El exemplum en la tradición epistolar castellana
Main Article Content
Abstract
This paper examines the links between the exemplum and epistolary traditions throughout the Middle Ages. Starting from a review of what the artes dictaminis stipulated about the use of proverbs and exempla and as a feature of Ciceronianism, it is observed that throughout the epistolary tradition the short story was a recurrent rhetorical device. It is not necessary to wait until the XVth century - the peak of epistolography - to find this crossover. Therefore, both XIVth and XVth century epistolography are reviewed. The difference between the two periods does not lie in the greater or lesser abundance of this technique, but in the type of narratives that were inserted into the letters. The tradition of Valerius Maximus or the historical story gained ground in the XVth century, while that of the fable was more abundant in the previus period. Far from exhausting the subject, this paper offers some first outlines of a connection worth exploring.
Article Details
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Carte Romanze si serve di una licenza Creative Commons. Attraverso la licenza CC-BY-NC-ND gli autori conservano tutti i diritti economici e concedono alla rivista il diritto non esclusivo di pubblicazione, permettendo a chiunque di scaricare il contributo, di leggerlo e stamparlo. Ogni riuso deve prevedere la citazione virgolettata (o comunque riconoscibile), garantendo all’autore la proprietà intellettuale di quanto citato, e segnalando sempre e comunque la rivista come fonte (con l’indicazione dell’annata, del volume e delle pagine). Non è invece concessa a nessuno la modifica del contributo né il riuso per creare opere secondarie.
Quando siano rispettate le indicazioni di cui sopra, non è necessario richiedere ulteriori permessi di utilizzazione del materiale né all’autore né al comitato scientifico.