Walt Alighieri. Comix, Commedia, Mixed Media
DOI:
https://doi.org/10.54103/2039-9251/19752Keywords:
Comics, Dante Alighieri, Hybrid Art, Transmedium, Intermedial ComixAbstract
In this contribution, I discuss the status of comics particularly through the exemplification of Disney’s Dante parodies, in light of some ideas I take in from aestheticological reflection on improvisational art practices. In particular, L’Inferno di Topolino, the first of the great Italian Disney parodies, is paradigmatic for understanding the character of comics as a metafinational hybrid transmedium, capable of appropriating the contents of literary classics, bringing them to life in relation to the contemporary situation.
References
Barthes, R., Miti d’oggi, trad. it. di L. Lonzi, Einaudi, Torino 1974.
Bertinetto, A., Eseguire l’inatteso, il Glifo, Roma 2016, pp. 221-262.
Bertinetto, A., Estetica dell’improvvisazione, Il Mulino, Bologna 2021.
Bertinetto, A., Improvvisazione ed emergenza, in “Studi di Estetica” anno L, IV serie, 2/2022, pp. 37-53.
Bertinetto, A., L’emergentismo nell’arte, in “Philosophy Kitchen”, 11, anno 7, 2019, pp. 177-191.
Bertinetto, A., Re-Signifying the Classics: Actualizing, Interpreting, Improvising, in J.Ch. Günther (ed.), Neoclassicism: What is that?, Bautz, Nordhausen 2019, pp. 117-145.
Bettella, P., Il Pinocchio di Walt Disney (1940), in “Arabeschi”, 10, 2017, pp. 310-313.
Bindi, V., Raffaelli, L., Che cos’è un fumetto?, Carocci, Roma 2021.
Bombara, D., La Commedia ribaltata di Cattivik, in L. Canova, L. Lombardo, P. Rigo (a cura di), A riveder la china. Dante nei fumetti (e vignette) italiani dal XIX al XXI secolo, cit., pp. 142-162.
Burattini, M., Sommacal, G., Cattivik, n. 32, Un’avventura infernale, Edizioni Macchia Nera, Milano 1992.
Burattini, M., Sommacal, G., Cattivik, n. 40, Cattivik in Purgatorio, Edizioni Macchia Nera, Milano 1993.
Burattini, M., Sommacal, G., Cattivik, n. 54, Cattivik in Paradiso, Edizioni Macchia Nera, Milano 1994.
Canova, L., Lombardo, L., Rigo P. (a cura di), A riveder la china. Dante nei fumetti (e vignette) italiani dal XIX al XXI secolo, Edizioni Ca’ Foscari - Digital Publishing, Venezia 2021.
Catelli, N., Rizzarelli, G. (a cura di), Poemi a fumetti. La poesia narrativa da Dante a Tasso nelle trasposizioni fumettistiche, in “Arabeschi”, 7, 2016, pp. 158-297.
Chierchini, G., Marconi, M., L’inferno di Paperino, in “Topolino”, 1654, 1987.
Chwast, S., La Divina Commedia di Dante, trad. it. di F. Conte, Quodlibet, Macerata 2019.
Clarke, E., Doffman, M. (eds.), Distributed Creativity, Oxford University Press, New York 2017.
Cook, R.T., Meskin, A., Comics, Prints, and Multiplicity, in “The Journal of Aesthetics and Art Criticism”, 73, 2015, pp. 57-67.
Cook, R.T., Metacomics, in F. Bramlett, R.T. Cook, A. Meskin (eds.), The Routledge Companion to Comics, Routledge, New York 2016, pp. 257-266.
Dossi, S., Geppo. Inferno 2000, Editoriale Metro, Milano 1984.
Eco, U., Una lettura per adulti, in P. Favari (a cura di), Le nuvole parlanti. Un secolo di fumetti tra arte e mass media, con le testimonianze di G. Crepax, G. Dorfles, U. Eco, E. Tadini, Dedalo, Bari 1996, p. 10.
Forte, A., Il Dante di Guido Martina L’Inferno di Topolino e altre storie disneyane ispirate al poema dantesco, in L. Canova, L. Lombardo, P. Rigo (a cura di), A riveder la china. Dante nei fumetti (e vignette) italiani dal XIX al XXI secolo, cit., pp. 65-87.
