Nobili padri. La generazione dell’Ottanta e la musica per film del secondo dopoguerra
DOI:
https://doi.org/10.13130/2532-2486/12081Parole chiave:
Alfredo Casella, Nino Rota, Giovanni Fusco, Music for FilmAbstract
Many key film composers of the second half of the 20th century – including Giovanni Fusco and Nino Rota, the “voices” of Antonioni and Fellini’s cinemas – studied composition at the Roman Musical Academy of Santa Cecilia, under Alfredo Casella. The father of the “Generation of the Eighties” – the nickname coined by Massimo Mila to indicate the protagonists of Italian music born at the end of the 19th century – while not directly involved in the world of cinema, nonetheless looked curiously toward the possibilities that this new universe created for music and young composers. Rota and Fusco, but also other composers from Casella’s school like Goffredo Petrassi, played a leading role in the history of film music in the 20th century. Was this mere chance, or can it be indirectly connected to the teachings of the Turinese composer? This essay illustrates how Casella’s musical language and teachings, alongside the others of the Generation of the Eighties served as a point of reference for many film composers from the fifties. This was, the article argues, an organic adoption of musical codes and genres that the Generation passed on to its students, something made possible by the artisanal dimension that was common in film compositions at that time.
Dowloads
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione - Condividi allo stesso modo- che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poichè può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).