Il teatro è un’arte visiva?

Autori

  • Lorenzo Mango Università degli Studi di Napoli L’Orientale

DOI:

https://doi.org/10.13130/2039-9251/2921

Abstract

Is theatre a visual art? We can consider such a question from a double point of view. From a practical perspective the answer seems to be posi-tive, however in theoretical terms the question is more complicated. The western idea of theatre is focused on the primacy of literary and it is only during the XX Century that the aesthetic consideration of theatre chang-es radically. Theater reduces or denies the narrative destination of its communication and emphasizes the production of an iconic meaning. Therefore we can speak of two different kinds of scenic dramaturgy: the “dramaturgy of difference” when we have a free interpretation of a preex-istent literary text (as for Jerzy Grotowski or Carmelo Bene) and an “iconic dramaturgy” (as for Romeo Castellucci or Jan Fabre) when we have the autonomous construction of a visual dramaturgy.

Riferimenti bibliografici

ARISTOTELE, Poetica, a cura di P. Donini, Einaudi, Torino 2008.

BIET, Christian, “Jan Fabre: la bellezza di Prometeo”, Acting Archives Review, 2, I, 2011.

DE MARINIS, Marco, Mimo e mimi. Parole e immagini per un genere teatrale del Novecento, La casa Usher, Firenze 1980.

DELEUZE, Gilles, “Un manifesto di meno”, tr. it. di J.-P. Manganaro, in C. Bene, G. Deleuze, Sovrapposizioni, Feltrinelli, Milano 1978.

FRANCASTEL, Pierre, “Il teatro è un’arte visiva?”, in P. Francastel, Guardare il teatro, a cura di F. Cruciani, tr. it. di B. Torresin, Il Mulino, Bologna 1987.

KIRBY, Michael, “Recitare. Non recitare”, Acting Archives Review, 1, I, 2011.

LAUTRÉAMONT, Isidore Lucien Ducasse, conte di, I canti di Maldoror, tr. it. di N. M. Buonarroti, Feltrinelli, Milano 1978.

MANGO, Lorenzo, La scrittura scenica. Un codice e le sue pratiche nel teatro del Novecento, Bulzoni, Roma 2003.

MANGO, Lorenzo, Il principe costante di Calderón de la Barca/Słowacki per Jerzy Grotowski, Ets, Pisa 2008.

MENNA, Filiberto, La linea analitica dell’arte moderna, Einaudi, Torino 1975.

TEMKINE, Raymonde, Il teatro-laboratorio di Grotowski, tr. it. di S. Olivieri, De Donato, Bari 1969.

##submission.downloads##

Pubblicato

2013-04-16

Fascicolo

Sezione

Sezione Monografica /I