Il serpente come Messia. Rappresentazione alla rovescia del Paradiso nel teatro e nel cinema del XX secolo

Autores/as

  • Yehuda Moraly Università Ebraica di Gerusalemme

DOI:

https://doi.org/10.13130/2035-7680/1171

Palabras clave:

Teatro, Cinema XX secolo

Resumen

This paper analyses the way Paradise appears in different Theatre or Film productions of the XXth century: a biblical epos by the Israelian director Rina Yerushalmi, a film that became a classic, Children of Paradise (Carné, Prévert, 1943), the last show of the Living Theater, Paradise now (1968), and a film by Peter Weir, Truman Show (1998). In all of these productions, the Serpent, deeply negative in the biblical text appears like a positive figure, a kind of Messiah.

Métricas

Cargando métricas ...

Biografía del autor/a

Yehuda Moraly, Università Ebraica di Gerusalemme


Yehuda (Jean Bernard) Moraly insegna Storia del Teatro presso L'Università Ebraica di Gerusalemme.
Il suo campo di ricerca si focalizza sul teatro francese (Jean Genet, la vie écrite, 1988, Claudel
metteur en scène,1998, Le Maître fou, 2009). Ha pubblicato anche alcuni articoli sulla rappresentazione
"velata" di personaggi ebrei sulla scena e sullo schermo.

Publicado

2011-06-27

Cómo citar

Moraly, Yehuda. 2011. «Il Serpente Come Messia. Rappresentazione Alla Rovescia Del Paradiso Nel Teatro E Nel Cinema Del XX Secolo». Altre Modernità, junio, 105-10. https://doi.org/10.13130/2035-7680/1171.

Número

Sección

Saggi Ensayos Essais Essays