Cornici di tortura Lo scandalo di Abu Ghraib come rituale mediatizzato tra fotogiornalismo e arte contemporanea

Auteurs-es

  • Marco Solaroli Università degli Studi di Milano

DOI :

https://doi.org/10.13130/2035-7680/704

Mots-clés :

Abu Ghraib, public scandal, mediatized ritual, photojournalism, contemporary arts, visual culture

Résumé

This paper deals with the scandal of Abu Ghraib. The diffusion of the torture photographs is analyzed as a peculiar form of mediatized ritual, which has cristallized them in the public memory and performatively activated a number of practices of creative re-contextualization and symbolic re-articulation. In particular, the paper problematizes a wide range of forms of artistic representations of the torture photographs, according to three main analytical dimensions: inter-iconic translation, authorial intentions, degree of institutionalization.
 

Statistiques

Chargement des statistiques…

Biographie de l'auteur-e

Marco Solaroli, Università degli Studi di Milano

Marco Solaroli ha conseguito il dottorato in sociologia presso l'Università di Milano. I suoi interessi di ricerca vertono su fotogiornalismo e cultura visuale dei conflitti globali post-11 settembre. È membro della redazione della rivista "Studi Culturali" (il Mulino).


Téléchargements

Publié-e

2010-11-01

Comment citer

Solaroli, Marco. 2010. « Cornici Di Tortura Lo Scandalo Di Abu Ghraib Come Rituale Mediatizzato Tra Fotogiornalismo E Arte Contemporanea ». Altre Modernità, nᵒ 4 (novembre):227-56. https://doi.org/10.13130/2035-7680/704.

Numéro

Rubrique

Saggi Ensayos Essais Essays