Cornici di tortura Lo scandalo di Abu Ghraib come rituale mediatizzato tra fotogiornalismo e arte contemporanea

Autori

  • Marco Solaroli Università degli Studi di Milano

DOI:

https://doi.org/10.13130/2035-7680/704

Parole chiave:

Abu Ghraib, public scandal, mediatized ritual, photojournalism, contemporary arts, visual culture

Abstract

This paper deals with the scandal of Abu Ghraib. The diffusion of the torture photographs is analyzed as a peculiar form of mediatized ritual, which has cristallized them in the public memory and performatively activated a number of practices of creative re-contextualization and symbolic re-articulation. In particular, the paper problematizes a wide range of forms of artistic representations of the torture photographs, according to three main analytical dimensions: inter-iconic translation, authorial intentions, degree of institutionalization.
 

Metriche

Caricamento metriche ...

Biografia autore

Marco Solaroli, Università degli Studi di Milano

Marco Solaroli ha conseguito il dottorato in sociologia presso l'Università di Milano. I suoi interessi di ricerca vertono su fotogiornalismo e cultura visuale dei conflitti globali post-11 settembre. È membro della redazione della rivista "Studi Culturali" (il Mulino).


Dowloads

Pubblicato

2010-11-01

Come citare

Solaroli, Marco. 2010. «Cornici Di Tortura Lo Scandalo Di Abu Ghraib Come Rituale Mediatizzato Tra Fotogiornalismo E Arte Contemporanea». Altre Modernità, n. 4 (novembre):227-56. https://doi.org/10.13130/2035-7680/704.

Fascicolo

Sezione

Saggi Ensayos Essais Essays