Il mito del neorealismo in Bazin e Ayfre

Autori

  • Alessio Scarlato

DOI:

https://doi.org/10.13130/2532-2486/9604

Parole chiave:

Catholicism, Neorealism, Religious cinema, Phenomenology

Abstract

l saggio ricostruisce le linee portanti dell’interpretazione religiosa del neorealismo, proposta da André Bazin e Amédée Ayfre tra la fine degli anni Quaranta e gli anni Cinquanta. Si individuano due concetti fondamentali, l’unità e la sacralità, con i quali i due studiosi disegnano la storia e l’estetica del neorealismo, fino a proiettare su di esse i tratti di un pensiero fortemente segnato da una declinazione religiosa e testimoniale della filosofia fenomenologica, nonché dal progetto culturale e politico della rivista «Esprit», che negli anni del dopoguerra promosse un dialogo tra il mondo cattolico e quello delle sinistre, in nome della centralità della persona.

The essay reconstructs the main lines of the religious interpretation of Neorealism, proposed by André Bazin and Amédée Ayfre between the late forties and the fifties. The essay identifies two fundamental concepts, “unity” and “sacredness”, that writers use draw up the history and aesthetics of Neorealism and to project the features of a thought process that is strongly marked by a religious and testimonial declination of Phenomenological philosophy. It moreover reveals cultural and political project of the magazine «Esprit», which in the post-war years promoted a dialogue between the Catholic world and the Left, in the name of the centrality of the person.

 

Dowloads

Pubblicato

2018-07-19

Fascicolo

Sezione

Monografico / Special Issue