Frezza, G., Pintor Iranzo, I. (a cura di), Dante e il fumetto, in “Dante e l’arte”, 5, 2018, p. 5-334.
Distefano, G.V., Fenomeni di ibridazione nelle Parodie Disney di argomento dantesco, in “Cahiers d’études romanes”, 2020, pp. 229-253 (online edition: https://journals.openedition.org/etudesromanes/10582).
Gadamer H.-G., Verità e metodo, trad. it. e a cura di G. Vattimo, Bompiani, Milano 1990.
Gates, H.L. Jr., The signifying Monkey: Towards a Theory of Afro-American Literary Criticism, Oxford University Press, Oxford-New York 1989.
Gragnolati, M., Camilletti, F., Lampart, F. (eds.), Metamorphosing Dante: Appropriations, Manipulations, and Rewritings in the Twentieth and Twenty-First Centuries, Verlag Turia + Kant, Wien-Berlin 2010.
Greenberg, C., L’avventura del modernismo. Antologia critica, a cura di G. Di Salvatore, L. Fassi, trad. it di B. Cingerli, Johan & Levy, Monza 2011.
Jacovitti, B. La rovina in commedia. Grottesco satirico e dantesco, in “Belzebù”, aprile 1947.
Jossa, S., Prefazione, in L. Canova, L. Lombardo, P. Rigo (a cura di), A riveder la china. Dante nei fumetti (e vignette) italiani dal XIX al XXI secolo, Edizioni Ca’ Foscari - Digital Publishing, Venezia 2021, pp. 13-19.
Levinson, J., Hybrid Art Forms, in Id. Music, Art, and Metaphysics, Cornell University Press, Ithaca 1990, pp. 26-36.
Martina, G., Bioletto, A. L’Inferno di Topolino, Giunti, Firenze-Milano 2021.
Martina, G., Carpi, G.B., La saga di Messer Papero e di Ser Paperone, in “Topolino”, 1425-1431, 1983.
Martina, G., Carpi, G.B., Paolino Pocatesta e la Bella Franceschina, in“Topolino”, 1261, 1980.
Meskin, A., Defining Comics, in “The Journal of Aesthetics and Art Criticism”, 65, 2007, pp. 369-379.
Mitchell, J.W.T., Comic as Media. An Introduction, in Critical Inquiry, 40/3, 2014, pp. 255-265.
Monson, I. Saying Something. Jazz Improvisation and Interaction, University of Chicago Press, Chicago-London 1996.
Nagai, G., La Divina Commedia: Omnibus, a cura di M. De Marzo, A. Casaro, trad. it. di G. Lapis, Edizioni BD, Milano 2019.
Pratt, H.J., Comics and Adaptation, in F. Bramlett, R.T. Cook, A. Meskin (eds.), The Routledge Companion to Comics, cit, pp. 230-238.
Raffaelli, L. (a cura di), Cinema e fumetto, Silvana, Cinisello Balsamo 2019.
Rizzarelli, G., Introduzione a “Poemi a fumetti. La poesia fumettistica da Dante a Tasso nelle trasposizioni fumettistiche, in “Arabeschi”, 7, 2016, pp. 159-171.
Santarelli, S., R. Torti, R., Martin Mystère, n. 153, Diavoli dell’Inferno!, Bonelli, Milano 1994.
Spiegelman, A., Maus: racconto di un sopravvissuto, trad. it. di C. Previtali, Einaudi, Torino 2000.
Toninelli, M., Dante. La Divina Commedia a fumetti, Shockdom, Brescia 2015.
Sitologia
https://danteworlds.laits.utexas.edu/.
http://www.insulaeuropea.eu/2021/01/09/paolino-pocatesta-e-la-bella-franceschina/.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors who publish in Itinera are required to accept the following conditions:
1. The authors retain the rights on their paper and lincese the journal the right of first publication. The paper is also licensed under a Creative Commons License, which allows others to share it, by indicating intellectual authorship and its first publication in Itinera.
2. Authors may adhere to other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the paper (ex. deposit it in an institutional archive or publish it in a monograph), provided that its first publication in Itinera is indicated.
3. Authors can disseminate their paper online (ex. in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, since this can lead to productive exchanges and increase quotations of the published work (See “The Effect of Open Access”).