Luoghi del cibo

Autori

  • Francesca Zanella Università degli Studi di Parma

DOI:

https://doi.org/10.13130/2039-9251/8124

Abstract

Since the second half of the XX Century, the attention to the food intended as a component of daily rituals increased within art practices, especially within performance art and the making of complex art installations. Food appears to be a central element for the design of spaces and objects, a practice that constantly dialogues with the cultural context, for which it advances also solutions and interpretations in virtue of its spatial and visual metaphors of the relationship between humans and food. This paper presents significant examples starting from the Modern era â in which, with the advent of the merchandise, the sense of loss within a new universe of objects, images and sounds emerges â and arriving at the crisis of this perspective in which a comparison with artistic practices becomes promising. 

Riferimenti bibliografici

ABRUZZESE, Alberto, Arte e pubblico nellâetà del capitalismo. Forme estetiche e società di massa, Marsilio, Padova 1973.

AIMONE, Linda, OLMO Carlo, Le esposizioni universali. 1851-1900. Il progresso in scena, Allemandi, Torino 1990.

ALESSI, Alberto, La fabbrica dei sogni. Alessi dal 1921, Electa, Milano 2003.

BARBIERA, Raffaello, Zig zag per lâesposizione nazionale. Guida generale del visitatore allâesposizione industriale, allâesposizione artistica, allâesposizione musicale e alla indisposizione artistica seguita dalla storia dellâesposizione, con la pianta dellâesposizione, Treves, Milano 1881.

BIANCHINO, Gloria. (a cura di), Bruno Munari: il disegno, il design, catalogo della mostra, Corraini, Mantova 2008.

CARAMEL, Luciano (a cura di), MAC, Movimento arte concreta, catalogo della mostra, Electa, Milano 1984.

DAL CO, Francesco (a cura di), Storia dellâarchitettura italiana. Il secondo Novecento, Electa, Milano 199

DE CERTEAU, Michel, Lâinvention du quotidien, Gallimard, Paris 1994.

Design in 1000 oggetti. Phaidon design classics, Gruppo editoriale LâEspresso, Roma 2008.

GARGIANI, Roberto, Archizoom associati: 1966-1974, Electa, Milano 2007.

GAUTHIER, Jean-Marc, Technologie collective et espaces domestiques: la cuisine de lâUnité dâhabitation de Marseille, Bureau de la Recherche architecturale, Paris 1986.

GOFFMAN, Erving, The presentation of Self in Everyday Life, Doubleday, Garden City 1959.

HAMON, Philippe, Expositions. Littérature et architecture au XIXe siècle, Librairie José Corti, Paris 1989; ed. it., Esposizioni. Letteratura e architettura nel XIX secolo, Clueb, Bologna 1995.

IRACE, Fulvio (a cura di), Storie dâinterni. Lâarchitettura dello spazio domestico moderno, Carocci, Roma 2015.

âLa quinta classe dellâesposizione italianaâ, in La esposizione italiana del 1861, n. 12, 23 novembre 1861, p. 94.

MENDINI, Alessandro, La poltrona di Proust, a cura di M. Galbiati, Tranchida, Milano 1991.

MINOLI, Lorenza, Dalla cucina alla città : Margarete Schütte-Lihotzky, Franco Angeli, Milano 1999.

OFFICINA ALESSI, Tea & coffee piazza. 11 servizi da the e caffè disegnati da Michael Graves ... [et al.], Shakespeare & Company, Brescia 1983.

OTTINGER, Didier, BAIAC, Quentin (éd. par), Dreamlands. Des parcs dâattractions aux cités du futur, catalogue de lâexposition (Paris, centre Pompidou, 5 mai-9 août 2010), Centre Pompidou, Paris 2010.

PETTENA, Gianni (a cura di), Radicals: architettura e design 1960-75 = design and architecture 1960-75, La Biennale di Venezia, Venezia 1996.

SBRIGLIO, Jacques, Le Corbusier. LâUnité dâHabitation de Marseille, Editions Parnthèses, Marseille 1992.

SOTTSASS, Ettore, âLe cucineâ, in Scritti, Neri Pozza, Vicenza 2002.

TEYSSOT, Georges, âPaesaggio dâinterniâ, in Quaderni di Lotus 8, Electa, Milano 1987, pp. 9-25.

VAN WESEMAEL, Pieter, Architecture of Instruction and Delight: a Socio-historical Analysis of World Exhibitions as a Didactic Phenomenon (1798-1851-1970), 010 Publishers, Rotterdam 2001.

##submission.downloads##

Pubblicato

2017-02-28

Fascicolo

Sezione

Gusto e disgusto nelle arti