Proust and Benjamin: The mystic reserve of the sublime
Keywords:
Sublime, instant, baroque allegory, mortal dissolutionAbstract
This paper aims to investigate the aesthetic implications of a particular type of image: Benjamin's Dialectic of Stillness, whose most typical application concerns the Baroque Allegory in The Origin of German Tragic Drama. The close relations with the works of Marcel Proust are established by Benjamin himself. The minute freed from the order of time, the Instant in Proust, the extra-temporal moment in Benjamin, are the places of realization of the sublime, ready to dialectically reveal the mortal dissolution of the subject. Through the analysis of several passages from the Recherche, in the light of Benjamin’s gnoseological premises, can we say the silent misunderstanding of sublime is, like death, accessible only for a moment?
References
Adorno, T.W., Prismi. Saggi sulla critica della cultura, trad. it. di C. Mainoldi at al., Einaudi, Torino 1972.
Baltrušaitis, J., Anamorfosi o Thaumaturgus opticus, trad. it. di P. Bertolucci e A. Bassan Levi, Adelphi, Milano 1990.
Barilli. R., Il Simbolismo. Le immagini dell'idea, a cura di F. Russoli, Fabbri, Milano 1975.
Bataille, G., La letteratura e il male, trad. it. di A. Zanzotto, SE, Milano 2006.
Bataille, G., L'erotismo, trad. it. di A. Dell'Orto, ES, Milano 2009.
Benjamin, W., Avanguardia e rivoluzione. Saggi sulla letteratura, trad. it. di A. Marietti, Einaudi, Torino 1973.
Benjamin, W., Diario moscovita, trad. it. di G. Carchia, Einaudi, Torino 1983.
Benjamin, W., Lettere (1913-1940), a cura di G. Scholem e T.W. Adorno, Einaudi, Torino 1978.
Benjamin, W., Lettere 1913-1940, trad. it. di A. Marietti e G. Backhaus, Einaudi, Torino 1978.
Benjamin, W., Origine del dramma barocco tedesco, a cura di A. Barale e F. Desideri, Roma 2018.
Benjamin, W., Proust e Baudelaire. Due figure della modernità, a cura di F. Cappa e M. Negri, Raffello Cortina Editore, Milano 2014.
Benjamin, W., Schriften, I, trad. it. R. Solmi, in Angelus Novus, Einaudi, Torino 1962.
Benjamin, W., Sul concetto di storia, trad. it. di G. Bonola, M. Ranchetti, Einaudi, Torino 1997.
Blanchot, M., L'amicizia, trad. it. di R. Panattoni, G. Solla, Marietti Editore, Genova 2010.
Bodei R., Le forme del bello, il Mulino, Bologna 2003.
Desideri, F., La porta della giustizia: saggi su Walter Benjamin, Pendragon, Bologna 1995.
Habermas, J., Philosophisch-politische Profile [Profili filosofico-politici], “Bibliothek Suhrkamp”, 265, 1971.
Kristeva, J., Sole nero. Depressione e melanconia, trad. it. di A. Serra, Donzelli, Roma 2013.
Lacan, J., Il Seminario. Libro IV. La relazione d'oggetto, 1956-1957, a cura di A. Di Caccia, Einaudi, Torino 1996.
Mazzocut-Mis, M., Allegoria e anamorfosi, in Giochi per melanconici, Mimesis morfologie, Milano 2003.
Mazzocut-Mis, M., Il senso del limite: il dolore, l'eccesso, l'osceno, Le Monnier, Milano 2009.
Pezzella, M., La memoria del possibile, Jaca Book, Milano 2009.
Piazza, M., L’alterità e il mélange, in “Atque”, 7, 1993, pp. 177-196.
Proust, M., Giornate di lettura. Saggi critici e letterari, a cura di P. Serini, Il Saggiatore, Milano 1965.
Recalcati, M, Il miracolo della forma. Per un’estetica psicanalitica, Mondadori, Milano 2011.
Rella, F., Il silenzio e le parole. Il pensiero nel tempo della crisi, Feltrinelli, Milano 2001.
Simon, A., Proust, l’instant et le sublime, in “Revue d’histoire littéraire de la France”, 103, 2003/4, pp. 861-887.
Schiavoni, G., Walter Benjamin. Il figlio della felicità. Un percorso biografico e concettuale, Einaudi, Torino 2001.
Scholem, G., Walter Benjamin e il suo angelo, trad. it. di M.T. Mandalari, Adelphi eBook, Milano 2015.
Sparvoli, E., Proust costruttore melanconico, L’irrealizzabile progetto della Recherche, Carocci, Roma 2016.
Nota bibliografica
Le citazioni tratte dalla Recherche si riferiscono alla seguente edizione: M. Proust, Alla ricerca del tempo perduto, trad. it. di G. Raboni, Oscar Mondadori, Milano 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors who publish in Itinera are required to accept the following conditions:
1. The authors retain the rights on their paper and lincese the journal the right of first publication. The paper is also licensed under a Creative Commons License, which allows others to share it, by indicating intellectual authorship and its first publication in Itinera.
2. Authors may adhere to other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the paper (ex. deposit it in an institutional archive or publish it in a monograph), provided that its first publication in Itinera is indicated.
3. Authors can disseminate their paper online (ex. in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, since this can lead to productive exchanges and increase quotations of the published work (See “The Effect of Open Access”).