L'eco di un fantasma (2017) by Azio Corghi A Preliminary Essay
DOI:
https://doi.org/10.13130/2039-9251/14917Keywords:
Corghi, opera, tragedy, dramaAbstract
L’eco di un fantasma (2017) by Azio Corghi went on stage at Teatro Lirico in Cagliari on November 3, 2018. It is a “lyric tragedy” on text by Maddalena Mazzocut-Mis and the subject is inspired by Euripides’ Trojans. I will examine the main characteristics of the composition among the concepts of opera and tragedy.
References
Auerbach, E., Figura (1939), in Id., Studi su Dante, tr. it. di M.L. De Pieri e D. Della Terza, Feltrinelli, Milano 1996, pp. 176-226.
Bonomi, I., Buroni, E., Il magnifico parassita. Librettisti, libretti e lingua poetica nella storia dell’opera italiana, Franco Angeli, Milano 2010.
Bramani, L., Composizione musicale. Colloquio con Azio Corghi, Jaca Book, Milano 1995.
Calvino, I., Italiani, vi esorto ai classici, in “L’Espresso”, 28 giugno 1981, pp. 58-68, in Id., Perché leggere i classici (1995), Mondadori, Milano 2014.
Camus, A., L’Exil d’Hélène (1948), in Id., L’été, Gallimard, Paris 1959.
Corghi, A., L’eco di un fantasma, partitura, Ricordi, Milano 2017.
Dahlhaus, C., Drammaturgia dell’opera italiana, EDT, Torino 2005.
Dahlhaus, C., Vom Musikdrama zur Literaturoper (1983), tr. it. a cura di M. Giani, Dal dramma musicale alla Literaturoper, Astrolabio, Roma 2014.
Einstein, A., Geschichte der Musik (1934), tr. it. di E. Pasquali, Breve storia della musica, SE, Milano 2008.
Gevaert, F.-A., Histoire et théorie de la musique de l’antiquité, vol. I, Annoot-Braeckman, Gand 1875.
Kerman, J., Opera as Drama (1988), tr. it. di S. Melani, L’opera come dramma, Einaudi, Torino 1990.
Mazzocut-Mis, M., Il pungolo di un amore. Incontro con Azio Corghi, in S. Zecchi (a cura di), Estetica 1994. Scritture dell’Eros, il Mulino, Bologna 1995, pp. 211-233.
Mellace, R., «non apre la sua bocca…». L’afasia della sofferenza femminile in Tat’jana di Azio Corghi, in Programma di sala di Tat’jana, stagione del Teatro alla Scala 1999-2000.
Ritsos, G., Quarta dimensione. Crisòtemi, Ismene, Fedra, Elena, Persefone, tr. it. di N. Crocetti, Crocetti Editore, Milano 1993.
Seminara, G., Lo sguardo obliquo. Il teatro musicale di Corghi e Saramago. Epistolario e testi letterari, Ricordi-LIM, Milano 2015.
Stravinskij, I., Poétique musicale (1946), tr. it. di M. Guerra, Edizioni Studio Tesi, Pordenone 1983.
Sitografia e trasmissioni radiofoniche:
Elena, tragedia lirica sulla deriva del mito (2013), regia di Alessia Gennari, con Elena Russo Arman, Sara Urban e l’Ensemble vocale Calycanthus diretto da Pietro Ferrario, Teatro Elfo Puccini di Milano, Sala Bausch, dal 5 al 9 novembre 2017: https://www.youtube.com/watch?v=wArJFci2MTI.
Intervista di Susanna Persichilli ad Azio Corghi: http://www.susannapersichilli.it/azio-corghi.html.
Omaggio a Azio Corghi per gli ottant’anni, Bologna, 31 ottobre 2017, tavola rotonda con Azio Corghi, Sandro Cappelletto, Nicola Sani e Cristina Zavalloni: https://www.apemusicale.it/joomla/terza-pagina/5274-video-omaggio-ad-azio-corghi.
Omaggio a Azio Corghi. Intelligenza e ironia, 17 ottobre 2017-16 gennaio 2018, Per festeggiare gli 80 anni: https://www.youtube.com/watch?v=PuyxCzY98II.
Sotto la lente. Azio Corghi, Radio3 Suite del 7 giugno 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors who publish in Itinera are required to accept the following conditions:
1. The authors retain the rights on their paper and lincese the journal the right of first publication. The paper is also licensed under a Creative Commons License, which allows others to share it, by indicating intellectual authorship and its first publication in Itinera.
2. Authors may adhere to other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the paper (ex. deposit it in an institutional archive or publish it in a monograph), provided that its first publication in Itinera is indicated.
3. Authors can disseminate their paper online (ex. in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, since this can lead to productive exchanges and increase quotations of the published work (See “The Effect of Open Access”).