Gli zoomanti: insegnare la letteratura americana ai tempi del Covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54103/2035-7680/17890

Keywords:

Covid; online teaching; Zoom; liberty; American literature; Agamben

Abstract

In May 2020, Giorgio Agamben, one the most influential Italian philosophers of his generation, wrote in a post published on the website of the Italian Institute for Philosophical Studies that all those professors who would agree “to submit to the new telematic dictatorship and to teach their courses only online are the perfect equivalent of those university professors who in 1931 swore allegiance to the Fascist regime.” Philosophers, as is well known, have cultivated the art of paradox since the time of Zeno. In a less apocalyptic vein than Agamben’s post, in this essay I suggest that teachers and students involved in digital teaching and learning don’t run the risk of turning into dangerous Blackshirts, but at worst they might turn into zoomanti (a neologism that could be roughly translated into English as “Zoomers,” but also a word that for many Italian readers is evocative of the phrase “anime purganti,” “the souls of Purgatory”). More specifically, drawing on my experience of teaching online classes in American literature at the University of Munich for three semesters in a row, I reflect on both the risks and opportunities arising from the radical reconfiguration of the relationship between knowledge production and technology triggered by the Covid pandemic.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Manlio Della Marca, Ludwig-Maximilians-Universität, München

Manlio Della Marca (www.manliodm.com) è Assistant Professor presso il Dipartimento di Studi Inglesi e Americani della Ludwig-Maximilians-Universität di Monaco. Nel 2010 è stato Doctoral Fellow presso l’International Forum for U.S. Studies della University of Illinois a Urbana-Champaign, e nel 2014-2015 ha ricevuto una Postdoctoral Fellowship del DAAD per condurre un progetto di ricerca presso l’Eva Hesse Archiv für Modernismusforschung und literarische Übersetzung, di cui è poi diventato uno dei curatori. Autore di saggi e articoli su vari autori nordamericani (fra cui Ezra Pound, Edith Wharton, Philip K. Dick e Maxine Hong Kingston), attualmente lavora al manoscritto di un libro intitolato Homo Legens: Modes and Moods of Reading from the American Renaissance to the Digital Revolution.

References

Agamben, Giorgio. A che punto siamo? L’epidemia come politica. Quodlibet, 2017.

Bertoni, Federico. Insegnare (e vivere) ai tempi del virus. Nottetempo, 2020.

Camus, Albert. La peste. Trad. di Yasmina Melaouah. Bompiani, 2017.

Citro Della Riva, Massimo. Eresia. Riflessioni politicamente scorrette sulla pandemia di Covid-19. Byoblu, 2021.

Fish, Stanley. C’è un testo in questa classe? L’interpretazione nella critica letteraria e nell’insegnamento. Einaudi, 1993.

Foner, Eric. Storia della libertà americana. Donzelli, 2009.

Han, Byung-Chul. La società senza dolore. Perché abbiamo bandito la sofferenza dalle nostre vite. Nottetempo, 2021.

Hochgeschwender, Michael. Lehrbericht 2020. Fakultät für Sprach-und Literaturwissenschaften, https://www.sprach-und-literaturwissenschaften.uni-muenchen.de/studium/evaluation-der-lehre/lehrbericht_2020.pdf. Consultato il 24 mar. 2022.

Jenkins, Henry, et al. Participatory Culture in a Networked Era: A Conversation on Youth, Learning, Commerce, and Politics. Polity Press, 2016.

Mauro, Ezio. “L’era dell’egolibertà.” La Repubblica, 19 lug. 2021, p. 25.

Poe, Edgar Allan. “La maschera della Morte Rossa.” I racconti. Trad. di Maria Gallone, BUR, 2017, pp. 393-400.

Portelli, Alessandro. “Libertà americane.” Presentazione. Storia della libertà americana, Eric Foner, Donzelli, 2009, pp. vii-xiv.

Pucciarelli, Matteo. “La new entry complottista che scalza il libro di Giorgia Meloni: così la bibbia dei No Covid si piazza tra i bestseller.” Repubblica.it , 31 ago. 2021, https://www.repubblica.it/politica/2021/08/31/news/eresia_bestseller_bibbia_no_covid-315924076/?ref=search. Consultato il 25 feb. 2022.

Serra, Michele. “Giù le mani da Walden.” Repubblica.it, 1 sett. 2021, https://www.repubblica.it/rubriche/l-amaca/2021/09/01/news/l_amaca_di_michele_serra_di_mercoledi_1_settembre_2021-316031602/. Consultato il 25 feb. 2022.

Downloads

Published

2022-05-30

How to Cite

Della Marca, Manlio. 2022. “Gli Zoomanti: Insegnare La Letteratura Americana Ai Tempi Del Covid-19”. Altre Modernità, no. 27 (May):213-24. https://doi.org/10.54103/2035-7680/17890.