«È l'arte che conta non l'età». "Aging", divismo e protagonismo femminile in "Siamo donne"

Autori

  • Myriam Mereu Università degli studi di Cagliari

DOI:

https://doi.org/10.54103/2532-2486/15391

Parole chiave:

Italian cinema, Italian women, Aging, Stardom, Acousmatic voice

Abstract

The film Siamo donne (We, the Women, 1953), written by Cesare Zavattini and divided into five episodes, represents an iconic case study to observe women of different ages and belonging to distinct generations. On the one hand, the first episode focuses on the ambitions of the young girls participating at the contest “Four stars and a starlet”; on the other hand, the following episodes, starring four celebrities playing the part of themselves, highlights the disillusions and regrets of mature women both in their private and professional life. Work, household, motherhood, and nostalgia are the main topics that interrelate with the portrayals of female aging provided by each episode. The film is a valuable opportunity to reflect upon the practices of cinema consumption and stardom in the 50s, especially from the contestants’ point of view. Throughout the analysis, we will also pay attention to voice over narration and the function of acousmatic voice as a memory device and expression of female subjectivity.

Biografia autore

Myriam Mereu, Università degli studi di Cagliari

Myriam Mereu ha conseguito il dottorato di ricerca in Studi filologici e letterari nel 2015 con una tesi sulla lingua parlata nel cinema sardo contemporaneo. Attualmente, è docente a contratto di Linguaggi televisivi e nuovi media presso il Corso di laurea in Psicologia clinica e di comunità alll'Università degli studi di Cagliari.  I suoi interessi di ricerca spaziano dalla filmologia linguistica al rapporto tra cinema e altri media, la rappresentazione del paesaggio e il cinema del reale. Ha pubblicato numerosi articoli e saggi sulla lingua nel cinema e sulle produzioni cinematografiche in Sardegna. 

Dowloads

Pubblicato

2021-12-31

Fascicolo

Sezione

Monografico / Special Issue