale (Roma, 2-4 ottobre 1983), Edizioni dell’Ateneo, Roma 1985.

Jones, B., Dreams and Ideology: Dec. IV 6, in “Studi sul Boccaccio”, X, 1977-78, pp. 149-161.

Kruger, S. F., Dreaming in the Middle Ages, Cambridge University Press, Cambridge 1992. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511518737

Lavagnetto, M. (a cura di), Il testo moltiplicato, Pratiche, Parma 1984.

Lecco, M., Il motivo della Mesnie Hellequin nella letteratura medievale, Dell’orso, Alessandria 2001.

Marchesi, S., Dire la verità dei sogni: la teoria di Panfilo in Decameron IV.6, in “Italica”, LXXXI/2, 2004, pp. 170-183. DOI: https://doi.org/10.2307/27668903

Menetti, E. Il Decameron fantastico, CLUEB, Bologna 1994.

Montesano, M., «Una notte dormendo parve in sogno vedere...». Sogni e visioni nelle novelle del Decameron, in “Mediterranea. Ricerche storiche”, XVII, 2011, pp. 569-584.

Nocita, T., Crivelli, T., Teatralità del dettato, stratificazioni strutturali, plurivocità degli esiti: il Decameron fra testo, ipertesto e generi letterari, in M. Picone (a cura di), Autori e lettori di Boccaccio. Atti del Convegno internazionale di Certaldo, Certaldo, 20-22 settembre 2001, Franco Cesati, Firenze 2002, pp. 209-233.

Orecchini, L., Decameron 6, 4. Segmenti folklorici in una novella di Giovanni Boccaccio, in “Studi Urbinati”, LXVIII, 1998, pp. 250-262.

Pezzè, S., Due cerve per due sogni boccacciani: il simbolo cervino tra Filocolo e Decameron, in M. Fadini, M. Largaiolli, C. Russo (a cura di), «La cetra sua gli porse...». Studi offerti ad Andrea Comboni dagli allievi, Università degli Studi di Trento, Trento 2018, pp. 1-22.

Piacentini, A., La novella bresciana del Decameron, in “Studi sul Boccaccio”, XLII, 2014, pp. 93-141.

Picone, M., La novella di Lisabetta da Messina, in “Per leggere”, X/19, 2010, pp. 37-52.

Sanguineti, E., La visione di Lisabetta, in E. Sanguineti, Gazzettini, Editori Riuniti, Roma 1993, pp. 317-321.

Schmitt, J.-C., Sognare i morti, in id., Spiriti e fantasmi nella società medievale, Laterza, Roma-Bari 1995, pp. 49-79.

Segre, C., I silenzi di Lisabetta, i silenzi di Boccaccio, in M. Lavagnetto (a cura di), Il testo moltiplicato. Lettura di una novella del «Decameron», Pratiche, Parma 1984, pp. 75-85.

Dowloads

Pubblicato

2024-12-31

Come citare

Di Muccio, G. (2024). Decostruire le identità nei sogni. L’orrore onirico nel Decameron di Boccaccio. Itinera, (28). https://doi.org/10.54103/2039-9251/27928