Muri di silenzio nella scatola nera della storia tedesca: tre opere documentarie di Andres Veiel sulla violenza (2001-2011)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13130/2035-7680/15545

Keywords:

Berlin Wall; Terrorism; Myth; German Cinema; Documentary Theatre; Epic Theatre

Abstract

The subject of the wall, also in a symbolic sense, is a main topic in the works
of the German playwright and film director Andres Veiel. Focussing on three films and
a play realised between 2001 and 2011 (Der Kick, Black Box BRD and Wer wenn nicht wir),
the essay illustrates how Veiel’s works intend to unmask and contribute to tear down walls of silence and fear in the German individual and collective memory. Moreover, the article points out how Veiel, while concentrating on the hidden structures behind
terrorism and violence, intentionally chooses to use minimalist, sober and
unspectacular aesthetics which take inspiration from the epic and documentary theatre.

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Author Biography

Cristina Fossaluzza, Università Ca’ Foscari Venezia

Cristina Fossaluzza è Professore Associato presso l’Università Ca’ Foscari Venezia. Nei
suoi studi ha trattato in particolare i legami fra estetica e politica nella letteratura di
lingua tedesca dal Settecento alla contemporaneità. Ha pubblicato due studi
monografici su K. Ph. Moritz (Subjektiver Antisubjektivismus, Hannover 2006) e H. v.
Hofmannsthal (Poesia e nuovo ordine, Venezia 2010). Ha curato due volumi sul tema
“Letteratura e Stato di eccezione” (Literatur des Ausnahmezustands, Würzburg 2015 e
Ausnahmezustände in der Gegenwartsliteratur, Würzburg 2017) e uno sul pensiero
‘politico’ della Wiener Moderne (Kulturkritik der Wiener Moderne 1890-1938, Heidelberg
2019). Coordina diversi progetti di ricerca in collaborazione con le università di Bielefeld,
Heidelberg, Konstanz, Marburg e Parigi.

Published

2021-05-31

How to Cite

Fossaluzza, Cristina. 2021. “Muri Di Silenzio Nella Scatola Nera Della Storia Tedesca: Tre Opere Documentarie Di Andres Veiel Sulla Violenza (2001-2011)”. Altre Modernità, no. 25 (May):80-95. https://doi.org/10.13130/2035-7680/15545.