Trovatori petrosi. Marcabru, Raimbaut d’Aurenga, Arnaut Daniel
Main Article Content
Abstract
This work develops the relationship between Dante’s ‘petrose’ and the ‘clus’ line of trobar and its main representatives. In the development of Dante’s composition technique we can observe moments of returns, retractions and overcoming of models: the mediation of Guittone as a filter for the formation of a canon of ‘uncomfortable troubadours’ is therefore essential to understand Dante’s debt to the previous tradition. The investigation also promotes Raimbaut d’Aurenga as an important troubadour within the line of development that will lead to Arnaut Daniel’s sestina and to Dante.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Carte Romanze si serve di una licenza Creative Commons. Attraverso la licenza CC-BY-NC-ND gli autori conservano tutti i diritti economici e concedono alla rivista il diritto non esclusivo di pubblicazione, permettendo a chiunque di scaricare il contributo, di leggerlo e stamparlo. Ogni riuso deve prevedere la citazione virgolettata (o comunque riconoscibile), garantendo all’autore la proprietà intellettuale di quanto citato, e segnalando sempre e comunque la rivista come fonte (con l’indicazione dell’annata, del volume e delle pagine). Non è invece concessa a nessuno la modifica del contributo né il riuso per creare opere secondarie.
Quando siano rispettate le indicazioni di cui sopra, non è necessario richiedere ulteriori permessi di utilizzazione del materiale né all’autore né al comitato scientifico.