Introduction
Le donne e il teatro in Italia
DOI:
https://doi.org/10.13130/2039-9251/12689Abstract
This special issue gathers some of the papers presented on occasion of the international conference Women Representing Women in Theatre, held at the University of Milan on 20th-21th May 2019. With no pretence of being exhaustive and adopting a diachronic perspective, the following contributions examine women’s theatre in Italy in the last five decades—from the educational theatre of the early 1900s to the feminist dramaturgy and from the literary rendition of intergenerational conflicts to contemporary rewritings of the patriarchal script. Their differences notwithstanding, all the dramaturgical forms examined in this issue share a marked concern for existing (theatrical and social) conventions and the willingness for their authors to reclaim new form of self-representation — indeed, a stage of their own.
References
BELLANA, Claudia, D’Angeli, Concetta, “La “mancanza” delle drammaturghe italiane”, Atti&Sipari 3, 2008, pp. 8-13.
BOGGIO, Maricla. Fedra. Ridotto 1, 1979, pp. 12-30.
—, Antigone di Sofocle. Roma, Teatro dei Satiri, 1975. Testo non pubblicato.
—, Medea, Ridotto 1/2, 1981, pp. 80-100.
—, Le Isabelle. Dal teatro della Maddalena alla Isabella Andreini. Vol I, Besa Editrice, Nardò 2002.
CAMBRIA, Adele, “Postfazione. Ritratto di lei”, in P. Mattei (a cura di), Amazzoni e Minotauri. Poesie e grafiche di Lina Mangiacapre, Raffaelli Editore, Rimini 2008.
CAVARERO, Adriana. “Dire la nascita”, in P. Azzolini, A. Cavarero, L. Comba, L. Muraro, A. M. Piussi, D. Sartori, W. Tommasi, C. Zamboni (a cura di), Diotima. Mettere al mondo il mondo, La Tartaruga, Milano 1991.
—, Tu che mi guardi, tu che mi racconti. Filosofia della narrazione, Feltrinelli, Milano 1997.
—, Differenza e relazione. Critica al soggetto sovranista. Convegno, Università degli Studi di Milano, Ciclo di studi CON/TRADDIZIONI. Prospettive di teoria femminista e Queer, 6 novembre 2019.
DE MARINIS, Marco, Il nuovo teatro 1947-1970. Bompiani, Milano 1987.
DE MICHELI, Benedetta, Il mio femminismo e lui, La Repubblica, 4 dicembre 1977 [on-line]. Consultato in data 18 novembre 2018.
http://www.archivio.francarame.it/scheda.aspx?IDScheda=10600&IDOpera=51
FARRELL, Joseph, MARAINI, Dacia, La mia vita, le mie battaglie, Della Porta Editori, Pisa 2015.
FRAIRE, Manuela, SPAGNOLETTI, Rosalba, VIRDIS, Marina (a cura di), L’Almanacco: luoghi, nomi, incontri, fatti, lavori in corso del movimento femminista italiano dal 1972, Edizioni delle donne, Roma 1978.
GINZBURG, Natalia, “Donne e uomini”, La Stampa, 10 dicembre 1977, p. 9.
—, Ti sposato per allegria e altre commedie 1964, Einaudi, Torino 1970.
IRIGARAY, Luce, Speculum de l’autre femme, tr. it. di L. Muraro, Speculum. L’altra donna, Feltrinelli, Milano 1975.
LUSSANA, Fiamma, Il movimento femminista in Italia. Esperienze, storie, memorie, Carrocci Editore, Roma 2012.
MARAINI, Dacia, Dialogo di una prostituta con un suo cliente 1973, BUR, Milano 2001.
MARAINI, Dacia, MURRALI, Eugenio, Il sogno del teatro. Cronaca di una passione, Rizzoli, Milano 2013.
PASOLINI, Pierpaolo, “Manifesto per un nuovo teatro”, Nuovi Argomenti, 9, 1968, pp. 6-22.
RAME, Franca, FO, Dario, Tutta casa letto e chiesa 1977, Stampa Litografia MT, 1978.
VALERI, Franca, Le donne 1961, Einaudi, Torino 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors who publish in Itinera are required to accept the following conditions:
1. The authors retain the rights on their paper and lincese the journal the right of first publication. The paper is also licensed under a Creative Commons License, which allows others to share it, by indicating intellectual authorship and its first publication in Itinera.
2. Authors may adhere to other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the paper (ex. deposit it in an institutional archive or publish it in a monograph), provided that its first publication in Itinera is indicated.
3. Authors can disseminate their paper online (ex. in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, since this can lead to productive exchanges and increase quotations of the published work (See “The Effect of Open Access”).