Dionysos’ Steps. The Role of Criticism in the Spectators’ Training
DOI:
https://doi.org/10.13130/2039-9251/11486Abstract
The first and fundamental experience as a theatre spectator usually happens during high school period. How do we make this first encounter as effective as possible? The project Acrobazie Critiche, supported by Fondazione Cariplo and targeting some high schools in Milan, aims to increase students’ awareness as spectators through their active participation and knowledge of dramatic theory. This paper examines premises, objectives and results of the project.
References
AA.VV., “Esercizio critico e formazione: per uno spettatore consapevole”, Stratagemmi, xxii, 2012, pp. 161-222.
ALDROVANDI, Emanuele, Scusate se non siamo morti in mare, prefazione a cura di D. Carnevali, Cue Press, Bologna 2016.
ALONZO, Giulia, PONTE DI PINO, Oliviero, Dioniso e la Nuvola. L’informazione e la critica teatrale in rete: nuovi sguardi, nuove forme, nuovi pubblici, FrancoAngeli, Milano 2017.
ARNOLD, Matthew, “The Function of Criticism at the Present Time”, in M. Arnold, Essays in Criticism, Macmillan and Co., London-Cambridge 1865, pp. 1-41.
BOCCIA ARTIERI, Giovanni, Stati di connessione. Pubblici, cittadini e consumatori nella (Social) Network Society, FrancoAngeli, Milano 2012.
—, “La vocazione editoriale di Snapchat” [on-line], in mediamondo. Pubblicato in data 9 giugno 2016, consultato in data 26 giugno 2018. Disponibile all’indirizzo: https://mediamondo.blog/2016/06/09/la-vocazione-editoriale-di-snapchat/
BOELLA, Laura, Sentire l’altro. Conoscere e praticare l’empatia, Cortina, Milano 2006.
CARNEVALI, Davide, Sweet Home Europa, prefazione a cura di A. Scarpellini, Cue Press, Bologna 2015.
CASTELLS, Manuel, La nascita della società in rete, tr. it. di L. Turchet, Università Bocconi, Milano 2002.
FISCHER-LICHTE, Erika, Estetica del performativo. Una teoria del teatro e dell’arte (2004), tr. it. di T. Gusman, Carocci, Roma 2014.
GEMINI, Laura, “Le logiche mediali della comunicazione dal vivo”, Sociologia della comunicazione, li, 2016, pp. 43-63.
GIACCHÉ, Piergiorgio, Lo spettatore partecipante. Contributi per un’antropologia del teatro, Guerini e Associati, Milano 1991.
GIOVANNELLI, Maddalena, Aristofane nostro contemporaneo, Carocci, Roma 2018.
—, “Pratiche antiche per spettatori contemporanei” [on-line], in AltreVelocità. Pubblicato in data 12 settembre 2016, consultato in data 26 giugno 2018. Disponibile all’indirizzo: http://crescerespettatori.altrevelocita.it/pratiche-antiche-per-spettatori-contemporanei/
—, “Teatro di ieri, spettatori di domani”, Dionysus ex machina, v, 2014, pp. 498-502.
GIOVANNELLI, Maddalena, PONTE DI PINO, Oliviero, Milano. Tutto il teatro, —Cue Press, Bologna 2015.
H-T. LEHMANN, Hans-Thies, Postdramatisches Theater, Verlag der Autoren, Frankfurt a. M. 1999.
LIOTTA, Giuseppe, “Dossier 1. A che servono questi spettacoli?”, Dionysus ex machina, ii, 2011, pp. 441-442.
LO GATTO, Sergio, “La critica applicata. Uno sguardo alle pratiche di formazione dello spettatore” [on-line], in alfabeta2. Pubblicato in data 28 gennaio 2018, consultato in data 19 giugno 2018. Disponibile all’indirizzo: https://www.alfabeta2.it/2018/01/28/la-critica-applicata-uno-sguardo-alle-pratiche-formazione-dello-spettatore/
LOSCALZO, Donato, Il pubblico a teatro nella Grecia antica, Bulzoni, Roma 2008.
MARINO, Massimo, Lo sguardo che racconta. Un laboratorio di critica teatrale, Carocci, Roma 2004.
SCOTT, Anthony Oliver, Elogio della critica. Imparare a comprendere l’arte, riconoscere la bellezza e sopravvivere al mondo contemporaneo, tr. it. di M. Matteri, Il Saggiatore, Milano 2016.
SOFIA, Gabriele, Le acrobazie dello spettatore. Dal teatro alle neuroscienze e ritorno, Bulzoni, Roma 2013.
TREU, Martina, “Forever Young? Coro, attori e pubblico alla ricerca di Dioniso”, Stratagemmi, XXXIV, 2016, pp. 45-74.
Sitografia
Sito di Acrobazie Critiche: www.acrobaziecritiche.it
Programma di “Fare Sal8”: https://www.stratagemmi.it/fare-sal8-il-giovane-pubblico-a-teatro-metodi-e-risultati/
Risultati del percorso di critica in classe sulle nuove drammaturgie: https://www.stratagemmi.it/drammaturghi-sottobanco/
Atti del convegno “Dire Fare Criticare”: http://www.stratagemmi.it/wp-content/uploads/2016/07/atti_direfarecriticare.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors who publish in Itinera are required to accept the following conditions:
1. The authors retain the rights on their paper and lincese the journal the right of first publication. The paper is also licensed under a Creative Commons License, which allows others to share it, by indicating intellectual authorship and its first publication in Itinera.
2. Authors may adhere to other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the paper (ex. deposit it in an institutional archive or publish it in a monograph), provided that its first publication in Itinera is indicated.
3. Authors can disseminate their paper online (ex. in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, since this can lead to productive exchanges and increase quotations of the published work (See “The Effect of Open Access”).